Jump to content

Svetting fra girkasse vp d6-370 hs80 gir


Goodspeed

Recommended Posts

Hadde en del timers gange i dag og såg etter jeg hadde kommet frem at det var litt rødt olje (antar girolje) i kjølen under girkasse. Det var helt minimalt og ikke så mye at det var snakk om «ansamling», men likevel tydelig at det var litt rød olje. Det er vanskelig å se under girkassen, prøvde å tørke med klut under. Kom litt olje på den men det var mer type oljeskit enn oljelekkasje. Det ble foretatt skifte girolje forrige eier i våres. Kan det svette om det har blitt fylt for mye? Jeg har ikke opplevd dette de turene jeg har hatt så langt, men i dag var første tur i litt lengre strekk (50 NM)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Hvordan er oljenivået?

 

Gjøre godt rent for å se hvor det eventuelt lekker, peile olje ofte og bruke båten for å se hvordan dette utvikler seg vil være mitt forslag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 13 minutter siden:

Hvordan er oljenivået?

 

Gjøre godt rent for å se hvor det eventuelt lekker, peile olje ofte og bruke båten for å se hvordan dette utvikler seg vil være mitt forslag. 

Skal sjekke det ut. Får følge med utviklingen. Veldig små mengder. Så kan jo håpe det ikke er noe lekkasjetegn i seg selv. På ferie så håper å kunne fortsette som normalt inntil videre. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

 

Brigg skrev 1 time siden:

Hvordan er oljenivået?

 

Gjøre godt rent for å se hvor det eventuelt lekker, peile olje ofte og bruke båten for å se hvordan dette utvikler seg vil være mitt forslag. 

Ser ut som det kan ha kommet ut fra denne. Hvilken hensikt har denne? Dekselet på toppen sitter løst på(der jeg holder rundt)image.jpg.2e13ef6f207a3a0477269c542c6c2bb5.jpg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Regner med det da kan komme litt olje med i ventileringen da slik at det kan forklare oljen? Basert på mengde så virker det jo ikke som en direkte lekkasje. Får følge med og se utviklingen. Men tror i alle fall jeg har kilden

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Captain A skrev for 1 time siden:

99% sikkert litt søl ved oljeskift…

Godt mulig, og så kom det til syne i dag når jeg gikk en stund og den hadde utligning underveis og lufttrykket sprutet oljen som lå der. Har tørket opp og får sjekke etter neste tur

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Brigg skrev On 1.8.2024 at 15.40:

Hvordan er oljenivået?

Oljenivået var like over maks. Dette ble målt på kaldt gir uten at motor hadde vært startet (noe det i iht instruks skal). Antar at litt olje da blir dratt rundt og nivået senkes noe. Men vil litt for mye olje kunne medføre slik svetting? Hadde motor i drift ca 3,5 timer i dag og da såg det ut som under (var rent før start)  altså ikke store mengderIMG_4760.jpeg.7fb3b28535ad6145fb371d0ed1b196a8.jpeg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Brigg skrev 1 time siden:

Om det ikke er søl fra tidligere oljeskift eller noe sånt må det jo komme ut et eller annet sted på giret. Ser du noen lekkasje noe sted?

Ja, lekkasjen er fra den lufteventilen nevnt over. Det er tydelig søl rundt den etter tur. Så derfor jeg lurte på om evt for mye olje kunne føre til at det ble svettet ut gjennom den?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Ved for mye olje kan det kanskje komme ut gjennom lufteventilen. Men slik du beskriver det høres det ikke ut som om du har veldig høyt oljenivå. Men du kunne kanskje peilet olja slik instruksjonsboka beskriver for å være sikker. 
 

Lufteventilen kan demonteres og rengjøres med motorvask, bremserens eller lignende. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...