Jump to content

VP MD2030 mistet turtall og døde, hvorfor?

Maika

Recommended Posts

Jeg har to VP MD2030-C.

Jeg kjørte bare styrbord i dag, og etter ca 7 timer falt plutselig turtallet til tomgang, før den like etter døde helt. 

Jeg ble litt stresset og er derfor usikker på om det lyste noe på instrumentpanelet. 
Jeg startet babord (som bruker samme start-batteri, og som var manuelt sammenkoblet med lithiumbanken nå når jeg kjørte), og prøvde deretter å starte styrbord, men etter noen sekunder på tomgang døde den igjen. Da lyste det på varsellampen for batteriet. 
Jeg åpnet opp helt til motor-rommet så det skulle bli avkjølt raskest mulig, koblet ut lithiumbanken, ventet en halvtime, og da fungerte tilsynelatende motoren som normalt igjen. 
Jeg har nå ankret opp og skal sjekke olje og kjøleveske, men det har ikke vært noen synlig lekasje, og det var korrekte nivåer da jeg sjekket for to dager siden.
Jeg kan ikke se at det har vært noe i drevet som kan ha bremset propellen (hvis det er relevant?)

Jeg har montert en temperaturføler på en av polene til dynamoen, og den har vist stabilt i underkant av 60 grader siden jeg monterte lithium i fjor. Det er jo varmere inne i dynamoen, men det virker altså som det ikke har vært noen plutselige forandringer i temperaturen. 
Viftereima lager ingen lyd, kjennes ikke spesielt slapp, (kan vel presse den ned halvannen cm., så litt strammere skal den vel egentlig være), og den har mye spor. 
Så hva kan dette skyldes? Var det noe som ble for varmt, er det et strømproblem, eller er det noe annet?

Siden den nå tilsynelatende fungerer som normalt, så blir det jo ekstra vanskelig å feilsøke. 

Lyset til Batteriet skal jo lyse hvis motoren stopper, så det var vel ikke unormalt. Eller lyste det før den stoppet?

Synes dette virker mer drivstoffrelatert enn elektrisk. I så fall blir det jo filter og vannutskiller som må sjekkes, i verste fall tank.

Kan det ha vært noe med dieselen? I så fall er det vel merkelig at varsellampen for batteriet lyste?

Motorene (og særlig styrbord) har forøvrig (fortsatt) et problem med at det noen ganger bare klikker i startmotoren. Det skjer sjeldnere når det er høy spenning på start-batteriet, men noen ganger kan jeg kjøre babord på høyt turtall/mye lading, og allikevel må jeg prøve mange ganger. Det virker som det noen ganger skjer etter at den har kjørt lenge, så det er jo kanskje relatert til problemet jeg opplevde nå. 
For noen uker siden så jeg forresten at turtallsmåleren falt noe før den kom opp igjen etter noen sekunder. Jeg tenkte da at det var noe feil med displayet, men det kan jo selvfølgelig ha vært relatert til dette som skjedde nå. 

hegra skrev 2 minutter siden:

Lyset til Batteriet skal jo lyse hvis motoren stopper, så det var vel ikke unormalt. Eller lyste det før den stoppet?

Synes dette virker mer drivstoffrelatert enn elektrisk. I så fall blir det jo filter og vannutskiller som må sjekkes, i verste fall tank.

Godt poeng, takk! Jeg mente det lyste før den døde helt, men det kan godt være jeg tar feil. 
Så ja, da er det vel kanskje drivstoffrelatert. Får sjekke vannutskilleren, og eventuelt bytte filteret hvis det fortsetter. 

Jeg har samme motor i seilbåten vår. Jeg mener den motoren er så basic uten elektronikk så har du først fåt start på den så er det kun mangel på diesel som gjør at den stopper. Så sjekk dieselhygeiene. Har du felles tank så er det vel skitten diesel til begge (om ingen har stengt dieselkrana, hører om unger som skrur på ting). Luft trenger den også, men da blåser den gjerne svart røyk en stund først. Hvis den snurrer når du kinner så har den vel ikke skåret seg.

Det er separate tanker, så er problemet der så er det jo en fordel i hvert fall.

