Jump to content

Bytte fra Yamaha 30hk 2-takt til Suzuki DT40


Mammut1

Recommended Posts

Mammut1 skrev 1 minutt siden:

skal prøve med ei ekstra klemme i morgon (og eventuelt skaffe ny type).

Det røret som kommer ut av motoren der bensinkoblingen vanligvis sitter.. skjønner jeg ingenting av.
Er koblingen byttet ut med en rørstump?
Kan du ta et bilde på innsiden ved anledning?   

 

Lykke til med prøvetur :thumbsup: :pray:

 

Vi er vel en god gjeng her nå som håper at dette blir skikkelig bra, for det har du fortjent :thumbsup::clap:

 

 

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

Det røret som kommer ut av motoren der bensinkoblingen vanligvis sitter.. skjønner jeg ingenting av.
Er koblingen byttet ut med en rørstump?

Ja. For å «spare plass» iflg forrige eigar. 
 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Kan du ta et bilde på innsiden ved anledning?   

Ja :smiley:

 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Vi er vel en god gjeng her nå som håper at dette blir skikkelig bra, for det har du fortjent :thumbsup::clap:

Takk! Og må seie meg einig :wink:

Båtnaboane mine - og veldig mange andre - har ti-tjue år gamle påhengsmotorer og har aldri rørt verken drivstoff eller filter eller nokon ting. Og deira båtar «berre funkar». Det er frustrerande for en som er konstant bitt av båt-Murphy. Har faktisk tenkt eit par gonger at det «ikkje er meininga» at eg skal ha båt, men slikt trur eg ikkje på. 
 

Skal ha båt. 
 

Link to post

Husk at du starta med en 40 år gammel motor :giggle:

Når naboenes 10-20 år gamle påhengere har akkumulert nok gørr, vann og drit i fuelsystemene sine til at det ikke går lenger så er de totalt hjelpesløse - kanskje forhandleren rekker å se på problemet i starten av september eller noe.   Eller de kan få litt hjelp av naboen som fikk krasjkurs i dette på BP :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg må nok innrømme at et par av mine motorer har gått lenge uten stell. Spesielt en Yamaha 25 hk 2t bare går og går. Men den brukes sporadisk hele året. Og jeg er nøye med bensintanken. Den står alltid inne i styrekonsollet. Og den har en liten terskel, en slags reservetank. Før hver tur løfter jeg enden av tanken, slik at evt. vann renner over denne terskelen. Og motsatt ved inspeksjon/rengjøring.

 

Lykke til med prøveturen @Mammut1

Link to post
J-Å skrev 37 minutter siden:

Og jeg er nøye med bensintanken. Den står alltid inne i styrekonsollet. Og den har en liten terskel, en slags reservetank. Før hver tur løfter jeg enden av tanken, slik at evt. vann renner over denne terskelen. Og motsatt ved inspeksjon/rengjøring.

Igjen, så er det slikt som for noen kan synes som bagateller, men som gjør den viktige store forskjellen....

 

Dette går på autopilot for noen, mens andre bare ler av det...

 

Om flere hadde lært av @J-Å så hadde verkstedene hatt mye mindre å gjøre...

Link to post
Mammut1 skrev for 4 timer siden:

Båtnaboane mine - og veldig mange andre - har ti-tjue år gamle påhengsmotorer og har aldri rørt verken drivstoff eller filter eller nokon ting. Og deira båtar «berre funkar».

I den ene velforeninga jeg er med i så er det ca 80 hytter.

Tipper det er ca 60 jolller/båter med 20hk eller mindre.

Veldig få som ikke bytter motor etter 2 eller 5 år.

Mange av disse må jeg eller andre slepe bort til marinaen en eller flere ganger i året....

 

Naboene dine TS, gjør et eller annet riktig, og de får lønn for det :wink:

 

Du så hva som var i din forgasser...

