Jump to content

Bytte fra Yamaha 30hk 2-takt til Suzuki DT40


Mammut1

Recommended Posts

dieselfan skrev 1 time siden:

Jeg trøster meg med at vi var helt enige i anbefalingen og det er sikkert ganske greit for TS.. 👍


Det er veldig greitt. Må jobbe hardt med meg sjøl for ikkje å sette i gang med større oppgraderingar umiddelbart (held på å byte bordkledning, det er dessverre første pri).  
 

Ein ting eg ikkje forstår med flushe-metodikken: etter at filteret er rensa og montert igjen skal det flushast, men vil ikkje eventuell dritt frå slange/tank gå rett i filteret igjen då? Bør eg rense det ein gong til etter flushing?

 

Lurer også på den sylinderen på enden av styrekabelen (som går gjennom tiltakslingen). Denne er full av grease, og det ser ut som om nokon har brukt den til å stake opp ein middels forstoppelse. Men det skal vel være slik? Køyrer folk rundt med så skitne styresylindrar?

Link to post
Mammut1 skrev 10 minutter siden:

Ein ting eg ikkje forstår med flushe-metodikken: etter at filteret er rensa og montert igjen skal det flushast, men vil ikkje eventuell dritt frå slange/tank gå rett i filteret igjen då?

Nå var det du som argumenterte med at slangen var sgs ny...

Selvfølgelig er det lurt å forsikre seg at tanken er dønn ren, og det samme med slangen, før du kobler det til motoren og flusher.

Link to post
dieselfan skrev 1 minutt siden:

Nå var det du som argumenterte med at slangen var sgs ny...

Selvfølgelig er det lurt å forsikre seg at tanken er dønn ren, og det samme med slangen, før du kobler det til motoren og flusher.


Spørsmålet var for å forstå metodikken på generelt grunnlag. Den er no forstått. Slange er ny, men vurderer å bytte tanken. Er ein Biltema plasttank av ukjent årgang som følgte med båten. Då byttar eg også slange i tilfelle eventuell tank-dritt. 

Link to post

Om tanker er gammel er det ikke automatikk i at den er dårlig. Nå har du jobbet deg opp på mange ting rundt det å ha båt med påhenger.

En for meg viktig ting å lære seg, er å sjekke tanken. Som nevnt tidligere så er det greit at "kilden" er ren. Min ærlige mening er at dette er det dessidert svakeste punktet i norsk småbåthold.

Kjenner mange som er helt rå på å skru motor og mange som kan høre hva som er feil på 60m avstand.

Men når jeg rensker tankene mine så står de og måper...

Jeg setter tanken på "skrå" i begge plan dvs, jeg velger det hjørnet av tanken som er lettest å komme til fra tanklokket. Slik lar jeg den stå i 15min, så suger jeg ut med en vacuum suger, en påhenger slange uten koblinger eller en bremselufter... eller noe annet egnet.

 

På oljesugeren min så bruker jeg en mellombeholder, det er ikke nødvendig, men jeg gjør det slik fordi mellombeholderen er så lett å gjøre ren.

Noe av vitsen for meg er å se hvor mye shit det var på tanken og hva det var. 

Gjør en dette riktig så er tanken gullane ren, uten å måtte tømme den helt. I effektiv tid så bruker jeg 3-4 minutter på dette. Det er det verdt. 

Det er en grunn til at jeg sjeldent ligger å driver på fjorden

Link to post

Jeg har etpar ganger fått vann på tanken mens båten har ligget i vinteropplag, presenning (ikke helt tett..) og greier.  Så de siste årene har jeg drenert ut all bensinen og hatt på tett kanne.  Så neste vår visuell inspeksjon av tank før påfylling av bensin
 

Sitat

en påhenger slange uten koblinger

Det funker utmerket til slikt :smiley:

 

en slik sak jeg har:

USED BOAT FUEL tank $37.64 - PicClick

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev for 15 timer siden:

Om tanker er gammel er det ikke automatikk i at den er dårlig. Nå har du jobbet deg opp på mange ting rundt det å ha båt med påhenger.

En for meg viktig ting å lære seg, er å sjekke tanken. Som nevnt tidligere så er det greit at "kilden" er ren. Min ærlige mening er at dette er det dessidert svakeste punktet i norsk småbåthold.

