Jump to content

Bytte fra Yamaha 30hk 2-takt til Suzuki DT40


Mammut1

Recommended Posts

index skrev 6 minutter siden:

Ny styresnekke er egentlig ikke så dumt,

Men da må vel rattet av, og det sitter sikkert enda verre. Så da blir det gjerne å sage av rattstammen og kjøpe nytt ratt også....

 

index skrev 7 minutter siden:

 fikk bare skiftet snekke da motoren tydeligvis må av for å skifte wire. Og boltene sitter irriterende godt etter nesten 30 år....

Motoren må noen ganger løftes eller vippes litt for å få lengde til å tre kabelen i tiltrøret ja. Utrolig hva som går med varme og rustløser. 

Link to post
J-Å skrev 1 minutt siden:

Men da må vel rattet av, og det sitter sikkert enda verre. Så da blir det gjerne å sage av rattstammen og kjøpe nytt ratt også....

 

Motoren må noen ganger løftes eller vippes litt for å få lengde til å tre kabelen i tiltrøret ja. Utrolig hva som går med varme og rustløser. 

 

Det er sant. Hos meg gikk rattet lett av, selv om det hadde sittet der i 29 år. 

 

Jeg må nok legge en del arbeid i det for å løsne boltene hos meg. Men det går sikkert. Men skifte av snekke og smøring av wire og tiltrør gjorde styringen såpass bra at det fungerer helt greit. Så får jeg heller skifte wire om det skulle forverre seg igjen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
ivar skrev 51 minutter siden:

 En i båthavna her fikk bytta styrekabel hos forhandler - de klarte å montere feil.   Noe han oppdaga når båten var av henger og skulle kjøres i båsen :headbang:    Det var litt stress sa han :lol:

Det er stress! Og enda en grunn til å unngå forhandlar. 
 

index skrev 46 minutter siden:

(…) fikk bare skiftet snekke da motoren tydeligvis må av for å skifte wire. Og boltene sitter irriterende godt etter nesten 30 år....

På Ranaen er motorbrønnen heile bredda på båten, så akkurat dette problemet har ikkje eg (det einaste kanskje :giggle:), men det er lett å sjå at motoren fort må av for å få inn ny wire ja. 

 

J-Å skrev 34 minutter siden:

Men da må vel rattet av, og det sitter sikkert enda verre. Så da blir det gjerne å sage av rattstammen og kjøpe nytt ratt også....

… og dette vil eg helst unngå etter å allereie ha blåst alt for masse peng på kabel. Må eg så må eg, men gjer eit forsøk med M58 først. No klarte eg å løsne «snekkefestet» frå den gamle kabelen (takk til deg @J-Å for ekstremt detaljert forklaring), så då tek eg med meg det på båtbutikken og kan i alle fall teste å skru det på kabelen der. 
 

Edit:

No har bilen faen meg punktert nede ved båtens ugunstige parkeringsplass :headbang:. Paddeflatt dekk. 
Båtguden/gudane vil meg ikkje vel om dagen. 
Får fikse det da, og deretter blir det båtbutikk og ny kabel. 

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Er det klemskruer? Da kan det lønne seg å slå ut splintene og demontere håndtakene, før de knekker, og så sette en passende nøkkel på. Og litt varme på braketten.

 

Nei, kun gjennomgående bolter med mutter. Ser ut til å være 14mm fingjenger av noe slag. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
J-Å skrev for 1 time siden:

Men da må vel rattet av, og det sitter sikkert enda verre. Så da blir det gjerne å sage av rattstammen og kjøpe nytt ratt også....

 

rattet sitter på kon, så det kan nok sitte godt etter x antall 10-år.    Metoden jeg har funnet er å ta skru senterbolten ut noen omdreininger , deretter få tatt skikkelig spenntak i rattet (evt mellom ratt og dashbord) , og så dælje til senterbolten med en passe stor hammer. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
J-Å skrev 2 minutter siden:

Da har @dieselfan vist løsningen oppi tråden her. 

 

Meget mulig. Men jeg trenger egentlig ikke en løsning før det blir et problem. Ny wire ligger klar til problemet melder seg. Så kan jeg skifte finerplate bak motoren samtidig. Den begynner å minne litt om Stratos;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
ivar skrev 2 minutter siden:

 

rattet sitter på kon, så det kan nok sitte godt etter x antall 10-år.    Metoden jeg har funnet er å ta skru senterbolten ut noen omdreininger , deretter få tatt skikkelig spenntak i rattet (evt mellom ratt og dashbord) , og så dælje til senterbolten med en passe stor hammer. 

