Jump to content

Kontrakt ved sameie?

Hellam

Recommended Posts

Det kan sikkert bære litt relevant hva slags båt dere tenker å kjøpe.

Ser for meg st kontrakten bør være mer grundig om det er cabincruiser til 5 millioner enn om det er en enkel 14 fots jolle med påhengsmotor hvor alt er kjøpt inn for 20.000 kr.

Det naturlige er å dele likt på arbeid og utgifter, men hvis dere er forskjellige der bør man avtale hvordan arbeidsinnsats skal godtgjøres. Særlig aktuelt hvis ene parten er praktisk anlagt og fikser alt, mens den sndre familien typisk leier inn folk til alt og da vil at mekanikerfamilien tar seg av alle reparasjoner.

Fordeling av brukstid er viktig.

Og hva med skader, skal utgiftene deles likt eller skal den som kjørte på skjæret betale reparasjon. Og hva med tida på verksted, skal det tas av brukstid til den som ødela eller skal det gå like mye ut over begge familiene?

Hvor nøye skal man være på riper osv? Skal hver minste nye ripe inn til profesjonell gelcoatspesialust som tar 10.000 kr eller godtar man normale bruktmarked?

Det er viktig at dere tenker likt på mange måter for å gå et godt samarbeid, men gjerne har ferie på ulike tidspunkt.

Og hva skjer om dere ikke blir enige og en part ønsker å avslutte samarbeidet, hvordan skal det løses? Kan ene selge sine 50% til en fremmed og egoistisk familie eller skal man ta budrunde mellom dere to familiene, og evt også inkludere salg på finn?

Selv foretrekker jeg å eie båten selv og går heller ned i prisklasse. Har to båter som tilsammen kostet mindre enn 100.000 kr da jeg kjøpte dem.

Da kan jeg bestemme alt selv, også hva dom skal monteres av utstyr osv.

Jeg/vi har eid båter sammen ned andre i to omganger. Først tre seilbåter med søster/svoger gjennom 12-14 år, og nå en seilbåt med et vennepar i 4-5 år.

Ting dere må huske på er det @19 fot nevner.

Vi har løst dette slik:

- Kostnader registreres, og så har vi et vipps-oppgjør for året etter nyttår.

- vi fordeler ferie med 3 sammenhengende uker til hver eier, annenhver gang tidlig og sen sommer, med bytte rundt 15-20. juli.

- før og etter ferieukene disponerer hver eier båten annenhver uke, så ett år kan vi ha partallsuker, mens et annet år har vi kanskje oddetallsuker.

- om vi ikke bruker båten en av våre uker så er den disponibel for sameierne våre.

- Båten skal være vanlig rengjort og ryddig når en uke er ferdig.

- Begge parter har forkjøpsrett om den andre vil selge sin andel, og må evt godkjenne om den andre halvdelen selges ut til andre.
- I første sameierforhold var jeg mindre mekkekyndig enn svogeren min, så jeg kompenserte med å betale litt mer når ting skulle anskaffes.

- Normale bruksmerker er lov. Båten er ikke et smykke, men en bruksbåt.

- Skader betales 50/50 eller dekkes av forsikring.

- Arbeidsbyrden blir fordelt så jevnt som mulig, men om én har mer tid enn den andre så kan det fravikes.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei.

Det er klokt å ha ein sameigekontrakt. Dette fordi ein sameigekontrakt gir klarheit om kva som er avtalt, og kan vera veldig konfliktsempande.

Det er ikkje noko hokus pokus å laga ein sameigekontrakt. 

Kontrakten bør underteiknast før båten blir kjøpt.

Ask

(Advokat)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...