Kappa Startet 2.August.2024 Link til dette innlegget Startet 2.August.2024 Ny gasswire og gearwire montert idag. MD2030 i seilbåt. Alt virker, men ikke fornøyd. Gass/gear-spaken er mye tyngre og «grovere» når jeg beveger det. Var ikke sånn før. Merker ikke «kneppet» når spaken setter gearet i fri. Tomgangen er høyere enn før. 1100 o/min kontra 600 før. Hvor mye må justeres, og må jeg ha strammere elle slakkere wire? Og gearet går ikke i revers hver gang, bare av og til. Hvordan justere? Gearwiren er 17 fot og gassen 19 fot. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Bilder kan være lurt. Det finnes mange dom kan hjelpe hvis de ser hvordan ting ser ut, uten at de nødvendigvis vet hvordan en MD2030 i seilbåt er bygget opp i detalj. Kikk nær endene av vaierne etter justeringsmuligheter. Ofte er det feks gjengeparti i enden av vaieren som er for å justere lengden, ikke for å skru til det stopper. Har selv justert på vaier til gass og gir nylig, men neppe likt ditt system da mitt er hjemmemekk med to vaiere til gass og to til gir på samme påhenger (en vaier for hver retning). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Det er alltid en fordel å demontere den gamle for å sjekke at de er like lange og at den nye er lettere å bevege enn den gamle.. Det at den er tyngre kan være at det er lagt i skarpere bøyer enn den gamle lå i. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Koble fra begge i motor/girkasse enden. Sett spaken i nøytral, girkasse arm i nøytral, turtallarm på på tomgang. Juster på endestykkene på kablene til de passer rett på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Kappa skrev for 6 timer siden: Tomgangen er høyere enn før. 1100 o/min kontra 600 før. Hvor mye må justeres, og må jeg ha strammere elle slakkere wire? Gasswire SKAL ha slakk før den tar. Tomgangen SKAL bestemmes av hvilestilling på regulatorarmen på dieselpumpe. Du må slakke wiren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.