 

Det funket hos meg. Dusjing med rustløser et par dager, deretter bolt ut et par mm, spenntak og 2-3 gode slag. Null problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Då er bilen fiksa, men rakk ikkje båtbutikken i dag. Det som gjer det ekstra irriterande er at eg kan sjå butikken på andre sida av fjorden, men har jo båten på land. :headbang:
 

Uansett, skal jobbe med dei andre tilkoblingane i mens. Først nye straumkablar. Dei blir knappe 2 meter, og eg tenkte å bruke 10mm. Er det adekvat? Eksisterande kablar er noko tynne syns eg, plusskabelen ser ut som 6mm. 
 

Kunne sjølvsagt brukt tjukkare, men der er begrensa med plass til plusskabelen som skal terminerast inne i releboksa. Har merka både + og - på bildet under. 
IMG_4852.jpeg.251c0bb1d8acab360d3d960dedbbfbd9.jpeg

Link to post

Progresjon!

 

No er nye straumkablar på plass, og styringa kobla til (det var M58-kabel ja). Eg fekk no også løsna den gamle styrebraketten frå akterspeilet vha @dieselfan-metodikk.

 

J-Å skrev On 4.8.2024 at 19.52:

Det kan hende tiltrøret må pusses innvendig eller bores opp, hvis det har stått lenge åpent.

Kan skrive under på dette. Eg hadde tilfeldigvis ei stålpipe som var nøyaktig like tjukk som innsida av tiltrøret. Måtte banke dette inn og rotere og makke lenge, fleire gonger, frå begge sider, men det gjekk til slutt. 
 

Kunne ikkje dy meg, å måtte sjekke om der var «liv» når eg vrei om nøkkelen, og det var der. Då trur eg ikkje eg gjer noko meir med elektronikken, prioriterer heller å få opplevd slutten av sesongen på sjøen. Må berre få kobla gir, gass og bensin, demontere resten av Yamaha-stæsjet, og montere Suzuki kontrollboks. 

 

Murphy må ha sovna i dag. 

Link to post
Mammut1 skrev for 10 timer siden:

den originale bensin-koblinga er vekk, og erstatta av eit stålrør. Det viser på nokre av bilda. Forrige eigar meinte det var ei god løysing å berre koble bensinslangen rett på denne. Men er det det?

Teknisk er det en god løsning fordi det slettes ikke er sjeldent at det er feil på bensinkoblingene. På Suzuki sin runde patent er gjerne O-ringen det svake punktet, eller sand mellom yttre hylse og kroppen. Den sorte plastikk typen som er ganske lik Yamaha sin, er sårbar for å ikke åpne skikkelig om den står i spenn. En feil som kan være lei å finne om en ikke er erfaren.

 

Om du har lengde på slangen så ville jeg fjerne skjøtepunktet og trekke slangen inn i motoren til filter. Jo færre skjøter og færre komponenter jo mindre risiko for feil.... 

 

Ulempene med løsningen er små, litt mer tukling om du skal ha motoren av og på ofte. Du får et hull i dekselet som kan gi inntrengning av vann, men det skal liten innsats til for å tette dette.

 

Håper du drenerte forgasseren, slanger, filter og bensinpumpe FØR du gjorde prøvestart.

Det er veldig lurt når du overtar en motor med en historie som neppe er 100% kjent..

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Teknisk er det en god løsning fordi det slettes ikke er sjeldent at det er feil på bensinkoblingene. På Suzuki sin runde patent er gjerne O-ringen det svake punktet, eller sand mellom yttre hylse og kroppen. Den sorte plastikk typen som er ganske lik Yamaha sin, er sårbar for å ikke åpne skikkelig om den står i spenn. En feil som kan være lei å finne om en ikke er erfaren.

 

Om du har lengde på slangen så ville jeg fjerne skjøtepunktet og trekke slangen inn i motoren til filter. Jo færre skjøter og færre komponenter jo mindre risiko for feil.... 

Dette høyrest logisk ut. Har høyrt om slike «usynlige» feil i Yamaha-kobling. Slangen min er dog ikkje lang nok, men eg skal ha denne løysinga i bakhaudet i vinter når eg etter planen skal gjere oppgraderingar. Inntil vidare inspiserer eg slangestussen og koblar den i eksisterande rør. 
 

Har no fått fjerna Yamaha-stæsjet og kobla til til gass & gir og elektronikk. Det som gjenstår då er litt stripsing og kosmetikk, samt å feste kontrollboksa.