Nå kan du og nå vet du, så den blir aldri slik igjen :thumbsup:

Link to post
dieselfan skrev for 17 timer siden:

Lykke til med prøvetur :thumbsup: :pray:

 

J-Å skrev for 6 timer siden:

Lykke til med prøveturen @Mammut1

Takk folkens! Også for gode innspel og læring. God drivstoffhygiene vil bli praktisert her på garden i all framtid. 

 

ivar skrev for 7 timer siden:

Husk at du starta med en 40 år gammel motor 

Sant. Den kunne ryke når som helst. Men i 2014 kjøpte eg også ein ny motor (Mercury), som aldri gjekk bra på høgt turtal og sjelden ville starte varm. 
 

Har våre i båten no, men får fortsatt ikkje tett den bensinkoblinga. Eg har eit par timar til med nok flo for sjøsetting, så er det meldt 14-15-16 ms dei neste dagane og ikkje noko særleg båtvær med ukjent motor. Prøvar til vinduet lukkar seg. 

 

dieselfan skrev for 17 timer siden:

Er koblingen byttet ut med en rørstump?
Kan du ta et bilde på innsiden ved anledning?

Glømte å ta bilde. Men innsida ser ut som utsida; røret går inn i ein kort slange som er festa til røret med slangeklemme. Andre enden av slangen går inn i filteret. 
 

Det sprutar bensin ut av utsidekoblinga (den eg har laga) når det blir trykk i slangen. 
 

Kanskje må eg lage til noko bedre. Evt bytte til mjukare nyare slange? Denne ubrukte delen følgte med motoren:

IMG_4881.jpeg.5e1353fafa6a5d7a047634ec4566243f.jpeg

 

Eg reknar med denne er til slangen, som skal passe på originalkobling på motoren?

Link to post
Mammut1 skrev 13 minutter siden:

Glømte å ta bilde. Men innsida ser ut som utsida; røret går inn i ein kort slange som er festa til røret med slangeklemme. Andre enden av slangen går inn i filteret. 

 

høres ut som at innvendig diameter på slangen er akkurat litt for stor, og glatt rør

Hadde muligens vært bedre å ta bort rør + slangebit, og sette eksternslangen rett på nippelen på filteret..?  (dersom diametre går overens...)

evt må det kanskje en skjøtenippel til istedetfor rørbiten?
https://gundersenmotorsport.no/wp-content/uploads/2021/08/0XEoxY_1628634271_13707_0_0_pck.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

høres ut som at innvendig diameter på slangen er akkurat litt for stor, og glatt rør

Det ser slik ut ja. 

 

ivar skrev for 1 time siden:

Hadde muligens vært bedre å ta bort rør + slangebit, og sette eksternslangen rett på nippelen på filteret..?  (dersom diametre går overens...)

Dette trur eg at eg skal gjer, no når det likevel ikkje passar. Var vel @dieselfan som nemnte at dette var ein god idé tidligare i tråden også. Men eg skulle gjere det enkelt…

dieselfan skrev for 1 time siden:

Det kan være riktig... Suzuki har gjort oss alle den tjenesten at de bruker to dimensjoner, tror det er 11 og 13mm og det er neste umulig å se forskjell på de om du ikke har de ved siden av hverandre...:crazy:

Det er ikkje rart eg strevar. Det må dei ha gjort på pur f. 
 

Slangen har for stor diameter for både rør og filter-nippel. Eg har imidlertid ein tredje slange som ser ut til å være passe, men den er for tynn for nippelen på tanken :headbang:

Så nær, men akk - så fjernt…

 

Sjøsatte båten likevel, fordi det passa med vær/flo/hjelp. Skuta flyt i alle fall enda :sailing:

Link to post
Mammut1 skrev for 3 timer siden:

Glømte å ta bilde. Men innsida ser ut som utsida; røret går inn i ein kort slange som er festa til røret med slangeklemme. Andre enden av slangen går inn i filteret. 

Ikke tenk mer på det bildet, forklaringen din er så god at jeg ser klart for meg.