Kjenner mange som er helt rå på å skru motor og mange som kan høre hva som er feil på 60m avstand.

Men når jeg rensker tankene mine så står de og måper...

Eg vil gjerne bli så god som mulig på dette med drivstoffhygiene. Hadde issues med det på 2014-Mercuryen som eg hadde (med integrert tank, har til dags dato ikkje forstått korleis den blei full av dritt - men det er ei anna historie). 
 

Eg har lest mange og lange trådar her inne om folk som strevar med drivstoff og tank, men då er det gjerne noko innstøpt greier som er umulig å komme til. For oss med laus og lett tilgjengelig bensintank derimot, framstår dette:

dieselfan skrev for 15 timer siden:

Jeg setter tanken på "skrå" i begge plan dvs, jeg velger det hjørnet av tanken som er lettest å komme til fra tanklokket. Slik lar jeg den stå i 15min, så suger jeg ut med en vacuum suger, en påhenger slange uten koblinger eller en bremselufter... eller noe annet egnet.

..som ei svært enkel prosedyre det er meiningslaust å IKKJE utføre. Vil denne funke bra til denne og liknande jobbar?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-for-kjoretoyolje-2000033701?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwn9y1BhC2ARIsAG5IY-7aODofDUc9kYwW2mbX7T0kmcWrQNCTwiM5v9Q5j0fWv5yYoch3qQAaAiEeEALw_wcB
 

Eit anna problem er at tanken er full. Eg må jo tømme ut innholdet for å utføre tankrens. Eller kan eg tappe bensinen over på kanne og fylle den tilbake? I teorien kan jo denne være full av grums, fordi eg ikkje gjorde som @ivar når eg tok over båten…

 

No er det eit par dagar med heilt sinnssjukt pissvær her, så det blir neppe gjort meir før mandag. Prøvar å bli klar til sjøsetting første godværsdag. 

 

ivar skrev for 1 time siden:

jeg fyller det som er tilgjengelig lokalt , det har brukt å være E10


Den eine tingen som alle eg kjenner som kan motor faktisk er einige om, er å ikkje fylle den «nye» 95en (E10). Eg køyrer faktisk ut av kommunen for å hente 98, og brukar det på båt, slåmaskin, plenklippar, ryddesag og motorsag. 60 liter i slengen. Funkar dårlig viss du har båt med 500hk, men har gått greitt for å tilfredsstille tørsten til 30-hestaren min. 

Link to post

den sugepumpe bør funke helt greit tenker jeg.

Men en fordel med en slik bensinslange med blærepumpe men uten koblinger  - den fungerer som en hevert når du har fått flyten i gang -kjekt om du feks skal ha 20 liter over fra tank til dunk.
(Og så er det alltid kjekt å ha slikt i reserve om det skulle oppstå noe kluss med den i båten) 


EASTERNER Bensinslange Yamaha - Komplett 2m - m/ pumpe og bensinkoplinger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Mammut1 skrev 3 minutter siden:

Eit anna problem er at tanken er full. Eg må jo tømme ut innholdet for å utføre tankrens.

Bruker du vacuum suger av liten eller stor type, men med 8-10mm rør-slange så behøver du ikke å tømme tanken. Det er nettop det som er poenget, og det gjør det enda vanskeligere for meg å forstå at ikke flere forstår hvor enkelt og effektivt det er.

Jeg opplever igjen og igjen en nesten sykelig motstand mot god drivstoffhygiene, med unntak av erfarne diesel folk, gjerne med store båter og flere motorer. Der er det et statistisk sterkt fokus på rent drivstoff.

Men hos påhengerfolket må jeg være ærlig å si det som det er at jeg er skuffet over å høre den ene jalla bortforklaringen etter den andre. Ofte skrives det lengre enn den tiden det faktisk tar å utføre det som skal til for å stille i en helt annen liga...:crazy:

Noen gangen lurer jeg på om folk ikke forstår at vann er ca 27% tyngre enn bensin og legger seg på bunnen av en tank og der er det lett og fange opp, eller tappe ut...

Om man vil...

 

Som @ivar skriver over, så er det en veldig god sikkerhet å ha en ekstra slange til påhenger, eller til integrert tank i båt. Jeg har et 8x1 rør i sugeenden på min "renske-tank-for smuss-og-vann" slangesett. Siden vann og smuss er endel tyngre enn bensin og diesel, så må en ha litt fart på strømmen. Om en bruker påhenger slange så må en pumpe full fart en 10-15 ganger for å suge opp vann og smuss, og ikke holde slangen høyere enn nødvendig.

