Mammut1 Startet 1.August.2024 Link til dette innlegget Startet 1.August.2024 Etter at min gamle Yamaha 30A havarerte, var planen egentlig å la båten ligge til neste sesong og sette på ny-ny motor då. Men så kom eg over ein Suzuki for ein rimelig penge, som ikkje var på andre sida av landet, så då vart det spontankjøp. Det er ein DT40 1997 modell. Den ser ikkje så pen ut, men iom. at den havarerte Yamahen såg meget pen ut, har eg no brukt motsatt taktikk: kjøp styggare omlakkert motor, som kanskje varer lengre Det gjekk veldig greitt å få av Yamahaen, men der stoppa alt som var greitt. Eg har då fleire spørsmål: 1. Korleis få motoren på båten? Eg har ikkje sjans å løfte den opp, sjøl om eg reknar meg sjøl som relativt sterk. FIns det eit bedre triks enn å få hjelp? Eller kjøpe mobilkran? 2. Kva treng eg for å koble på styrekabelen? Suzukien ser slik ut: Og styrekabelen i båten ser slik ut: 3. Fjernkontrollen ser ganske herpa ut, og har våre lagra utendørs så den var full av vatn. Den skal angivelig virke, men vurderer å berre bruke gass/gear og koble elektronikken utenom. Alternativt kjøpe ein universalkontroll (kva passar?). Har nokon ei oversikt over ledningane som kjem ut av denne motoren? 4. Er der andre ting eg burde tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Styrekabel: nederst på nederste bildet, skru ut den rustne mutteren som sitter på en skrue med kule i enden. Resten skal da passe rett på motoren men ikke sikkert at høyden braketten på akterspeilet er riktig for ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Mammut1 skrev 50 minutter siden: 1. Korleis få motoren på båten? Ta av motordekselet og se etter krok/sjakkelfeste og løft motoren med kran, elefantkran eller jekketalje. Eller om hengeren har "tipp" kan du senke båten bak og "velte" motoren rett på plass uten å løfte Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 dieselfan skrev for 4 timer siden: Styrekabel: nederst på nederste bildet, skru ut den rustne mutteren som sitter på en skrue med kule i enden. Resten skal da passe rett på motoren men ikke sikkert at høyden braketten på akterspeilet er riktig for ny motor. Det kan sikkert fungere, men denne motoren er vel beregnet for styrekabel som går gjennom tiltrøret, og kobles til med lenkearm på motsatt side. Noen bilder av de elektriske delene på fjernkontrollen og motoren vil gjøre det lettere å gjøre en vurdering av det. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 J-Å skrev for 4 timer siden: Det kan sikkert fungere, men denne motoren er vel beregnet for styrekabel som går gjennom tiltrøret, og kobles til med lenkearm på motsatt side. Det jeg tenkte mest på var at en ny lenkearm koster 1400, og ny brakett 450 ++ kanskje ikke var utgifter TS ønsket seg ? Kanskje bedre å bruke opp det som står der inntil at motoren er testet...? Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 dieselfan skrev for 9 timer siden: Ta av motordekselet og se etter krok/sjakkelfeste og løft motoren med kran, elefantkran eller jekketalje. Eller om hengeren har "tipp" kan du senke båten bak og "velte" motoren rett på plass uten å løfte Hengaren har ikkje tipp, men Rana 17 er jo ein lett båt (under 300 kg). Kanskje det er muleg å senke den sakte bakover med vinsjen på hengaren, til den så vidt bikkar utfor bak og får rett høgde(?) dieselfan skrev for 9 timer siden: Styrekabel: nederst på nederste bildet, skru ut den rustne mutteren som sitter på en skrue med kule i enden. Resten skal da passe rett på motoren men ikke sikkert at høyden braketten på akterspeilet er riktig for ny motor. Skal eg då skru av (og ta vare på) "kulebolten" som sitt på motoren pr i dag, og bruke holet til å feste kabelen med ein vanlig bolt? J-Å skrev for 4 timer siden: Det kan sikkert fungere, men denne motoren er vel beregnet for styrekabel som går gjennom tiltrøret, og kobles til med lenkearm på motsatt side. Ok, så ingen etablert internasjonal standard for styring av påhengsmotor med andre ord. Håper som @dieselfan nemner å få til ein enkel installasjon no, slik at det blir litt båtsesong igjen og at eg får testa motoren skikkelig. Har planar om fleire større utbedringar på båten i vinter, då blir dette aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Mammut1 skrev 32 minutter siden: Hengaren har