Jump to content

Bytte fra Yamaha 30hk 2-takt til Suzuki DT40


Mammut1

Recommended Posts

Mammut1 skrev On 2.8.2024 at 23.25:

Men i båtverdenen eksisterer tydeligvis ikkje standardar. Den gamle motoren var festa med gjennomgåande boltar i tillegg til tommelskruane. Det skal denne også. Men er hola på samme plass? Nei. 

 

Det er faktisk standarder på en god del innen båtverdenen.  Opptil flere :giggle:  Og innimellom litt egne tolkninger her og der.

Husk at du bytter jo en motor som kom på markedet i 1980 med en motor fra 1997.  Endringer skjer. Samt at de er i ulike hk klasser.   Monteringshull for brakett forholder seg oftest til "BIA bolt pattern" , men på 80 tallet var det neppe så vanlig å bolte fast 30hk og mindre motorer.

Styring:  tidligere var oppsettet som vist under veldig vanlig, så på midten av 90 tallet så tok etterhvert løsningen med lenkearm over. 

Jeg har båter med begge deler.  Lenkearm gir oftest mindre slakk/dødgang syns jeg.   En ulempe : mindre servicevennlig  - en kollega med samme båt som meg måtte av med motor for å bytte styrekabel på sin.. :eek:

Kabelen som vises i bildet ser ut til å være en Teleflex/Morse C0319 - den er beregnet på akterspeilfeste.   versjonen uten de rillene, for styrerørmonterting het C0315. Uanset så er nok akkurat disse gått ut av produksjon, men man får i tilsvarednde fra feks Ultraflex
 

24-08-0122-12-094817.jpg.bd9aa67b342e116a6e145ce53c244a76.jpg

Her set det ut som at braketten for kuleleddet er snudd opp-ned..?  (Mener jeg leste en plass at noe ble i veien?) 
IMG_4823.jpeg.79c290b36d6a587ed478ef9e80f07a9e.jpeg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

en fordel med "gammeltypen" kabel - wiren kan dras ut av strømpen for rengjøring og smøring - det går ikke på nyere modeller

...og alle delene selges fortsatt av Watski og andre.

 

Når andre leser denne tråden så tror jeg det er lurt å få med seg at TS hadde alle nødvendige deler tilgjengelig.

Men riktig innfesting av braketten på akterspeilet som holder røret, så er en tilpassing av Suzuki DT30 1997mod fullt mulig om en evner å bøye litt på braketten som sitter på motoren på bildene, eller snu denne braketten opp ned.

Link to post
Sitat

Men riktig innfesting av braketten på akterspeilet som holder røret, så er en tilpassing av Suzuki DT30 1997mod fullt mulig om en evner å bøye litt på braketten som sitter på motoren på bildene, eller snu denne braketten opp ned.

Helt enig i det

 

J-Å skrev 27 minutter siden:

Det er også minst to standarder for styresnekke-enden av kabelen, M58 og M66.

 

M58 og M66 er vel ultraflex sine betegnelser for kabel godkjent for opptil 55 hk, og 55 hk og oppover.

Min M58 kabel (usikker på alder) er gjenget for styreledd i enden, mens nå se de vel sånn ut i enden:
(Mulitflex M58 type fra Maritim)

Multiflex Styrekabel SC-18

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 39 minutter siden:

M58 og M66 er vel ultraflex sine betegnelser for kabel godkjent for opptil 55 hk, og 55 hk og oppover.

Mulig, men de er ganske like i motorenden, mens det er liltt forskjell i styresnekke-enden

image.png.6b0aed28eaf5de07074ad82c78ba5235.pngM58

image.png.edd6d8fdb9259cc3aae5dcaf1769e9aa.pngM66

 

Det finnes også endeledd for denne type kabler:

images?q=tbn:ANd9GcT5om82pwhd1pWgJv0Ph5H  

For bruk med denne løsningen (ikke med lenkearm)

p_12462-55_slideshow_1

 

Og ennå har vi ikke beynt på kontrollkablene....

 

Link to post
J-Å skrev 6 minutter siden:

mens det er liltt forskjell i styresnekke-enden

her leste jeg litt feil :giggle:
Vært borti det også ,men berga meg med å ha et sånt adapter liggende tilfeldigvs

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev for 4 timer siden:

Når andre leser denne tråden så tror jeg det er lurt å få med seg at TS hadde alle nødvendige deler tilgjengelig.

Men riktig innfesting av braketten på akterspeilet som holder røret, så er en tilpassing av Suzuki DT30 1997mod fullt mulig om en evner å bøye litt på braketten som sitter på motoren på bildene, eller snu denne braketten opp ned.

TS er einig i dette, men vil legge til nokre føresetnader:

- eg får ikkje løsna Yamaha-braketten frå kabelen. Både mutteren og dei to låseringane sit fast.