Bruker en den sugeren som TS linker til over(som jeg er veldig fornøyd med) så er det viktig å ta i skikkelig å suge et fullt tak og ikkeno halvveis...

Den sugeren finnes også i en enda enklere og rimligere utgave hos Biltema og andre, til en beskjeden pris som burde være overkommelig for de fleste.

Suger.jpg.6892ac426ea5adb035746b538feaa9b8.jpg

 

 

Link to post
J-Å skrev for 10 timer siden:

Fyller du E10 på disse rene tankene dine @dieselfan? Jeg vurderer å gå helt over til 98 oktan. 

I dag så praktiserer jeg slik:

Kantklippere, motorsager (Stihl 261), vedkløyver, Muck-truck,  gressklippere, fliskuttere(GXV190) Hoppetusser asfalskjærere betongglatter helikopter, snøfresere GX270/340 får nå kun alkylatbesin.

 

Yamaha F6 og Mercury F6 får kun Alkylatbensin

Yamaha 9.9/15 Vmax og Yamaha 2T 30hk og Yamaha 2T 50HK fyller jeg 95E10 men fyller siste tank på høsten med alkylat.

ALLE motorene tømmes når de går i opplag.

 

E-Tec 75 og 90hk fyller jeg kun 98 på.

 

Suzuki DF15 x3 og Yamaha FT9.9 går hele året til isen er mer enn 6cm, men da kjører jeg så langt jeg kan i råka... disse fyller jeg 95E10 på men drenerer forgasser flere ganger i sesongen. Begge har 12L tank og jeg må etterfylle i alt slags vær, men jeg får vann i begge disse tankene, men etter at jeg monterte skikkelig filter med vannutskiller (se @ivars bilde lenger oppe i tråden) så har jeg ikke hatt det hvit-gule mjød slimet i flotørkammeret på noen av disse motorene. Bytter filteret annenhvert år. Disse motorene går i snitt 200-250 dager i året og det er erfaring fra disse og tilbakemeldingen fra marinaer og reisemekanikere her på sør-østlandet, som gjør at jeg er så bastant i min holdning til bensinhygiene.
 

Om en motor ikke blir brukt ett år så starter jeg den i opplag med alkylatbensin.
Jeg har standardisert slangekoblinger slik at alle motorene inklusiv den største snøfreseren har samme tankkobling. det gjør at alle slangene og tankene passer på alle motorene...

Når høsten kommer så kjører jeg opp det som er igjen av bensin på påhengertankene, med den største snøfresen, som har brakett for 12L Specter tank (Specter lager 12L tank for Yamaha, Tohatsu, Suzuki++) så disse passer om hverandre. Tanklokket på disse tankene er også av det beste designet, med lufteskruen ganske høyt over lokket slik at vann ikke så lett trenger inn. Dette er en viktig detalj.

Svaret ble kanskje litt for langt... @J-Å :giggle: blir litt for ivrig :cool:

 

 

Link to post
dieselfan skrev 48 minutter siden:

Tanklokket på disse tankene er også av det beste designet, med lufteskruen ganske høyt over lokket slik at vann ikke så lett trenger inn. Dette er en viktig detalj.

.. Detaljer som kan være viktigere enn man tror.  Ref min post lenger opp om vann som kommer inn på tanken, mest sannsynlig pga dårligere design på luftinga på "hulk" tanken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
J-Å skrev for 15 timer siden:

Neida, veldig interessant for meg. Jeg håper det er greit for trådstarter også? 

Meir enn greitt :smiley:

 

dieselfan skrev for 19 timer siden:

Noen gangen lurer jeg på om folk ikke forstår at vann er ca 27% tyngre enn bensin og legger seg på bunnen av en tank og der er det lett og fange opp, eller tappe ut...

