Mammut1 Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 dieselfan skrev for 15 timer siden: Håper du gjorde det litt for din del også (...og for motoren sitt ve og vel) Haha, absolutt! Eg ville berre gi deg tilfredsstillelsen av å ta æra for at der no er ein båt mindre med mjød i bensinsystemet på sjøen dieselfan skrev for 15 timer siden: Ganske sikker på at filterkoppen fra din kjære Yamaha passer i feste på Suzuki'n, har ikke fått med meg hva du gjorde med den gamle men nå kommer den kanskje til nytte som donor? Det skal prøvast. Yamahaen står foreløbig og skammar seg i eit hjørne i naustet. Imidlertid for mykje vind til å sitte på akterspeilet og skru i dag dessverre. dieselfan skrev for 15 timer siden: Det kan du koble til, du som er ung og dynamisk finner koblingskjema til denne motoren på ett nanosekund... Trippel-hahaha. Ung og dynamisk… det er lenge sidan det Eg har funne koblingsskjema, og er stø nok på elektro til å sette inn ein dødmannsknapp. Har egentlig lyst å lage til eit skikkelig dashboard. Men eg har lovt både meg sjøl og resten av familien at eg ikkje skal gjere oppgraderingar på båten før bordkledning er skifta på huset. Målet er derfor berre å få båten på sjøen slik at eg får brukt den resten av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Mammut1 skrev 36 minutter siden: Eg har funne koblingsskjema, og er stø nok på elektro til å sette inn ein dødmannsknapp. Har egentlig lyst å lage til eit skikkelig dashboard. På ultra bruksbåten min (ligger ute hele året i sludd, sjøsprøyt, snø og is) så har jeg gått motsatt vei. Den har rattkonsoll, elstart, og nøkkel/varsellampe panel men på en slik løsning så er det alltid 2 skjøtekontakter og i sjøsprøyt så er det 2 for mye... Jeg er helt ubrukelig på strøm, men er heldigvis ikke like ille til å lodde så, sålenge ledningene har samme farge på begge sider så har jeg kortet inn kabelstokken, fjernet skjøtekontaktene, flyttet dødmann fra kontrollboks til motor, startknapp på motorskjørt og stopp/strøm på i form av en microbryter godt gjemt i under bærehåndtaket. Mener ikke at du skal gjøre det samme, deler bare min løsning på at jeg ønsker minst mulig tull og minimal kunnskap om strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Fornuftig dette @dieselfan . Sett frå eit reint simplisitet- og driftssikkerheitsperspektiv er nok dette den beste løysinga. No er du ein mykje meir erfaren båtmann enn meg, men eg tenker det er muleg å lage til litt elektro og totalt sett få ØKT driftssikkerhet. Dette fordrar imidlertid at ein ivaretek nokre viktige prinsipp. Eg tenker ei løysing der ingenting som er nødvendig for at motoren eller lensepumpa skal gå, skal innom styrekonsollet (har foreløbig inga løysing på tenning, men det kan kanskje være ein manuell nød-tennings-brytar i bakbenken). Så tenker eg at ein del instrument, som turtellar, tempmålar og voltmeter, kan øke driftssikkerheita då du kan avdekke problem før det seier stopp. Dette gjeld også evt varsellys, dersom desse signala er moglege å hente ut frå motoren. Batteri bør det være minst to av, og muligheit for manuell samankopling i nødsfall. Alt i alt tenker eg at gjort rett så blir sikkerheita økt. Kan vel være greitt å kunne køyre lensepumpa manuelt frå styreposisjon ved vanninntrenging f eks. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Her er vi fortsatt inne i ei solid godværsperiode med 14-18ms og 10-15 mm nedbør i døgnet. Dette har vart sidan dagen eg sjøsette, og skal - iflg orakelet Yr.no - vare i all overskuelig framtid. (Når båten sto på land derimot, var det kronisk vindstille). Ergo fortsatt ingen prøvetur. Forbanna Vestlandssommar Var nede i hamna med livet som innsats og stramma fortøyningane i dag, og starta motoren når eg først var der. Starta fint, men syns kontrollstrålen var noko slapp(?) Prøvde å ta ein video: Korleis være sikker på at denne er bra nok? Forrige eigar sa at impeller var bytta rett før eg overtok («helt ny impeller»). Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Jeg synes ikke det var så ille på tomgang. Kan du ikke kjøre på litt i fortøyningene om du ikke kommer deg utpå? Jeg testet en motor i går som hadde dårlig stråle. Der var det tydeligvis bare en lokal blokkering, for en rensking med en streng opp i slangen hjalp betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 slangen til "sladrestrålen" gror fort igjen ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 ivar skrev 1 time siden: slangen til "sladrestrålen" gror fort igjen ja Det gjør både innløp og utløpsnippel også, det er også noe forskjell fra motormodell til motormodell. Så lenge du har jevn stråle på tomgang så er det gjerne et godt tegn. Det finnes ikke dårlig vær, men jeg er helt enig i at det finnes vær man blir våtere av enn det man feks blir solbrent av Det kan være til hjelp å vite at alle andre har det ikke så mye bedre.... så jeg deler denne. Slike dager kan brukes til å tenke Har du laget deg et lite vanntett skrin hvor du har pluggnøkkel, vannpumpetang, 3 skrutrekkere (alt: bitssett) 30cm klar 8/10mm slangebit, 10/12mm fastnøkkel, resevesikringer, en liten plastboks m/lokk til å ha skuer i om du må demontere utpå, engangshansker, 30cm kabel med ferdig kabelsko i en ende, dødmannklips +++ Dette siden du sa du ikke likte å bli slept hjem.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 .. samt ekstra plugger og kabelsko, noen strips og elektrikertape, en boks 5-56 og en tørkefille Jeg har en slik boks til div stash : https://www.hocom.no/p/8658/vanntett-container evt så har vel Clas Ohlson en pelicase kopi til en ikke alt for dyr penge. Uansett, blir før eller senere fuktig i slike beholdere uansett, så man bør ta hjem ting for tørking en gang i blant Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
J-Å Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Bra forslag, bortsett fra at jeg nok hadde byttet ut engangshanskene med en tvistdott.👏🏻 Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 J-Å skrev for 4 timer siden: Jeg synes ikke det var så ille på tomgang. Kan du ikke kjøre på litt i fortøyningene om du ikke kommer deg utpå? Joda, det burde gå an. Justerte opp tomgangsturtal i sta, då kjem det meir vatn. Kanskje eg ser spøkelse ivar skrev for 3 timer siden: slangen til "sladrestrålen" gror fort igjen ja Skal stikke inn ein stake. Men kan legge til at det var null - 0 - groe på båten no når eg tok den opp for motorbytte. Trur ikkje sjøen står stille nok for groe i år; den gamle trebåten min hadde jo skjeggvekst på skroget ved opptak. dieselfan skrev for 2 timer siden: Det finnes ikke dårlig vær, men jeg er helt enig i at det finnes vær man blir våtere av enn det man feks blir solbrent av Sant! Men etter å ha opplevd mi dose med påhengsmotor-kødd, har eg angst for å sette utpå med uprøvd motor. I det været her vil eg ligge i fjøresteinane 14 sekund etter eventuell dævving. Takk for mange gode innspel til nødboks! Det set eg veldig pris på Kan det kanskje også være greitt med ei tang eller to, og startgass? Samt ekstra bensinslange og nokre slangeklemmer, vart det vel nemnt tidlegare i tråden? Ps: det var egentlig heilt ok å bli slept. Var fint vær, og eg kunne stå å slappe av på vindskjermen medan eg båta heim utan å bruke drivstoff. Men det er litt flaut å bruke RS-ressursar på slikt. Må få legge til at eg ikkje ringte inn og ropte hysterisk på slep Når det begynte å bli seint og kaldt, ringte eg inn for å melde om situasjonen. Sidan dei ikkje hadde andre oppdrag, rykte dei liksågodt ut. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Mammut1 skrev 1 minutt siden: Skal stikke inn ein stake. Men kan legge til at det var null - 0 - groe på båten no når eg tok den opp for motorbytte. litt tykk nylonsene (evt gresstrimmertråd) er fint til dette. Groe er vel litt misvisende her, det er helst saltkrystaller som tetter igjen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 ivar skrev 9 minutter siden: Groe er vel litt misvisende her, det er helst saltkrystaller som tetter igjen ..og blåskjellbiter, og andre småbiter om en stadig drar jolla opp på stranda, som er vanlig på mine kanter Uansett så var rådet om å stake sladrestrålesystemet med gresstrimmertråd knallbra. Som regel en knall farge og da er det lettere å finne igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 ivar skrev for 3 timer siden: blir før eller senere fuktig i slike bekoldere uansett, så man bør ta hjem ting for tørking en gang i blant Enig, fuktens veier er uransakelige😅 