- 5 av 6 mutterar på akterspeilbraketten - som måtte blitt flytta lenger opp - sit også bom fast. Eg fekk løsna den eine (av to) som held kula, og fekk slik kabelen laus. Kan ikkje sjå for meg at eg klarer å få laus braketten utan å ødelegge den.

- eg forstår ikkje/får ikkje til følgande (sjøl om det oppriktig verkar veldig godt forklart av deg @dieselfan):

dieselfan skrev for 22 timer siden:

I enden av styrekabelen er det gjenget fast en kuleboltholder. Den kan løses fra kulebolten ved å dra hylsen (som er det ytterste "laget" av kuleboltholderen) mot den røde delen av kabelen. Den er fjærbelastet og har et gaffelspor som hindrer kulebolten å komme ut. Den er nok rustet fast,men pleier å la seg løsne.

- når opptiltings-release-spaken står i "låst" posisjon (drift), er der ikkje plass - mellom braketten på motoren og nemnte spak - til kuleleddet som er montert på enden av den gamle kabelen. Dette kan jo ha samanheng med:

ivar skrev for 5 timer siden:

Her set det ut som at braketten for kuleleddet er snudd opp-ned..?  (Mener jeg leste en plass at noe ble i veien?)

Eg var ikkje klar over dette, det må være gjort av tidlegare eigar. Denne skal snuast andre vegen?

 

Eg kan også nemne at den gamle løysinga hadde for lang kabel, som stakk både opp og ut til sides på styrbord side akter. Det såg idiotisk ut, og eg vil tru det har gjort rattet mykje tyngre å svinge på enn nødvendig. Blir spennande å sjå kor dette funkar med lenkearm.

 

Så er det også slik at eg bur ruralt - det er lang veg til Biltema og enda lenger til det meste anna. Det er greitt når eg veit kva eg treng, men det går fort veeeldig masse tid (som eg ikkje har) om eg må prøve og feile mykje.

 

La meg forøvrig legge til eit læringspunkt til, urelatert til styring (men relatert til tid):

Dersom motoren din nesten har havarert, få båten "heim". Eg er rimeleg forbanna på meg sjølv for at eg ikkje fekk båten dei 60 metrane frå havn til naust medan den gamle motoren enda funka. Konsekvensen av det er at eg må gjere motorbytte utendørs, i staden for i naust. Det hadde våre greitt nok, hadde det ikkje våre for konstante angrep frå det verste norsk fauna kan by på; knott. I dag i sånne mengder at det ikkje er muleg å jobbe på båten :sad:

Link to post
Mammut1 skrev 39 minutter siden:

Kan ikkje sjå for meg at eg klarer å få laus braketten utan å ødelegge den.

- eg forstår ikkje/får ikkje til følgande (sjøl om det oppriktig verkar veldig godt forklart

Det å få løs fastrusta skruer og muttere krever godt og egnet verktøy og det krever trening, mye trening. En kan godt detaljert beskrive hvordan en gjør det men uten trening så er det ikke lett å få det til... for noen, selv folk som har gjort dette i 50 år går på trynet av og til..

Når en får opparbeidet godt skjønn så kan en ta smarte avgjørelser som sparer masse tid og ergrelse. 

Er det ille så kapper jeg skruen om jeg kommer til, eller sliper hode eller mutter til den er kun 0.5mm tykk og så dunker jeg den ut...tar ett minutt, og om en har tilgang på ny skrue så er en oppe å går på 3 min.

Men uten skjærebrenner, vinkelsliper, et godt dorsett, sveiseapparat, en dugelig skrustikke++++ så kan selv en liten enkel jobb bli vrien, det vet jeg av erfaring for mye av livet mitt lever jeg på en øy uten vei, brygge og uten en garasje, og med minimal med verktøy når jeg startet...

Men det er heldigvis ikke langt til by. 

 

Når jeg sier at du hadde alle delene foran deg så var ikke det for å dukke deg men fordi dette har betydelig verdi for andre som skal jobbe med slik styring senere, når de ser bildene så er det riktig at de vet at alle nødvendige deler er der.

Dette er din tråd, men samtidig så er vi alle her for Forumet. Vi tjener alle på at søkbarhet, forklaringer, bilder og tilbakemeldinger er så bra som mulig. Det kommer først :thumbsup:

 

 

 

 

Link to post

100% einig i alt dette @dieselfan. Og om du så hadde «dukka» meg litt, hadde det også våre heilt greitt. Las oppatt heile tråden no, og eg innser at eg framstår på grensa til vrangvillig, men dette skuldast då noko verre: inkompetanse :giggle:

… som eg skal bli kvitt! Uansett likar eg «stilen til dette forumet», der mange er ganske direkte utan så forbanna masse dikedarier. Effektivt og lærerikt. 
 

