Jump to content

Belastning på karabinkrok - hvilken vei er best.

Popeye70

Recommended Posts

Et høyst teoretisk og lite viktig spørsmål, men noe jeg har grublet på litt av og på i over 10 år nå:

Bak på seilbåten vår har vi to stk rekkewire som skal hindre at folk faller ut. Disse to kan hektes av/på så man enkelt kommer seg ned på badeplattformen og tilbake. Helt siden vi kjøpte båten i 2012 har jeg gått og fundert på hvilken vei krokene bør hektes på for å gi best mulig sikkerhet, eller om det i det hele tatt har noe å si hvilken vei man hekter den på.

Her er de to alternativene, med grønn pil som indikerer belastning. Når wiren blir belastet med press utover vil kroken rotere mot klokken på den bøylen hvor den er festet. Om vi sier at wiren ubelastet, som på bildene, står i «klokken 3 posisjon» (rett mot høyre), så vil den med maks belastning rotere mot «klokken 2 posisjon», men ikke helt dit. Kanskje 20 grader mot klokken, maks.

Alternativ 1 - krok hektes på fra utsiden og innover:

IMG_6780.jpeg.acc4049a2ca9379109d4088414f6a854.jpeg

Alternativ 2 - krok hektes på fra innsiden og ut:

IMG_6779.jpeg.285507542ecb2a25ae133465c80a8968.jpeg

Med maks statisk belastning så vil kroken kun rotere 15-20 grader på bøyen hvor den er festet, så den vil aldri helt hektes av med jevn, statisk last på wiren. Så ved normal bruk vil aldri kroken rotere så langt at låsebøylen får noen last.

Om man nå tenker seg en teoretisk situasjon hvor den fjærende låsebøylen svikter eller forsvinner, hvilket alternativ er da det beste for å sikre at kroken holder seg på plass og gjør jobben med å hindre at wiren løsner og noen faller ut? Da tenker jeg på når omgivelsene blir verre, med tilfeldige rykk og napp i wiren, ikke jevn, statisk belastning.

Ved alternativ 1 (hektet utenfra og inn) vil kroken gripe bedre rundt bøylen når wiren belastes, enn ved alternativ 2, vil den ikke? Belastningspunktet flyttes innover på krokens gods, hvor det er tykkere…? Samtidig så føles det intuitivt tryggere om kroken er festet som ved alternativ 2 (innenfra og ut), av en eller annen grunn… Sikkert bare en mental greie hos meg, eller er det noe jeg ikke ser/forstår.

Som nevnt i starten er ikke dette noe viktig sak, det er bare noe som har gått og surret i hodet i mange år. Om noen har en mening rundt dette så kjør på. Det er åpnet for debatt! 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg slipper å tenke på det, jeg har slike: For meg hadde problemstillingen med de krokene vært hvilen vei fisker de minst tau og greier. 
du finner pelikankroker med øye for HMPE, for eksempel denne : 

Det er ikke alle løsninger som er like elegante…, :

IMG_5010.png

IMG_5011.jpeg

IMG_5012.jpeg

Har samme som J-Å, men for å debattere det opprinnelige så vil jeg mene at posisjon 2 er mest gunstig.

Du kan vri kroken 90 grader til begge sider om du vil, uten at den ramler av, så lenge det er spenn i wiren. Derfor spiller det liten til ingen rolle hvilken vei karabinkroken står, så lenge man drar i wiren.

Men hvis låseklemma forsvinner og noen ramler rett på karabinkroken (setter hånda rett på den eller noe, som altså ikke strammer wiren), er posisjon 2 den som best holder imot.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...