Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

Jeg/vi har eid båter sammen ned andre i to omganger. Først tre seilbåter med søster/svoger gjennom 12-14 år, og nå en seilbåt med et vennepar i 4-5 år.

Ting dere må huske på er det @19 fot nevner.

Vi har løst dette slik:

- Kostnader registreres, og så har vi et vipps-oppgjør for året etter nyttår.

- vi fordeler ferie med 3 sammenhengende uker til hver eier, annenhver gang tidlig og sen sommer, med bytte rundt 15-20. juli.

- før og etter ferieukene disponerer hver eier båten annenhver uke, så ett år kan vi ha partallsuker, mens et annet år har vi kanskje oddetallsuker.

- om vi ikke bruker båten en av våre uker så er den disponibel for sameierne våre.

- Båten skal være vanlig rengjort og ryddig når en uke er ferdig.

- Begge parter har forkjøpsrett om den andre vil selge sin andel, og må evt godkjenne om den andre halvdelen selges ut til andre.
- I første sameierforhold var jeg mindre mekkekyndig enn svogeren min, så jeg kompenserte med å betale litt mer når ting skulle anskaffes.

- Normale bruksmerker er lov. Båten er ikke et smykke, men en bruksbåt.

- Skader betales 50/50 eller dekkes av forsikring.

- Arbeidsbyrden blir fordelt så jevnt som mulig, men om én har mer tid enn den andre så kan det fravikes.

Popeye70

Popeye70

Jeg/vi har eid båter sammen ned andre i to omganger. Først tre seilbåter med søster/svoger gjennom 12-14 år, og nå en seilbåt med et vennepar i 4-5 år.

Ting dere må huske på er det @19 fot nevner.

Vi løste dette slik:

- Kostnader registreres, og så har vi et vipps-oppgjør for året etter nyttår.

- vi fordeler ferie med 3 sammenhengende uker til hver eier, annenhver gang tidlig 

• Create New...