Det er også veldig sant og relevant det du skriv om erfaring og verktøy. Eg kan bruke tre dagar (og fortsatt ikkje få det til) på noko som tek deg og andre med tilsvarande erfaringsnivå 9 minutt. Så blir det for sånne som meg ein balansegang mellom tid/peng/strev/kompetanseheving. 
 

Eg kjøpte liten båt til liten penge mest for å lære båt (ref tråden «Introduksjon + ein Yamaha 30 AM som av og til ikkje vil starte»). Båten var billig, men alt var i orden. No har motoren havarert, kalesja hadde rakna totalt medan eg var på ferie, og eg lurer på om eg herpa svingaren til ekkoloddet når eg måtte nød-dregge ifbm at nemnte Yamaha ikkje starta. Det betyr at det einaste eg sit igjen med akkurat no er eit 17 fots plastskrog frå 1985. Hadde ikkje dette forumet eksistert hadde eg kanskje gitt opp. Men fordi her er så mykje kompetanse (og fordi her er utallige trådar om folk som har fiksa mykje verre ting enn dette), skal den helsikes Ranaen bli ein kjempebåt :cool:

 

Dessuten er det veldig gøy når ein får det til. Planen no er då å få montert styring og straumkablar, sjøsette, teste litt, eventuelt fikse gir/gass/elektronikk. Klarer meg utan kalesje, så forhåpentlegvis blir det litt meir båtliv før sesongen er over. 

Link to post
Mammut1 skrev 6 minutter siden:

Dessuten er det veldig gøy når ein får det til. Planen no er då å få montert styring og straumkablar, sjøsette, teste litt, eventuelt fikse gir/gass/elektronikk. Klarer meg utan kalesje, så forhåpentlegvis blir det litt meir båtliv før sesongen er over. 

Rette innstillinga :thumbsup:
som du ser, lærekurven kan nok oppleves litt bratt før man får oversikten , men dette kommer du i mål med.

 

Sitat

Eg var ikkje klar over dette, det må være gjort av tidlegare eigar. Denne skal snuast andre vegen?

 

jeg har iallefall ikke sett det montert den veien.  Ville prøvd å snudd for å se om det løser problemet med at det kommer i veien.  Men det forutsetter jo at de mutrene lar seg løse.. 

For godt rusta bolter og mutre som skal løses så har jeg bra erfaring med rustløsere av "freeze shock" typen , wurth sin var bra men biltema sin funker også 

 

 


 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har absolutt sans for @dieselfan sin grundige gjennomgang av hvordan eksisterende deler kan brukes, og i mange tilfeller tror jeg det er riktig. Men hovedgrunnen til at jeg har vært mer for en standardløsning her, er at jeg tror det gir en mer pålitelig løsning på sikt. Når en ny styrekabel er så rimelig, og historien til den gamle er ukjent, så synes jeg det er et godt valg. Jeg har nylig opplevd at en styrekabel røk innvendig, den så helt fin ut utenpå. Bruddet så ut til å være i innfestingen av spiralkabelen til den stive delen i motorenden.

 

Så kan jeg gjerne fortsette å gi tips til de andre tilkoblingene, så det blir en god totalløsning. Du kan gjerne begynne å legge ut bilder av kontrollkabler og elektriske komponententer, hvis du vil ha hjelp med det @Mammut1. Jeg anbefaler også at du får på plass en passende vanndunk, så motoren kan startes og kjøres litt. 

 

Hvis du legger ut et par bilder av ekkoloddet, og svingerpluggen, så kan vi sikkert finne noe som passer der også.

Link to post
J-Å skrev for 3 timer siden:

Så kan jeg gjerne fortsette å gi tips til de andre tilkoblingene, så det blir en god totalløsning. Du kan gjerne begynne å legge ut bilder av kontrollkabler og elektriske komponententer, hvis du vil ha hjelp med det @Mammut1. Jeg anbefaler også at du får på plass en passende vanndunk, så motoren kan startes og kjøres litt. 

Vanndunk er fint, men litt vanskelig iom at båten som nemnt står på land på ei sub-optimal plassering. Det er sjølvsagt muleg, men eg tenkte at det er like greitt å få den på sjøen så det går an å sette motoren i gir og litt sånt. Dersom det må til, er det relativt lett å ta båten opp igjen. No er det meldt vindstille i mange dagar, så det vil knapt være levelig på land pga knott. Det er kanskje dumt tenkt dette, men om eg berre får start kan eg manøvrere båten med fjernkontrollen mellom beina og eventuelt få den opp i eige naust så eg får jobba på den i siviliserte former. 
 

Ellers tek eg gjerne i mot hjelp og tips på dei andre tilkoblingane. Set stor pris på det. Ekkolodd også. Skal ta litt bilder på neste økt. 
 