Ref bildet, så er det vel noe vann i vannutskilleren. Det var en temmelig rolig seilas i dag, og jeg tror ikke det gynget ikke spesielt da dette skjedde, men kan det allikevel være grunnen? ( Jeg er litt usikker på om jeg burde tappe det ut nå, siden jeg har lest her inne at de tappeskruene av plast knekker lett, og jeg hadde derfor foretrukket å gjøre det i havn og ikke på svai som vi ligger nå.)

image.jpeg.4aabe9cda3c34e45d306870e55eb67bc.jpeg

Glem ihvertfall alt som har med strøm å gjøre, her er alt mekanisk??

Du har vann i dieselen, da er risikoen for andre ulumskheter relativt stor også...

Er du redd for å knekke tappeskruen, så skru fra hverandre filteret og sjekk det. Ikke overrasket om du finner mye dritt der. Du vet vel hvordan du lufter motoren etter filterbytte?

Hei vi hadde også stopp på vår motor i ferien, den bare døde ut slik du beskriver. 

Vi fikk seilet oss ut inn i en fjord, kona tok over Roret og jeg begynte å feilsøke. 

Jeg fikk ikke fram diesel,  byttet først fin filter det hjalp ingenting det så også veldig fint ut. 

Tappa litt fra grov filter ikke noe vann ikke noe ulumskheter.  Tok da av grov filter maken til ditt, gosj der var det mye dritt i toppen . Byttet grov filter det hjalp heller ingenting,  fikk ikke fram diesel.  Enden på visa ble at vi måtte ringe Sjöredningen og få hjelp til å komme i havn. 

Konklusjonen var dieseldyr fikk til slutt tak i noen som tok ett tanksjau . 

Diesel slangene våre var potte tette og måtte åpnes med trykkluft.

Sier ikke at det er det samme men mulig du har noe på gang høres ganske likt ut.

Skru av grov filter å se i toppen da får du en indikasjon. 

Sjöredningen sa at dette skjer mer og mer pga miljø vennlig diesel 

Dette er filter par nr 2 etter stoppen( i stresset glemte jeg å ta bilde av 1 par,) , jeg er veldig nøye ang Diesel hygiene og sugde opp prøve senest i høst før opplag, da var alt rent og fint.

20240724_115842.jpg.491a6d8f31ff1e84fbfd3e4347060f0e.jpg

Ja, det kan nok være både vann, dieseldyr og annet i systemene mine. 
Jeg har vanligvis ikke kjørt så mye motor, og med to så har jeg vært ekstra avslappet ift. vedlikehold. Det er jo naturlig nok ikke lurt i lengden, og nå er nok straffen kommet :)

Har aldri luftet motorene, men det står jo hvordan i manualen, så det burde gå greit. 
Kjente på tappeskruen, og den kjentes «dreibar», så tenker jeg ser om jeg kan tappe ut vannet først og så se an om det gjør at problemet ikke kommer tilbake.

Så får jeg se når jeg er tilbake i hjemmehavnen fra årets langtur om jeg skal bruke tid på å feilsøke videre, eller om jeg satser på at de fungerer til resten av årets småturer, for neste år blir det enten nye dieselmotorer, eller ren elektrisk løsning. (Det siste frister definitivt mest, men for oss som mest ligger på svai, så må vi jo legge om seilferiene litt ift. å ha nok strøm til når vi virkelig trenger motorer.)

Går det an å finne ut av hvordan tanken ser ut innvendig hvis den fortsatt er i båten? Jeg har en polar 22 med VP md2030 som har liknende problemer men bytte av både grov og fin filter ser ikke ut til å hjelpe. Begge filterene så rene ut når jeg byttet men startet med slikt da det uansett er relativt billige deler. 

Jeg ville ikke ha rørt den tappeskruen. De knekker veldig lett, og når det skjer har du et problem. Jeg ville heller ha skiftet filter, med vann i tanken er det ikke usannsynlig at du har noe dieseldyrslim der. Det ser du i så fall med en gang du åpner opp. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er var et par ting som var galt i min Fenix med MD2020D:

1. Dieselretur fra motor gikk inn på grovfilter. Det gir følgende problemer:

• Diesel i tank sirkulerers ikke. (Normalt skal all diesel i tank sirkulere flere ganger i timen.)
  • Når diesel bare sirkulerer internt i motor vil luft og gass bli værende i systemet. Slitte dyser kan avgi små mengder eksosgass som kan akkumulere seg i systemet. 
  • Krets blir varmere 

2. Det manglet mannhull for innspeksjon og rengjøring. Vedlegger noen bilder fra prosessen med å sette inn luke. 

Dersom det stadig kommer mengder med vann i dieselfilter eller det er misstanke om skit i tank, da er båt ikke sjøklar.