Det KAN i nokre tilfeller også være kunnskapsløyse/inkompetanse og ikkje vrangvilje :wink:

For min del har eg aldri tenkt over at vatn er tyngre enn bensin, men det er det jo sjølsagt. Skal utføre denne prosedyren før sjøsetting no, og i framtida ved sesongskifte og ved overtaking av «nye» brukttankar. Set forøvrig veldig pris på at slik kompetanse blir delt. 
 

ivar skrev for 17 timer siden:

.. Detaljer som kan være viktigere enn man tror.  Ref min post lenger opp om vann som kommer inn på tanken, mest sannsynlig pga dårligere design på luftinga på "hulk" tanken


Er det nokon som har eit bilde av eit sånt lokk/tank med «optimal» lufting? Og viss vatn kan kome inn her, er det då eit stort poeng å stenge luftinga når båten ikkje er i bruk? Har prøvd å finne fasiten på dette, bla ved fleire trådar her inne, men svaret er foreløbig «inconclusive». Det ser ut som om fleirtalet ikkje bryr seg og let den stå open. 

Link to post
Mammut1 skrev for 3 timer siden:

Det KAN i nokre tilfeller også være kunnskapsløyse/inkompetanse og ikkje vrangvilje :wink:

Det har du selvfølgelig helt rett i og jeg skal ta meg litt i nakkeskinnet og riste litt 😇

 

Mammut1 skrev for 3 timer siden:

Er det nokon som har eit bilde av eit sånt lokk/tank med «optimal» lufting? Og viss vatn kan kome inn her, er det då eit stort poeng å stenge luftinga når båten ikkje er i bruk? Har prøvd å finne fasiten på dette, bla ved fleire trådar her inne, men svaret er foreløbig «inconclusive». Det ser ut som om fleirtalet ikkje bryr seg og let den stå open. 

Til sommerbruk så er min favoritt nr 4 på bilde. 

Til vinterbruk så velger jeg nr 1, som er best av de jeg har sett til nå ift snø, sludd og is. 

 

Det finnes mange andre enn de jeg fant på hytta i full fart. Mercury, OMC, Force, Johnsen, Evinrude+++ fint om noen kan vise TS og andre bilder av hva som finnes der ute 👍

Link to post

Takk for svært gode innspel rundt drivstoff og lufting. Eg kjem til å suge tanken og flushe drivstofflinja før sjøsetting. Uansett blir det å ta med årer og ei kasse å sitte på på første turen. Evt sovepose :giggle:
 

Men eg kom på noko anna. Denne motoren har autolube. Slik luksus hadde ikkje den gamle. Er dette til å stole på på motorar med såpass høg alder? Noko eg kan/bør sjekke?

Link to post

I dag har eg fått holdt på litt med båten. Nærmar seg veldig no:

IMG_4880.jpeg.1a915b00961afc9667685fa4231a8f07.jpeg

 

Har utført rens & flush av drivstofflinja etter retningslinjer frå drivstoffets Florence Nightingale - @dieselfan - og det gjekk slik:

- utsug frå tanken såg fint ut

- vaska filter i bensin, såg ikkje veldig ille ut men der var litt avleiringar i koppen. 
- opna dreneringsskru på forgassar, og då kom det ut ei svart gugge som løyste seg opp til prikkar før eg fekk tatt bilde:

IMG_4878.jpeg.058883a4556f6e7c459b304025ae93cb.jpeg

- pumpa gjennom bensin frå tank til forgasser vha slangeblæra. Då kom det litt meir svart gugge, før det blei rein bensin. 
 

Men det oppsto eit problem: når det blei trykk på bensinslangen kjem det bensin ut denne koblinga:

IMG_4879.jpeg.d8d99079f657820adccf0b58f6413ea3.jpeg
… så her er det eitt eller anna eg ikkje har fått til. Klemma er skrudd til skikkelig, og eg måtte bytte slange for å få rett innvendig dimensjon (hadde liggande). 

Link to post

lærte av en maskinist at med små slangedimensjoner så kan man oppleve at slike vanlige slangeklemmer strammer litt ujevnt rundt slangen , og det hjelper ikke å stramme til mer.  Ville isåfall forsøkt å satt på en klemme til, og ikke strammet like godt til 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for tips, skal prøve med ei ekstra klemme i morgon (og eventuelt skaffe ny type). Då ligg det også an til sjøsetting og eg er veldig spent :sailing:
 

dieselfan skrev 15 minutter siden:

Håper du nå ser hvor smart dette med drenering av forgasser og hele bensinsystemet er....
Den gugga hadde havna i dysene og da vet ikke jeg hva vi skulle gjort....

Absolutt. Har heller aldri tvilt på din kunnskap, men veldig greitt å sjå det sjøl.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...