Jump to content

VP MD2030 mistet turtall og døde, hvorfor?

Maika

Recommended Posts

Takk for oppdatering og konklusjon. Og misunnelig på den som har så god tilgang for inspeksjon og rens. Har MD2030 selv, og hadde myyye problemer pga arvet grums før jeg gjorde helrens uten tilgang fra toppen. Mye innsats, men helt nødvendig. Snart tre år siden nå, ikke hatt et host siden.

Mitt grovfilter ligner på ditt, men tappeskruen er i metall. Kanskje du kan finne en før du monterer. Litt meningsløst med en skrue som ikke kan åpnes.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Ja, satser på å bytte tappeskruene når jeg demonterer grovfiltrene.
Ideelt sett burde jeg kanskje byttet til nye kvalitets-grovfiltere fra Racor, men da hadde prisen blitt +5000 i stedet for et par hundrelapper for bare nye filter-innsatser. Siden dagens løsning har fungert fint i 26 år uten noe vedlikehold, så tenker jeg at dette nå vil holde i mange år. Jeg har tross alt både seil og to motorer. Med kun én motor hadde jeg definitivt punget ut, og sannsynligvis også med én motor og seil.

Og ja, greit med både enkel tilgang til selve tankene og til å gjøre rent innvendig. Tok meg vel tre timer å demontere, tømme, rengjøre og re-montere. Det er sjeldent et prosjekt jeg ikke har gjort før går så kjapt og smertefritt, og det å fjerne så mye gørr og få en ren tank er en veldig tilfredsstillene følelse :smiler:

Og slik så det ene grovfilteret ut. (Det til den andre tanken/motoren har jeg ikke rukket å ta ennå.)
I finfilteret kunne jeg ikke se noe rusk, men dette var det jammen på tide å ta tak i. Og for en deilig følelse å ha ha gjort dette!

Og også veldig deilig å nå ha gjort dette første gang, for da blir det jo mye lettere hvis jeg skal gjøre det flere ganger.

Det er forøvrig ca 5 meter drivstoffslange fra hver av tankene til motorene som jo kanskje også kanskje inneholder ulumskheter og kanskje ideelt sett burde vært byttet), men det gidder jeg ikke i denne omgang.

De går litt opp og ned, og jeg var litt spent på hvordan det ville gå å pumpe fram diesel hele strekket med den lille pumpa på motoren, inkl. påfylling i grov og finfilter. Jeg prøvde en stund, men det virket ikke som det hjalp i det hele tatt. Filterene kunne jeg jo forsåvidt ha fylt endel opp med litt triksing, men jeg tok heller og satte den lille gullfargede olje-håndpumpa på utløpet av grovfilteret, og da tok det ikke lang tid før slangene og grovfilteret var fylt, og dermed ikke så veldig mange pumpinger med den lille på motoren før også finfilteret var fylt.

IMG_2651.jpeg

Maika skrev for 7 timer siden:

men jeg tok heller og satte den lille gullfargede olje-håndpumpa på utløpet av grovfiltere

Jeg setter fotpumpa til jolla og pumper trykk ned i tanken, lufteskruer åpen eller en hjelper som lufter, da sildrer det på. Jeg har samme motor, og lufting i lokket.

Maika skrev for 8 timer siden:

De går litt opp og ned, og jeg var litt spent på hvordan det ville gå å pumpe fram diesel hele strekket med den lille pumpa på motoren, inkl. påfylling i grov og finfilter. Jeg prøvde en stund, men det virket ikke som det hjalp i det hele tatt.

Ded går litt tregt med den pumpa ja, men det kan hjelpe å dreie litt på motoren. Det er en roterende kam som beveger membranet i pumpa mot en fjær i drift. Hvis den står akkurat på kammen, så kan den naturlig nok ikke beveges så mye for hånd

Code0 skrev 1 time siden:

Jeg setter fotpumpa til jolla og pumper trykk ned i tanken, lufteskruer åpen eller en hjelper som lufter, da sildrer det på. Jeg har samme motor, og lufting i lokket.

Ja, det er jo et alternativ (men da måtte jeg ha en hjelper).

J-Å skrev 1 minutt siden:

Ded går litt tregt med den pumpa ja, men det kan hjelpe å dreie litt på motoren. Det er en roterende kam som beveger membranet i pumpa mot en fjær i drift. Hvis den står akkurat på kammen, så kan den naturlig nok ikke beveges så mye for hånd

Ah, når du sier det, så husker jeg at jeg leste noe om det, ja. Tapp for påminnelse, skal testes på den andre motoren:tommel_opp:

Hos meg er dette helt separat. Det som jo var litt «artig» var at grovfilteret for den motoren som stoppet var mye mindre forurenset, eller kanskje forklaringen er at det har fungert dårligere og dermed har mere gått inn den motoren. Filterene var ikke av samme type. 
Uansett på høy tid å bytte disse😅

Edit: Skjønte nå hva du mente, og ja, begge systemene får jo samme forurensning, men man skal jo ha enorm uflaks hvis begge motorene svikter samtidig oga dette, da. 