 

Pluss litt basic maintenance, og her vil eg gjerne ha input. Det einaste eg veit om servicehistorikk er at impelleren er splitter ny, og at ein mekaniker nyleg har sett over den og byta termostatboltane og har uttalt at ting «ser greitt ut». Kva meir må gjerast før sjøsetting? Den var sist starta (i bøtte) for ca to veker sidan. Ukjent kor lenge det er sidan den har våre på sjøen. 
 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Håper du drenerte forgasseren, slanger, filter og bensinpumpe FØR du gjorde prøvestart.

Det er veldig lurt når du overtar en motor med en historie som neppe er 100% kjent..

Eg har ikkje starta den, berre vridd nøkkelen til start i eit brøkdels sekund for å sjekke kontakt. Ein sjømann fortalte meg at dette var greitt å gjer(?) 
 

Ellers er slangen og tanken ikkje bytta (slangen var ny i april). Forgasseren på denne har ikkje dreneringsstuss slik som den gamle Yamahaen hadde. Ikkje såvidt eg kan sjå (beklager ikkje optimalt bilde):

image.jpeg.4056eb7733c2a9e45e59446698a39cd1.jpeg
 

Filter og pumpe, kva bør gjerast her?

image.jpeg.77ee6f21edfc175d4a4dcc125c5d8a5c.jpeg
 

Eventuelt andre ting?

Link to post

Bensinkoblinger slites over tid, men har god erfaring med yamaha originalt.     Biltemu har jeg prøvd , det var defekt allerede ved montering :lol: 

 

Kjøper man slange og slikt på båtforhandler så har de gjerne uoriginalt som er av ok kvalitet, feks Scepter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Mammut1 skrev 20 minutter siden:

Forgasseren på denne har ikkje dreneringsstuss slik som den gamle Yamahaen hadde.

Ikke la det stoppe deg fra å tappe ut mjød som har samla seg i forgasseren. Start med å skru ut grovfilteret (den lyse plastikkoppen som har slangestuss inn og ut) og gjør denne ren.

Så kan du åpne dreneringsskruen i bunnen av forgasseren, godt synlig på begge bildene... og pumpe ut en dl eller to. Slik skyller (flusher) du slange, bensingrovfilter, bensinpumpe og flotørkammer. Du får plass til en topp fra en sprayflaske under forgasseren slik at du kan samle opp bensin og smuss.

Om du snakker med flere "spesialister" på brygga så start med å spørre hvor mange påhengere de har demontert og reparert... Ellers vil jeg heller anbefale deg å lytte til en erfaren snøscooter eller moped mekaniker.

 

 

Suzuki 25 drain pil.jpg

Link to post

Om den var min hadde jeg montert et skikkelig filter på akterspeilet med utskiller i klart glass. 

Det du har er kun egnet til å skille ut sandkorn og store "klumper" og er ikke sånn sett er ordentlig filter.

 

Mange her inne som sier de aldri har hatt vann på tanken. Min erfaring med utleiebåter, turistbåter, fastboende på øyene, og mine egne båter er klar. Jeg finner vann og skitt på tanken hvert eneste år. Derfor har jeg faste rutiner på å gjøre ren tanken. 

 

Er jo begrenset hvor smart det er å ta av og rense forgasseren for så å montere den på motoren igjen når kilden til problemet var det som er i bunnen av tanken...

Så blir jo vannet i tanken raskt spredt til bensinpumpe, forgasser og resten av systemet igjen.... ikke så smart spør du meg 

Link to post

et skikkelig bensinfilter kan fort spare mye bryderi.    Jeg hadde først et sånt VAV/Delphi 296, men byttet til et slikt for etpar år siden: 

 

https://toppfritid.no/alle-produkter/båtutstyr/motorutstyr/drivstoffilter/drivstoffilter-vannutskiller-bensin-c14573p-10-micron-325ltr-time-100936-p0000001941

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Om du snakker med flere "spesialister" på brygga så start med å spørre hvor mange påhengere de har demontert og reparert... Ellers vil jeg heller anbefale deg å lytte til en erfaren snøscooter eller moped mekaniker.

Point taken. Derfor; oppfølgingsspørsmål:

Etter at eg har rensa grovfilteret (og montert det igjen), og opna dreneringsskruen i botn av forgassar, skriv du: «pumpe ut en dl eller to». Korleis? Med blæra på bensinslangen?

 

Ellers einig med dykk begge (og mange andre her på forumet) angåande montering av «forfilter». Har ambisjonar om å flytte batteri lenger fram i båten (under passasjersetet) og frigjere masse plass til slikt i tverrbenken, men det må bli til vinteren tenker eg, og ein eigen tråd…

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...