Jump to content

Nye wirer til gass og gear - tips til finjusteringer

Kappa

Recommended Posts

Ny gasswire og gearwire montert idag. MD2030 i seilbåt. 

Alt virker, men ikke fornøyd. Gass/gear-spaken er mye tyngre og «grovere» når jeg beveger det. Var ikke sånn før. Merker ikke «kneppet» når spaken setter gearet i fri.

Tomgangen er høyere enn før. 1100 o/min kontra 600 før. Hvor mye må justeres, og må jeg ha strammere elle slakkere wire?

Og gearet går ikke i revers hver gang, bare av og til. Hvordan justere?

Gearwiren er 17 fot og gassen 19 fot.

Bilder kan være lurt. Det finnes mange dom kan hjelpe hvis de ser hvordan ting ser ut, uten at de nødvendigvis vet hvordan en MD2030 i seilbåt er bygget opp i detalj.

Kikk nær endene av vaierne etter justeringsmuligheter. Ofte er det feks gjengeparti i enden av vaieren som er for å justere lengden, ikke for å skru til det stopper.

Har selv justert på vaier til gass og gir nylig, men neppe likt ditt system da mitt er hjemmemekk med to vaiere til gass og to til gir på samme påhenger (en vaier for hver retning).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...