Maika skrev 1 time siden:

Hos meg er dette helt separat.

Jeg har bare én motor(2030), men jeg har to dieseltanker. Ut fra det du har vist kommer jeg til å montere to grovfiltere, og bunkre på forskjellige steder. Jeg må vel sørge for at retur havner på riktig tank også. Finnes det en koblet vendeventil?

@Maika, du trenger flere motorer!

Eller så må du slutte å kjøpe diesel på vinterstengte marinaer, eller slike som nesten ikke har kunder om vinteren. Jeg har fylt to ganger i Sverige, og begge ganger fikk jeg dritt på tanken, til full pris. 

Når du går sydover, fyll opp i Utgårdskilen eller Son. De har jeg ikke dårlig erfaring med. I Utgårdskilen fyller fiskerne året rundt. Tanken i Son er så liten at tankbilen er der ofte. En stor cabincruiser kan tømme hele tanken i ett svelg.

J-Å skrev 1 time siden:

Ut fra det du har vist kommer jeg til å montere to grovfiltere, og bunkre på forskjellige steder.

Nå må jeg altså understreke at dette ikke er gjort noe som helst med på 26 år, så de som er mer ivrige på vedlikeholdet enn meg vil nok sjeldent oppleve et grovfilter som ser mer ut som en sjokolade-doghnut.

Hulda skrev 35 minutter siden:

@Maika, du trenger flere motorer!

Eller så må du slutte å kjøpe diesel på vinterstengte marinaer, eller slike som nesten ikke har kunder om vinteren. Jeg har fylt to ganger i Sverige, og begge ganger fikk jeg dritt på tanken, til full pris. 

Når du går sydover, fyll opp i Utgårdskilen eller Son. De har jeg ikke dårlig erfaring med. I Utgårdskilen fyller fiskerne året rundt. Tanken i Son er så liten at tankbilen er der ofte. En stor cabincruiser kan tømme hele tanken i ett svelg.

Takk for tips, men jeg seiler bare om sommeren, og har normalt bare fylt én gang før sommeren med kanner fylt på bensinstasjon, og en gang eller to ila sommeren, og da typisk på travle steder i Danmark.

Jeg mistenker at kanskje dette skyldes at jeg kjører såpass lite motor, slik at dieselen blir liggende så lenge at urenheter felles ut, sammenlignet med båter som har større rotasjon på innholdet i dieseltanken.

Ang behovet for flere motorer, så har jeg med 15-gampern på jolla, to windurf-brett med hver sin rigg, wingfoilbrett med egen vinge, samt en tandem-kajak, så jeg føler egentlig vi har nok fremkomstmidler som det er, men kanskje du har rett :ler:

Maika skrev for 10 timer siden:

Takk for tips, men jeg seiler bare om sommeren, og har normalt bare fylt én gang før sommeren med kanner fylt på bensinstasjon, og en gang eller to ila sommeren, og da typisk på travle steder i Danmark.

Jeg mistenker at kanskje dette skyldes at jeg kjører såpass lite motor, slik at dieselen blir liggende så lenge at urenheter felles ut, sammenlignet med båter som har større rotasjon på innholdet i dieseltanken.

Ang behovet for flere motorer, så har jeg med 15-gampern på jolla, to windurf-brett med hver sin rigg, wingfoilbrett med egen vinge, samt en tandem-kajak, så jeg føler egentlig vi har nok fremkomstmidler som det er, men kanskje du har rett :ler:

Maika og min båt er samanliknbare, men min har ein dieseltank og ikkje to.

På 21 år har ikkje sett noko i nærleiken av ein brøkdel av så mykje skit i våre grovfilterem, sett i høve til biletet til Maika..

Eg trur at ein av årsakane kan vera at Maika sine filtre ikkje er gjennomsiktige.

På den førre båten var det VP-motor (ein av grunnane til at eg hatar VP), og slike grovfiltre som det ikkje er råd å sjå gjennom.

Det satt litt inne å skifta filtre som kanskje var heilt fine.

Dieselhygienen min har vore å sjekka grovfiltera visuelt kvar gang eg sjekkar olja, og andre ting i motorrommet.

Dvs. 10-12 gangar i løpet av sesongen.

Kvar vår pumpar eg òg ut 4-5 liter diesel frå botnen av tanken.

To gangar har eg òg tatt ut dieseltanken og skylt tanken med rein diesel.

Finfilteret har eg slutta å sjekka. Det er vanskeleg å få tett.

Kanskje eg har vore heldigare med stadane eg har fylt diesel?

Maika skrev for 9 timer siden:

Nå må jeg altså understreke at dette ikke er gjort noe som helst med på 26 år

Vel jeg har hatt "dieseldyr" i en tidligere båt, og det var ganske kort tid etter filterbytte. Så jeg har tenkt lenge på å ha separate filtere for hver tank. Selv om jeg gjør som @Ask, og tapper litt diesel fra et eget uttak helt i bunnen av tankene hver vår.  Jeg har også en langstammet påhengsmotor jeg kan sette på en brakett på badeplattformen. Og jeg har jolle med egen motor. Pluss seil og ankere. Så det skal mye til før jeg trenger assistanse. Men det er jo ikke noe hyggelig å begynne med filterskifte og tankrengjøring hvis en har gjester ombord f.eks.