Uansett må straumkablane byttast før neste steg. Får sjå kor langt eg kjem i dag. 

Link to post
J-Å skrev for 3 timer siden:

Når en ny styrekabel er så rimelig, og historien til den gamle er ukjent, så synes jeg det er et godt valg.

Hadde jeg fått med meg at den monterte styrekabelen var altfor lang, og at TS egentlig ikke ville ha den så hadde jeg nok klarere gått for ny kabel for innfesting i tiltrør med lenkarm :thumbsup:  så vi er nok ganske enige om hva som er den beste tekniske løsningen på sikt :wink:

Link to post

Meir læring!


Ny kabel passar ikkje på snekke:

IMG_4851.jpeg.8f29e8e6e07bdd8213b70f6d92f92635.jpeg

..sjøl om eg hadde med den gamle kabelen til båtbutikken :headbang:

 

Dette er vel M66 kabel, men ut i frå det du skriv @J-Å så skal det vel være M58? Eller noko anna? 


Overgang/bytte kabel/bytte snekke?

 

Eg får nok bytta kabelen kostnadsfritt, men eg må tydelegvis vite nøyaktig kva slags type det må vær. 

Link to post

Det er litt vanskelig å se hva som skal låse strømpen her. Har du et bilde av den gamle kabelen?

 

Hvis du ser på en 58 snekke, så er det en liten nippel som kan roteres, og som skrues inn på kabelen. Men den kan gjerne henge på den gamle kabelen, for på noen snekker kan den løsnes og flyttes over. Det spørs litt hva du gjorde da du demonterte.

 

Det ser ganske symmetrisk ut på din snekke, så pass på at du monterer på rett side når du finner ut av det. Det er litt ubehagelig hvis rattet går feil vei :).

25-0258_xl_1.jpg

Link to post
J-Å skrev 22 minutter siden:

Det er litt vanskelig å se hva som skal låse strømpen her. Har du et bilde av den gamle kabelen?

 

Hvis du ser på en 58 snekke, så er det en liten nippel som kan roteres, og som skrues inn på kabelen. Men den kan gjerne henge på den gamle kabelen, for på noen snekker kan den løsnes og flyttes over. 

Kan det være denne som sit på gamlekabelen? Den får eg i så fall ikkje av, ga opp og tenkte den var ein del av kabelen. 
image.jpg.b843d1c5c085ba271b4461a280547f49.jpg

 

Uansett er sjølve spirallabelen også for tjukk, den passar ikkje inn i sporet på hjulet.  
 

dieselfan skrev 16 minutter siden:

Du bør nok investere i et skyvelære slik at du har noe å måle med. Slike uheldigheter som dette har du ikke tid eller råd til.

Det er heilt korrekt, og skyvelære er skaffa. Imidlertid, Når eg tok med kabelen til båtbutikken i går, tok mannen berre ein kikk på kabelen og sa M66. Eg tok det for god fisk, men fisken var ikkje god. Motorbytte-feil nr 31: Stole på verksted i staden for å studere svara på Baatplassen til problemstillinga er forstått. Igjen, eg skuldar på eigen inkompetanse og manglande erfaring. 

Link to post

Den gamle er en 58 kabel tror jeg. Du kan sikkert skru løs den nippelen i enden og montere den på en ny 58 kabel. Eller først montere den på snekken, og så skru den på ny strømpe når spiralen er tredd i. 

Og så får du ta med noen brlller til han i butikken. 

 

Edit: Åja, så ikke at du hadde problemer med å få den av. Prøv med varme, en gassbrenner eller noe på nippelen, og evt kjølespray på den andre delen. Du trenger jo bare å "redde" nippelen, om du skader den gamle strømpen betyr jo ikke så mye, Denne er nok levert som en del av snekken, og vanskelig å få som en løs del.

 

image.png.ad5c57db9cff3a428467cca3239fa1fc.png

Link to post

  

Mammut1 skrev 50 minutter siden:

Dette er vel M66 kabel, men ut i frå det du skriv @J-Å så skal det vel være M58? Eller noko anna? 

Ser ut som han i båtbutikken har blingsa her ja

 

J-Å skrev 42 minutter siden:

så pass på at du monterer på rett side når du finner ut av det. Det er litt ubehagelig hvis rattet går feil vei :).

 

En i båthavna her fikk bytta styrekabel hos forhandler - de klarte å montere feil.   Noe han oppdaga når båten var av henger og skulle kjøres i båsen :headbang:    Det var litt stress sa han :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ny styresnekke er egentlig ikke så dumt, de pleier ikke å være så dyre. Evt skifte wiren til M58 og håpe den passer til snekka. Jeg kjøpte begge deler på Bilema, men fikk bare skiftet snekke da motoren tydeligvis må av for å skifte wire. Og boltene sitter irriterende godt etter nesten 30 år....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...