Men har du ikke 20cm slange å gå på slik at slangen du ikke får til å tette kan trees direkte inn til filterkoppen og kanskje tette på den nippelen som ikke er et glatt rør.

Link to post
ivar skrev for 4 timer siden:

her snakker vi både bratte læringskurver og alle tings iboende f..skap :lol:

Men kan ikke tro annet enn at det nærmer seg nå :flag_bp:

Det må jo det! Takk for anerkjennelsen av mitt ekstreme slit og kav :wink: :thumbsup:

 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Men har du ikke 20cm slange å gå på slik at slangen du ikke får til å tette kan trees direkte inn til filterkoppen og kanskje tette på den nippelen som ikke er et glatt rør.

Jo, eg trur slangen er lang nok, men dimensjonen er feil. Så vidt eg kan sjå har eg 9,5mm på tanknippel og slangar, og så er det vel sikkert 8mm på motoren. Har som sagt ein slange som er 8, men den passar då ikkje på nokon av mine to bensintankar. Klarer heller ikkje å finne nokon overgang i Biltema-katalogen.

(Og er ikkje 100% sikker på desse dimensjonane)

 

Må eg til med ny tank, no heilt på tampen?

 

Tek også gjerne i mot tips til korleis enkelt få av slangar av niplar. Den som sitt på bensinfilteret mitt f eks sat veldig godt fast.

Link to post
Mammut1 skrev for 9 timer siden:

Tek også gjerne i mot tips til korleis enkelt få av slangar av niplar. Den som sitt på bensinfilteret mitt f eks sat veldig godt fast.

 

Her er det ofte kombinasjonen av lirking + passe mengde rå makt som gjelder.  Samt tang som får godt grep uten å ødelegge slangen 

Tenker 8mm innvendig slangediameter er rikelig å bruke for en 40hk.     

Sikkert ikke helt å anbefale, men med myk (ny)  bensinslange så har jeg fått til å tvinge på litt for stor nippel.  Med gammel, stiv slange så er det risky

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Fekk det til! :thumbsup: Takk til alle som har komt med motiverande og teknisk input. 
 

Ein ny dag gjorde egentlig susen:

J-Å skrev for 4 timer siden:

Kanskje du kan sette sammen deler fra  to blærepumper, slik at du får en med 8 mm i den ene enden og 9.5 mm i den andre ?

Prøvde først dette, men klarte ikkje å demontere slange/nippel/blære. 

 

ivar skrev for 1 time siden:

 

Her er det ofte kombinasjonen av lirking + passe mengde rå makt som gjelder.  Samt tang som får godt grep uten å ødelegge slangen.

Takkar, lita rørpumpetang ser ut til å fungere godt til dette. 
 

index skrev for 1 time siden:

Et par runder med vulktape på rørstussen, så blir det i alle fall tett til prøveturen!

Det hørtes smart ut. Men eg har gjort som mange har anbefalt å fjerna både rørstussen og den interne slangen. Klarte å få 8mm slangen inn på stussen på tanken. Noko som var umulig i går, gjekk alså ganske greitt i dag. Igjen; eg må berre legge meg flat og innrømme eigen inkompetanse. Men No ser det slik ut:

IMG_4882.jpeg.ae32ce5a08e10e9f1b3b0e73eb25afb9.jpeg

 

Måtte bruke eit «alternativt» innføringshol i front for slangen, då det tiltenkte var akkurat for lite for denne slangen. Ser ganske bra ut syns eg sjøl :smiley:

 

No går det i alle fall an å blærepumpe trykk i slangen utan at det kjem ut i nokon av endane. Bensinfilteret renn over etter kvart (når trykket blir høgt nok), men det er vel meininga?