Ask skrev 1 time siden:

Eg trur at ein av årsakane kan vera at Maika sine filtre ikkje er gjennomsiktige.

På den førre båten var det VP-motor (ein av grunnane til at eg hatar VP), og slike grovfiltre som det ikkje er råd å sjå gjennom.

Jeg har slike fra CAV:

https://www.maritim.no/vannutskiller-cav-296-komplett

Har du slike fra Racor? I så fall, fungerer de annerledes, altså at skiten synker ned i bunnen av glasset i stedet for å legge seg oppå filteret slik det gjorde hos meg?

https://www.maritim.no/racor-230r-114-l-time

(Filtrene mine er montert helt uavhengig av motorene og er Ikke fra VP. Finfilterene er derimot montert direkte på motorene, og på mine VP er de lette å montere/demontere, så kanskje du burde vurdere å bytte;)

Ask skrev 1 time siden:

Kvar vår pumpar eg òg ut 4-5 liter diesel frå botnen av tanken.

To gangar har eg òg tatt ut dieseltanken og skylt tanken med rein diesel.

Jeg tror nok at drivstoffsystemene mine hadde sett annerledes ut hvis jeg også hadde gjort dette, kombinert med mer motorbruk/større rotasjon på dieselen. Møkka i filterene er det samme som jeg skrapte ut av bunnen av tankene, så årlig utpumping av dieselen i bunnen av tankene er nå inne på listen. 

J-Å skrev 39 minutter siden:

Vel jeg har hatt "dieseldyr" i en tidligere båt, og det var ganske kort tid etter filterbytte. Så jeg har tenkt lenge på å ha separate filtere for hver tank. Selv om jeg gjør som @Ask, og tapper litt diesel fra et eget uttak helt i bunnen av tankene hver vår.  Jeg har også en langstammet påhengsmotor jeg kan sette på en brakett på badeplattformen. Og jeg har jolle med egen motor. Pluss seil og ankere. Så det skal mye til før jeg trenger assistanse. Men det er jo ikke noe hyggelig å begynne med filterskifte og tankrengjøring hvis en har gjester ombord f.eks.

Tror ikke jeg hadde noe dieseldyr, i så fall veldig lite, men ja, motorfiksing gjør man helst prevantivt og ikke underveis, det er mange gode grunner til å ha gode vedlikeholdseutiner og backupsystemer:)

Maika skrev 8 minutter siden:

Har du slike fra Racor? I så fall, fungerer de annerledes, altså at skiten synker ned i bunnen av glasset i stedet for å legge seg oppå filteret slik det gjorde hos meg?

https://www.maritim.no/racor-230r-114-l-time

(Filtrene mine er montert helt uavhengig av motorene og er Ikke fra VP. Finfilterene er derimot montert direkte på motorene, og på mine VP er de lette å montere/demontere, så kanskje du burde vurdere å bytte;)

Jeg tror nok at drivstoffsystemene mine hadde sett annerledes ut hvis jeg også hadde gjort dette, kombinert med mer motorbruk/større rotasjon på dieselen. Møkka i filterene er det samme som jeg skrapte ut av bunnen av tankene, så årlig utpumping av dieselen i bunnen av tankene er nå inne på listen. 

Eg fann ikkje noko bilete av filterhusa våre, men det er filterhus med vassutskiljar. Huset er av eit stykke. Dvs. at filteret blir montert, frå oppsida, og ned i ein kopp/huset. Dersom eg opnar, frå toppen, ser eg altså papiret i ffilteret. Difor er det lett å følja med på tilstanden inne i filteret. Eg inspiserer eit par gangar i året, men eg har ikkje bytta filtre på fleire år.

Vassutskiljaren er av glas, og då er det lett å følja med på kvaliteten på dieselen.

Desse filterhusa er merka Volvo Penta. Eg må motviljug innrømma at dei har funka bra. Som vanleg legg VP inn noko for å plaga kundane. På desse filterhusa har dei brukt tommegjengar.

Finfiltera kunne, med føremon, vore lettare å skifta eller fått tette etter inspeksjon.

Eg brukar nok motorane meir enn deg. Det kan òg vera ei årsak til at eg har sluppe fri.

J-Å skrev for 2 timer siden:

Men det er jo ikke noe hyggelig å begynne med filterskifte og tankrengjøring hvis en har gjester ombord f.eks.

Eller i 15 m/sek og 3 m sjø rett før innseilingen. Det passer ofte dårlig. 

Det finnes vel ikke gjennomsiktige grovfiltre? Det finnes filtere uten vannutskiller, og det finnes kanskje ugjennomsiktlige vannutskillere...

Vannutskilleren er nettopp det. Dieselen der kan godt være klar og uten smuss selv om filteret begynner å få nok. Har du grums i vannutskilleren er du vel ganske sent ute, og går på flaks.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...