Jump to content

Seilingshøyde Vippa bro i Nidelva?

GSEuser

Recommended Posts

GSEuser skrev for 2 timer siden:

Noen som har gått igjennom med Saga 315/tilsvarende båt før?

Hvorfor ikke røpe hvor høy båten din er over vannet når du spør på om andre har gått der med tilsvarende båt?

Jeg har gått gjennom der mange ganger med min Skibsplast som er ca 170 cm over vannet uten kalesje, og da er det veldig god margin. Ville vel tippet brua er ca 4-5 meter, men kan ikke garantere noe og har bare konkludert med at det er rikelig margin for meg så jeg ikke trenger å bekymre meg.

Husk at høyvan og lavvann kan bety noe da dette ikke bare er ei elv, menbogså har forbindelse til havet to veier som du jo vært da du vil ta den veien selv.

Men hvor høy er brua ut til Hisøy ved Vrengen? Der det er merket med rødt lys ved slepebåt. Vil vel anta den kanskje er lavere og det er hvertfall vanskeligere å bakke tilbake hvis man kommer tett på og innser høyda er tvilsom, da det er smalt og ofte kraftig strøm der.

19 fot skrev 51 minutter siden:

Men hvor høy er brua ut til Hisøy ved Vrengen? Der det er merket med rødt lys ved slepebåt. Vil vel anta den kanskje er lavere

Hvorfor drive med antagelser på brohøyder når de er oppgitt på kartet? Vippa bru er oppgitt til 3.9 m på Eniros kart, mens brua til Hisøy står det 5,4 på. Det blir 2,5 m høyere.

Olevine skrev for 6 timer siden:
19 fot skrev for 7 timer siden:

Men hvor høy er brua ut til Hisøy ved Vrengen? Der det er merket med rødt lys ved slepebåt. Vil vel anta den kanskje er lavere

Hvorfor drive med antagelser på brohøyder når de er oppgitt på kartet? Vippa bru er oppgitt til 3.9 m på Eniros kart, mens brua til Hisøy står det 5,4 på. Det blir 2,5 m høyere.

Mår man ikke har draft med bruhøyder tilgjengelig så har man ikke det, da må man anta. Har du noen gode forslag til gratis navigasjonssystem ned draft med dybder? Brukte gule sider å sjøen ifjor, men den er nå blitt skipper og da jeg skulle bestille for en mnd og teste den så det ut til at de kun solgte årsabonnement og kun ved st man oppgir full kredittkortene så man har null kontroll på hva de tar. Så da utgik det. Tenkte at hvis jeg kunne kjøpe en mnd for 25 kr på vipps då ville jeg gjort det.

Tenkte det var viktig å gjøre trådstarter oppmerksom på den brua det er verre å snu ved og som er lenger unna. Og som jeg trodde var lavere.

Vippa bru er jo en halv nautisk mil fra der de ligge, så minimal bomtur og enkelt å stoppe opp og snu om man ser brua er for lav.

Kommer man derimot i kraftig medstrøm og mye turbulens ved Hisøybrua hvor det også er ganskectrangt så er det verre å snu og det tenkte jeg deg var greit å tipse om. Det er også en mye lengre bomtur.

Men hvis den er høyere enn vippa bru då er jo høydeproblemet løst og største utfordringen blir trangeste punktet med tidvis mye strøm i kanalen litt etter hisøybrua.

Jeg har gått under Vippa bro med P440. Broa er merket med 3.9. Det er under ståldragere. For de som ikke er redde, kan man gå mellom ståldragere. Da blir broa straks ca 60 cm høyere. Tipper det er ca 6 meter mellom dragerne.  Men der er jeg usikker på. Jeg hadde ikke noe problem med å holde båten mellom dragerne for å komme gjennom. Men det hadde ikle gått, dersom det ikke den dagen var det laveste vannet jeg har erfart i Nidelva. Å jeg har vært mye ved Ramsøya.  

Seilbåten jeg nå har, går definitivt ikke under 😅😅

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...