Satt inn en tankluke fra Wema: https://www.maritim.no/wema-insp-luke-m-hull-for-giver-diam115

20230731_214029.jpg

20230802_191349.jpg

20230802_191656.jpg

Fenix tank med gørr i tank.jpg

Ja. Det var ikke skikkelig tankmåler i båten, bare en sånn messingkork som skrues av, og en metallpinne kommer opp og angir nivå. Hos meg beveget ikke flottøren seg fritt og jeg måtte rengjøre. Motoren gikk fint merkelig nok. Med Wema-luke fikk jeg satt inn skikkelig tankmåler.

index skrev for 21 timer siden:

Jeg ville ikke ha rørt den tappeskruen. De knekker veldig lett, og når det skjer har du et problem. Jeg ville heller ha skiftet filter, med vann i tanken er det ikke usannsynlig at du har noe dieseldyrslim der. Det ser du i så fall med en gang du åpner opp. 

Hei.

Dersom ein ikkje kan opna tappeskruen er det vel best å skifta heile filterhuset? 

Ask skrev 25 minutter siden:

Dersom ein ikkje kan opna tappeskruen er det vel best å skifta heile filterhuset? 

Eller åpne det for rengjøring. Den kan selvfølgelig åpnes, men plasten sveller litt så den kan sitte litt fast og den knekker lett. Jeg pleier å skru den ut og smøre den opp litt når jeg skifter filter, da er det mulighet for at den faktisk kan åpnes for å drenere også. Men om den knekker langt til havs og man ikke har reserve, da har man vel egentlig et stort problem. Jeg har sett noen har skiftet den ut med en liten kuleventil, det virker jo litt lurt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ask skrev 15 minutter siden:

På desse filterhusa er boltane ikkje i mm, men i tommar.  

Ja, det er jo et Lucas/CAV produkt, fra England. VP har vel ikke gjort mer enn å bestille dem med sin logo på. 

Så det samme da jeg hadde Volvo Amazon. Mange av delene var kjøpt inn fra UK, så det var en herlig miks av mm og tommer på bolter og mutre. 

Maika skrev On 2.8.2024 at 18.45:

Ref bildet, så er det vel noe vann i vannutskilleren. 

image.jpeg.4aabe9cda3c34e45d306870e55eb67bc.jpeg

Det er lett å bli lurt av det glasset der. Jeg synes grønnskinnet på øvre del ser veldig blass ut.

Jeg var med på en seilbåt forleden som plutselig mistet rpm. Den hadde samme filter som dette. 

Trodde først det bare var den nedre delen som inneholdt vann som på bildet ditt, men det er en plastplate i skillet der som det ligger møkk oppå som gjør at den øvre delen får en annen fargenyanse selv om hele filteret faktisk var fullt av vann så vannet hadde gått videre til finfilter på motor så også dette var fullt av vann så vanne ble dratt inn inn i pumpe og dyser. Derfor dropp i turtall og nesten stopp før jeg gikk og sjekket dette.

Det var ikke reserve filtre ombord så jeg tok og demonterte og tømte grovfilteret i en bøtte og så det samme med finfilteret. Pumpet frem ny diesel (da så man fargen glassbollen egentlig skulle hatt), fyrte opp og alt var bra igjen.

Åpenbart mye dritt og vann i tanken, så den må få seg et lite avsug og så bytte alle filtre før dette skjer igjen.

Bare en mulighet. Synes det var alt for lite grønnfarge på glassbollen din, men det kan jo være lyset/ bildet også.

Mvh. SAP

Dieseldyr er svært irriterende, men viktig å finne ut av årsaken. Jeg ville sjekket pakning på dieselfylling. Jeg hadde noe dieseldyr. Problemet er borte etter bytte av dekksgjennomføring. Det kan være flere ting, men jeg tror den største synderen mtp. Dieseldyr er pakning i lokk til fylling.

sap_2000 skrev 37 minutter siden:

Synes det var alt for lite grønnfarge på glassbollen din, men det kan jo være lyset/ bildet også.

Tipper det er lommelyktlyset jeg brukte som gir det inntrykket. Det er i hvert fall samme farge på filteret på den andre motoren som ikke har problemer.

Forøvrig oppførte motoren seg helt fint på resten av turen hjem, men noe er det jo som forårsaket dette, så hvis jeg ikke bytter ut hele motoren så får jeg ta en skikkelig gjennomgang av alt. 
Takk for alle svar, dette forumet er fantastisk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...