ikkje tipp, men Rana 17 er jo ein lett båt (under 300 kg). Kanskje det er muleg å senke den sakte bakover med vinsjen på hengaren, til den så vidt bikkar utfor bak og får rett høgde(?) @dieselfan Det bør gå fint å gjøre det, bare husk å ha henger tilkoblet noe slik at ikke draget løfter seg rett opp i juvelene når du står å jobber med vinsjen 😜 Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Sinvano skrev for 12 timer siden: Det bør gå fint å gjøre det, bare husk å ha henger tilkoblet noe slik at ikke draget løfter seg rett opp i juvelene når du står å jobber med vinsjen 😜 Denne tabba gjer ein vel kun 1 gang i livet, og eg har gjort den før Klarte å få motoren på båten i dag! Det funka å sveive båten SAKTE av hengaren, til den vippa på balansepunktet. Då var det berre å justere høgda på hekken ved å sveive på vinsjen. Blei slik: Men i båtverdenen eksisterer tydeligvis ikkje standardar. Den gamle motoren var festa med gjennomgåande boltar i tillegg til tommelskruane. Det skal denne også. Men er hola på samme plass? Nei. Er det berre å bore nye hol gjennom akterspeilet, og bør eg tette dei gamle? Lurer også på korleis ein tiltar opp denne motoren utan å dra ut tilt-«pinnen»? Mistenker at det er denne hendelen: … men den sit bom fast. Tips mottas med takksemd. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Mammut1 skrev 44 minutter siden: Lurer også på korleis ein tiltar opp denne motoren utan å dra ut tilt-«pinnen»? Mistenker at det er denne hendelen: Vipp hendelsen opp når du skal vippe motoren opp eller kjører i grundtvann stilling. Slik den står på bildet låser den motoren, slik at den ikke spretter opp når du bakker Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Mammut1 skrev 47 minutter siden: Er det berre å bore nye hol gjennom akterspeilet, og bør eg tette dei gamle? Ja og ja Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Prøv å vippe litt og dra motoren litt mot deg før du beveger hendelen, slik at noe av trykket mot mekanismen opphører. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Vil også råde deg og alle andre med påhenger til å laste ned Brukermanualen på telefonen slik at en har den tilgjengelig til enhver tid. (særlig viktig om en havner i en vrien situasjon) Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 dieselfan skrev 26 minutter siden: Ja og ja Korleis tette? Fylle med Tec7? Forøvrig 100% einig i manual, brukar som regel å lese dei i si heilheit faktisk. I dette tilfellet såg eg at der går eit stag frå låsebraketten og opp i området bak hendelen, så var rimelig sikker. TåT skrev 28 minutter siden: Prøv å vippe litt og dra motoren litt mot deg før du beveger hendelen, slik at noe av trykket mot mekanismen opphører. Skal prøve i mårga, men har rigla litt og den virkar stuck. Sjølve braketten beveger seg fint. Det som ser ut som rust på bildet er forøvrig grease, stort sett. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Mammut1 skrev 1 minutt siden: Korleis tette? Fylle med Tec7? Ja, det er et godt valg, kan være greit å friske opp hullet litt med er bor, for bedre heft Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 4.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Då har eg fått festa motoren skikkelig med gjennomgåande boltar, og tetta dei gamle hola. Så har eg holdt på i 2 timar å prøve å løyse bolten til styrebraketten, og det går ikkje. Heldigvis, kan ein vel sei, fordi eg nettopp innsåg at VISS den hadde gått av, hadde det likevel ikkje passa fordi tilt-releasen hadde våre i veien. Må derfor gjer om noko her, men veit ikkje kva. Nokon som veit kva som trengs? Eg er heilt grøn på dette. @J-Å / @dieselfan nemner lenkearm, er dette noko som kan bestillast på nett for såpass gamle motorar? Eller kanskje nokon har det som trengs liggande å slenge? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Jeg kan ikke garantere at dette passer, men du kan sjekke hos Biltema, de har flere lengder styrekabel: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/styring/styrekabel-336-m11-fot-2000060481 Og også lenkearm: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/styring/lenkearm-2000033046 Det kan hende tiltrøret må pusses innvendig eller bores opp, hvis det har stått lenge åpent. Det er altså røret som motoren roterer om når den tippes opp. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Mammut1 skrev for 5 timer siden: Heldigvis, kan ein vel sei, fordi eg nettopp innsåg at VISS den hadde gått av, hadde det likevel ikkje passa fordi tilt-releasen hadde våre i veien. Må derfor gjer om noko her, men veit ikkje kva. Som forklart tidligere så rigges ikke alle påhengere likt. Braketten på akterspeilet må stå riktig i forhold til den motoren du har nå. Kanskje den passer om du snur den 180 grader. Få hjelp til å få løs kulebolten, den ser ikke mye rusten ut så den må det være fult mulig å få løs. Kanskje du kan snu braketten på motoren på hodet, med kula ned. Sving motoren full sving begge veier, tilt opp og ned, vær aktiv og finn den posisjonen som er best. Husk at jo lengre ut fra motoren kula havner, jo mindre sving får du. Om du ønsker å bygge om til styrerør styring, så er det nok lettest å bytte alle delene. Det er fult mulig å få til delene på bildene om du vil spare 3000. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 4.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Kulebolten på motoren var lett å få av. "Problembarnet" er bolten på enden av kabelen, der det per i dag heng ein Yamaha-kompatibel brakett. Om eg fekk av denne, kunne eg festa kabelen i samme holet som kulebolten sto i på Suzukien. Men; iom at kuleleddet sitt på kabelen, så hadde det tatt borti tilt-hendelen ved svinging. Synd, for braketten på akterspeilet og sylinderen har korrekt høgde. Eg trur eg svippar innom ei Suzuki-sjappe i morgon og høyrer kva dei har. Slik som det ser ut på teikninga som @J-Å posta, så skal kabelen/hylsa festast på endane av tiltrøret, og eg ser ikkje heilt korleis biltema sin generelle styrekabel skal passe. På båten min kjem styrekabelen i ei feit, raud, alt for lang hylse (såvidt synleg på det aller første bildet i tråden). Er dette ein del av "kabelen" eller er det ein eigen frittståande komponent? Sikkert eit idiot-spørsmål for folk som har holdt på med dette heile sitt liv, men eg slit litt med å forstå korleis styrekabel/hylse/brakett skal gå saman. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Den røde hylsa er strømpa til styrekabelen di og den er ikke til å bytte ut eller ta av, den er en vital del av styrekabelen.. I enden av styrekabelen er det gjenget fast en kuleboltholder. Den kan løses fra kulebolten ved å dra hylsen (som er det ytterste "laget" av kuleboltholderen) mot den røde delen av kabelen. Den er fjærbelastet og har et gaffelspor som hindrer kulebolten å komme ut. Den er nok rustet fast,men pleier å la seg løsne. Men om du vil over til slik styring som @J-Å linker til så trenger du ikke stresse med det for da er det vel kun braketten på motoren som kan brukes på den nye løsningen. Du må gjøre et valg. Husk å ta med braketten på påhengeren om du skal prøve å finne deler, for gjengene er trolig 3/8"UNF og slettes ikke noe du får overalt... og du trenger en mutter også, helst med "nylock" eller tilsvarende. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 dieselfan skrev for 14 timer siden: Du må gjøre et valg. Husk å ta med braketten på påhengeren om du skal prøve å finne deler, for gjengene er trolig 3/8"UNF og slettes ikke noe du får overalt... og du trenger en mutter også, helst med "nylock" eller tilsvarende. Enig med @dieselfan. Du kan gjøre et valg etter å ha vurdert om tilpasning av eksisterende løsning ser bra ut, inkludert med opptippet motor. Biltema sin lenkearm kommer såvidt jeg kan se med kuleledd og 3/8" bolt med mutter. https://docs.biltema.com/v2/documents/file/nb/8010c645-904a-4f90-8ea3-660ec62ba5e3 Evt. ny styrekabel trees inni tiltrør og er bare festet med mutter som skrues inn på gjengene på tappen på tiltrøret, som stikker ut på styrbord side. Du kommer langt med 2000 kr for et komplett system. Inkludert styresnekke (som ikke nødvendigvis må byttes). Jeg har montert et slikt Biltema system, og jeg synes kvaliteten ser bra ut. Styresnekken har riktignok noen galvaniserte deler. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 J-Å skrev for 7 timer siden: Jeg har montert et slikt Biltema system, og jeg synes kvaliteten ser bra ut. Styresnekken har riktignok noen galvaniserte deler. Det har jo alle produsentene jeg vet om. Jeg pleier å lakke lokket med bengalakk eller tilsvarende og sette innvendige deler og ratt-kon inn med vannfast fett. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Eg har no demontert heile styrekabelen, og forstår plutselig mykje meir Takk til alle gode lærarar (for steike kor eg lærer, og det var jo halve poenget mitt med å kjøpe denne båten i første omgang). Har fått tak i eit Suzuki-stag som ein nabo hadde liggande. Eksisterande styrekabel er frå bronsealderen så det er ikkje standardgjengar som passar på noko som helst. Det er vel kanskje det de har prøvd å forklare meg.. skal skaffe ny kabel. Styresnekka såg strøken ut på innsida, så eg bytar ikkje den om eg ikkje må. Forutsatt at dette går bra med ny kabel som eg sansynlegvis får i kveld, har tankane vandra til neste problemstilling: straumkablane er (alt) for korte for å nå fram til batteriet. Det ser rimelig greitt ut å byte dei, er det innafor å bruke startkablar til dette? Der går vel ein del ladespenning under gange, men startkablar er jo relativt tjukke. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Mammut1 skrev 3 minutter siden: , er det innafor å bruke startkablar til dette? Der går vel ein del ladespenning under gange, men startkablar er jo relativt tjukke. Startkabler kan jo være så mangt. Du kan sikkert finne noen med tilstrekkelig kvadrat og god nok isolasjon. Jeg antar at du vil ta bort klypene og terminere de skikkelig med batteriklemmer og passende termnaler i motorenden. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Mammut1 skrev 26 minutter siden: Eksisterande styrekabel er frå bronsealderen så det er ikkje standardgjengar som passar på noko som helst. Det er tullprat og ikke fakta. Disse gjengene er like sære som de andre gjengene som er vanlige på styrekabler og utstyr. Bruk heller tiden på å gi klare tilbakemeldinger til de som bruker tid på å hjelpe deg. Startkabler kan brukes, men kablene må være fintrådet og myke, motoren svinger nesten 45 grader hver vei og er ikke kabelen myk og den festes riktig så får en snart brudd. Etter hvert vil sjøvann trenge inn til kobberet bli svart, da leder det strøm svært dårlig og derfor er det lurt å legge litt ekstra arbeid i en god terminering. Korte kabler er generelt en bedre løsning enn lange kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 dieselfan skrev 18 minutter siden: Det er tullprat og ikke fakta. Disse gjengene er like sære som de andre gjengene som er vanlige på styrekabler og utstyr. Bruk heller tiden på å gi klare tilbakemeldinger til de som bruker tid på å hjelpe deg. Eg prøvar å gi så nøyaktig tilbakemelding som muleg, men som eg har våre innom dei par siste innlegga er det eitt eller anna «key point» angående styrekabel for båt som eg ikkje har forstått. Men eg trur/trudde eg har forstått det no. Den største misforståelsen var vel at eg trudde at styrekabel utelukkande var wiren, ikkje inkludert hylse og alt. Suzuki-verksted-mannen sa at styrekabelen, som såvidt eg forsto er standard, skal ha ei hylse med gjengar som kan skruast rett inn på tiltakslingen. Hylsa stoppar der, og sjølve vaieren fortsett gjennom tiltakslingen og endar i eit stag (som eg no har). Han meinte min eksisterande kabel var for gammal/upassande, og eg ser heller ingen måte å få dette til å passe på. Eg er dog audmjuk open for at det er noko eg ikkje forstår. Om eg skulle brukt opp igjen eksisterande opplegg måtte eg ha flytta braketten i akterspeilet og på eitt eller anna vis fått styrearma fast i Suzukien. Det hadde gått, med hjelp frå deg, men iom at eg no har staget vil eg heller prøve å få det til «som det skal». Så fekk eg demontere kabel og snekke og dermed lære mykje meir J-Å skrev 1 time siden: Startkabler kan jo være så mangt. Du kan sikkert finne noen med tilstrekkelig kvadrat og god nok isolasjon. Jeg antar at du vil ta bort klypene og terminere de skikkelig med batteriklemmer og passende termnaler i motorenden. Det er korrekt. dieselfan skrev 29 minutter siden: Etter hvert vil sjøvann trenge inn til kobberet bli svart, da leder det strøm svært dårlig og derfor er det lurt å legge litt ekstra arbeid i en god terminering. Korte kabler er generelt en bedre løsning enn lange kabler. Dette har skjedd med eksisterande for korte kablar. Koparen er svart langt opp frå batteri-enden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.