Pleier også ta vare på slike små poser med silica gel (som ofte følger med diverse man kjøper), disse er fine å bruke til å sikre lavere fuktighet i slike bokser. Kan reaktiveres og tørkes igjen og igjen ved behov. Har en liten neve med slike poser oppi «nødskrinet» i båten, ikke antydning til fukt og rust oppi der, så langt i alle fall😊 Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Hakkannen skrev for 2 timer siden: Enig, fuktens veier er uransakelige😅 Pleier også ta vare på slike små poser med silica gel (som ofte følger med diverse man kjøper), disse er fine å bruke til å sikre lavere fuktighet i slike bokser. Kan reaktiveres og tørkes igjen og igjen ved behov. Har en liten neve med slike poser oppi «nødskrinet» i båten, ikke antydning til fukt og rust oppi der, så langt i alle fall😊 Det var smart. Har hatt slike i gitarkassa mi (dyr gjenstand i lukka boks). Det burde jo funke knall. dieselfan skrev for 4 timer siden: ..og blåskjellbiter, og andre småbiter om en stadig drar jolla opp på stranda, som er vanlig på mine kanter Trur det er vanskelig å dra Ranaen på stranda Men poenget er forstått. Kantklippartråd ala @ivar skal bli! Ellers blir nok mitt kjære pipesett () med på dei første 30-40 turane. Det inneheld omtrent alt som trengs. De kan banne på at om eg pakkar nødskrin, så vil eg mangle akkurat det som trengs for å ordne akkurat det tenkte, oppståtte problemet. Egentlig burde eg hatt med årer også. Men dei er så sabla lange. Skal tru om det er muleg å ro ein 17 fots halvplanar med desse: https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/arer-og-gafler/arer/are-delbar-180-cm-2000060411?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_ZC2BhAQEiwAXSgClisS8WeC4syf0Tzs9eP_WSYhXbvG8PQ2L2vgotg625mWte4xqAHAhBoCBasQAvD_BwE ? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Du har vel plass til en 4-hester ? Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 J-Å skrev 5 minutter siden: Du har vel plass til en 4-hester ? Ja. Men eg har ingen. Og er i utgangspunktet tom for båtpengar for øyeblikket Det er ikkje flust med brukt i omløp på mine kantar heller. Eg har eit aktivt Finn-søk på joller til salgs i fylket. Skulle det dukke opp eit kupp i nærheita så blir det livbåt Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Mammut1 skrev for 3 timer siden: Har hatt slike i gitarkassa mi (dyr gjenstand i lukka boks). De er fine til slikt ja, og tar lite plass😊👍 Mammut1 skrev for 3 timer siden: Skal tru om det er muleg å ro ein 17 fots halvplanar med desse Helt klart ikke årer man beregner å ro langt med, men samtidig langt bedre enn å padle seg av gårde med hendene. Så har du valget å enten ha disse årene eller ikke ha årer med i det hele tatt hadde jeg nok valgt det første😅 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Mammut1 skrev for 3 timer siden: Ja. Men eg har ingen. Og er i utgangspunktet tom for båtpengar for øyeblikket Denne.kanskje? https://www.finn.no/366151745 Muliiig jeg legger inn et bud på den selv. Jeg har en liten museumssamling i nøstet. Edit. Oi, plutselig hadde jeg kjøpt den. Men den er til din disposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 en ting jeg synder mot selv og som alle bør ha i boksen sin - drivanker! man kjøper seg dyrebar tid, samt at man blir liggende med baugen i været i tilfelle man får motorstopp i litt uggent vær Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mammut1 Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Hakkannen skrev for 2 timer siden: Helt klart ikke årer man beregner å ro langt med, men samtidig langt bedre enn å padle seg av gårde med hendene. Så har du valget å enten ha disse årene eller ikke ha årer med i det hele tatt hadde jeg nok valgt det første😅 For den prisen er det faktisk verdt å teste. J-Å skrev for 2 timer siden: Oi, plutselig hadde jeg kjøpt den. Men den er til din disposisjon. Haha Det er litt langt å køyre for ein motor frå Ming-dynastiet, men takk som byr. ivar skrev 20 minutter siden: en ting jeg synder mot selv og som alle bør ha i boksen sin - drivanker! man kjøper seg dyrebar tid, samt at man blir liggende med baugen i været i tilfelle man får motorstopp i litt uggent vær Dregg og drivanker var neste punkt på mi sjølutvikla båtutdanning. Eg hadde nett fullført «Grunnleggande manøvrering» og «Innenskjærs ferdsel i ukjent farvatn» når eg fekk motordød. Drivanker må imidlertid skaffast. Anbefalingar? Var også tenkt å teste det ut ved fiske. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 21.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Fekk brukt litt tid på båten i dag mellom bygene. Klarte å få filteret tett igjen, måtte ta heile av motorfestet og stramme skikkelig. Motoren startar veldig lett. Både varm og kald. Har no køyrt den i fri slik: 10 min uten gasspådrag -> 5 min varierande gasspådrag -> stopp/restart —> 5 min varierande gasspådrag —> stopp —> vent 10 min -> restart. Syns ikkje den går 100% jamt, men no ser eg spøkelser på alt… Då er det vel berre å samle i hop nødkit og årer, og komme seg utpå ved første anledning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 en litt stor 2syl 2T vil gjerne gå litt smårøfft på tomgang/lave turtall - du får evt ta en video når du endelig får tatt deg en skikkelig prøvetur Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mammut1 Svart 21.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 ivar skrev for 2 timer siden: en litt stor 2syl 2T vil gjerne gå litt smårøfft på tomgang/lave turtall - du får evt ta en video når du endelig får tatt deg en skikkelig prøvetur Det skal eg gjer. Det kan sjå ut som det skal roe seg utover neste veke. Det hadde normalt våre ok båtvær i dag, men no har eg fått eit såpass hardt tilfelle av påhengerangst at eg vil ha tilnærma flat sjø før eg legg utpå. I alle fall første turen. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Etter den dårligaste augusten på 250 år, snudde været i dag! Med kun 8ms og ellers fint nok vær til å svømme i land, var det dags for prøvetur Pakka årer, proviant og nød-kit, starta beistet og satt ut på fjorden. Etter å ha gått på tomgang nokre minutt og konstatert at styring, gir og gass responderer som det skulle, tok eg sjansen på meir fart og leiking med forskjellige trim-nivå (har jo lest uendeleg masse om dette med trim her på BP). Alt funka utmerket Så entusiastisk blei eg, at eg tok sjansen på å ta en liten tur på utsida av øya. I det eg hadde passert brua, der er ganske smalt, fekk eg umiddelbar og øyeblikkelig motorstopp Men det var ingen panikk. Takka være den uendelige visdommen på dette forumet, forsto eg på måten den dævva på at her var det bensintilførsel som var problemet - og det var det: tanken var tom Egentlig OK å få oppleve udramatisk motorstopp i litt bølger - det var utrivelig nok å stå der å fylle bensin frå kanne. Elles gjor eg meg følgande observasjonar: - Ny styring er mykje lettare enn før - Båten er i det heile tatt lettare å manøvrere (kom skeivt inn til brygga og måtte ta en 11-punkts sving med svært liten plass - gjekk fint) - Ny motor er mykje smoothare når den går i gir (litt klikketiklakk når den skal i revers dog) - Ny motor kan både gå mykje saktare enn den gamle uten å nesten bli kvelt. Ca 3kn mot Yamahaens 6-7. - Ved lav fart er der ein del vibrering, som gradvis avtek opp mot ca 10kn. - Ny motor er elendig på å snike seg vekk frå nazistar, skulle det behovet gjenoppstå. Bråkar ein god del på alle turtal. - Eksperimenterte med tiltpinnen, og fann ut at: — På det ytterste hakket er der mindre vibrasjonar, men båten blir svært ustabil når den bikkar 16kn. — På det innerste hakket blir båten kjempestabil, men må stampe litt og toppfart går dramatisk ned. — Derfor har eg landa på det midterste hakket. Der er den stødig i alle hastigheiter, og toppfart er solide 23 ærlige GPS-knop. Med Yamahaen var toppfart 16. Tusen takk til alle her som har bidratt til at eg og min familie kan få nokre dagar med båtliv no på tampen av sesongen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Takk for oppdatering 👍 Du har delt ganske mye av deg selv og da blir det lett til at en lurer litt ekstra på åssen det "går" 🙂 Min mening: Fra nå av eier du situasjonen. Du har tilstrekkelig grunnkunnskap. Du vil komme bort i mindre tull enn veldig mange andre, fordi du både kan lytte og evaluere. Du kommer til å fortsette å tilegne deg riktig og viktig kunnskap. Jeg hadde latt ungane mine bli med deg på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.