 

Før nokon lurer på korleis prøvestart gjekk, kan eg informere om at tenningsnøkkelen (eintal) ligg i den andre bilen, som madamen har på jobb :headbang:

Men det blir prøvestart i kveld! Dog neppe prøvetur - augustværet i dag er så stygt at berre ein vestlending hadde trudd på meg om eg prøvde å beskrive det :giggle:

 

Og ja @dieselfan; iom at det blei slangebytte, flusha eg sjølvsagt drivstofflinja på nytt :thumbsup:

Link to post
Mammut1 skrev for 1 time siden:

Bensinfilteret renn over etter kvart (når trykket blir høgt nok), men det er vel meininga?


Nei, skal være tett med o-ring her.  

Jeg hadde slurva litt med dette i sommer, ikke tighta filteret godt nok til.    Dukka etterhvert opp som symptom at bensinpumpa dro litt falskluft på tomgang/lave turtall.  Med resultat fusk / stopp.  

 

Mammut1 skrev for 1 time siden:

Noko som var umulig i går, gjekk alså ganske greitt i dag. Igjen; eg må berre legge meg flat og innrømme eigen inkompetanse.

husk, ingen er ekspert på noe de ikke har gjort før :cheers: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Trommevirvel…..:

 

Lettare å starte enn ein bil! (Videoen viser restart utan choke, første kaldstart med choke tok ca 2 sekund :smiley:). 


Kontrollstråle ser fin ut, og spør du meg så går denne meget pent, totakter som den er. Ein liten gangevideo (uredigert, turtal aukar halvvegs ca), i tilfelle ekspertpanelet ser eller høyrer noko mystisk:

 

Prøvde også å sette den i gir (i båsen), berre for å sjå at propellen gjekk rundt og at vaier/kontrollboks er rett kobla. Det funka også :smiley:

 

Men når eg skulle stoppe den første gongen, ville den ikkje stoppe. Tok ut nøkkelen og motoren putra i veg. Eit kakk på kontrollboksa løyste problemet, det funka tre gongar på rappen etter det. Men just in case: kva er beste metode for å stoppe ein motor som ikkje vil stoppe? Strupe bensinslangen? Denne motoren har verken bensinkran eller daumannsknapp..

 

ivar skrev for 8 timer siden:

Jeg hadde slurva litt med dette i sommer, ikke tighta filteret godt nok til.    Dukka etterhvert opp som symptom at bensinpumpa dro litt falskluft på tomgang/lave turtall.  Med resultat fusk / stopp.  

Takk for essensiell info! Eg har fortsatt ikkje fått dette tett; når ein pumpar på blæra til «filterkoppen» blir full, renn det bensin ut. Så vidt eg kunne sjå og kjenne i sta, er «koppen» skrudd skikkelig på «toppen». Kan ikkje ta prøvetur før dette er fiksa, men skal prøve å ta av heile filteret igjen og inspisere bedre. Kanskje o-ring manglar?

Link to post
Mammut1 skrev for 1 time siden:

Eg har fortsatt ikkje fått dette tett; når ein pumpar på blæra til «filterkoppen» blir full, renn det bensin ut. Så vidt eg kunne sjå og kjenne i sta, er «koppen» skrudd skikkelig på «toppen». Kan ikkje ta prøvetur før dette er fiksa, men skal prøve å ta av heile filteret igjen og inspisere bedre. Kanskje o-ring manglar?

Ganske sikker på at filterkoppen fra din kjære Yamaha passer i feste på Suzuki'n, har ikke fått med meg hva du gjorde med den gamle men nå kommer den kanskje til nytte som donor?

Link to post
Mammut1 skrev for 1 time siden:

Men just in case: kva er beste metode for å stoppe ein motor som ikkje vil stoppe? Strupe bensinslangen?

Strupe bensinslangen er ikke så effektivt fordi den da vil bruke opp 80% av den bensinen som er i flotørkammeret før den stopper, og det kan ta noen minutter, avhengig av turtall.

 

Mammut1 skrev for 2 timer siden:

Denne motoren har verken bensinkran eller daumannsknapp..

Det kan du koble til, du som er ung og dynamisk finner koblingskjema til denne motoren på ett nanosekund...:clap:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...