Jump to content

Strømtull på Antares båter ??


Rune.f

Recommended Posts

Hei, har en Antares 6 2019mod med orginalt strømopplegg, når batteri spenningen kommer under ett visst nivå, muligens ca 11.5V, så slår begge cabinlys + dekkslys seg på automatisk, om jeg da er borte en stund tømmes batteriet 100%.

Er det flere som har opplevd dette ? å hva kan det komme av ?

Er det reele ifbm disse 3 trinns tutch lampene i taket ? hvis så kan det være att reeleet "slipper" under en viss spenning.

Blir snart gal av dette da jeg noen ganger har glemt å slå av ex plotter elker annet, når så spenningen blir lav slår alle taklampene seg på å tømmer batteriet til 0.0V.

Noen med tanker/erfaringer rundt dette ? er det ett Antares fenomen ?

Link to post

Abbor glemmer ikke, men er desverre mulig å glemme for oss vanlige dødlige :( 

Spørsmålet var hvorfor taklys slår seg på ved ca11-11.5V ? hvis systemet er slik er det jo en konstruksjonsfeil som vil fremskynde flatt batteri.

Skal amp måle mellom batteri å batteri kabel i morgen å se om jeg har krypstrøm for sikkerhets skyld, mulig det er jeg som har glemt hovedstrømbryter, men uansett noe herk med att taklampene slår seg på automatisk ved lav Volt.

Link to post

Min er for gammel til å være full av fancy org ting og har dessuten byttet alt elektrisk. 
 

likevel opplevde jeg i fjor tapping av forbruksbatteri, hender jeg glemmer å slå av når jeg er sent inne. Mistenkte i starten skillereleet, men viste seg å være defekt lithium forbruksbatteri. Selvutlading på 1,1A selv frakoblet. 
 

Du har ikke kabinbelysning på egen bryter i bryterpanel slik de var tidligere? 

Link to post

Nei, dette er led lamper med 3 styrketrinn, man setter bare fingeren på den så slår de seg på, en ny berøring å det blir sterkere lys, på 4'e berøring slår det seg av, ingen bryter.

Har flere ganger når spenningen på batteriet er lavt opplevd att de/alle 3 taklampene slår seg på når hovedstrømbryter slås på, når det skjer er det bare akkurat nok strøm til att motor snurrer fort nok til å starte, under 12V, motor lader konstant 14.4V å batteri er fullladet hver gang jeg kommer inn etter dorging, merker allerede etter 4-5dg stillstand tap av spenning, å som sagt blir den liggende 10-14dg er det nede på 11.5V å da tennes taklamper å tømmer batteriet 100%.

Trodde først batteriet var dårlig så satte inn nytt agm batteri i vår men det samme skjer likevel.

Men når batteriet er oppladet i morgen skal jeg måle å se om det er krypstrøm med hovedbryter både av å på, håper jo nå null med hovedstrøm bryter AV, da har jeg vel glemt å slå av oftere enn jeg tror,  hvis krypstrøm er det bare å koble ut en enhet i gangen men det måles amp tap til synderen finnes, dette skal jeg finne ut av !

Kommer tilbake med det jeg finner ut, kan ikke være bare min Antares som har denne "funktionen" på takbelysning.

Vet ikke om båtene kommer til landet med ferdig opplagt el anlegg eller om deler legges opp av merkeforhandler her ?

PS...har også "noia" mtp strømopplegg, vil ha det bombesikkert, har feks totalt 5st ekkolodd/plottere inne og på dekk + vhf radio'n og kamera så jeg ser alle stengene når jeg dorger uten å måtte snu meg, alt dette er omgjort så de har lighter plugg fordi jeg da slipper å "rote" med det orginale elnettet, drar bare ut lighter pluggen på alt når jeg forlater båten å vet da att alt er avslått.

Har en led bar på taket + spylepumpe på dekk, de går rett på batteri med sikring å egen bryter.

Da gjenstår kun radio som er koblet av forhandler.

Så det skulle jo ikke være mange muligheter for krypstrøm.

Time will show :)

 

Link to post
whisper skrev for 9 timer siden:

<>
 

likevel opplevde jeg i fjor tapping av forbruksbatteri, hender jeg glemmer å slå av når jeg er sent inne. Mistenkte i starten skillereleet, men viste seg å være defekt lithium forbruksbatteri. Selvutlading på 1,1A selv frakoblet. 
 

<>


Litt Off-topic, men tror det er første innlegget jeg har sett her om defekt Lithium-batteri, så derfor litt nysgjerrig, da disse batteriene jo skal overleve utrolig mange flere sykluser enn blybatterier. Hvilken type var dette og vet du i detalj hva feilen var? Og hvordan fikk du målt 1.1A i selvutlading?

Link to post
Rune.f skrev for 8 timer siden:

<> 

Har en led bar på taket + spylepumpe på dekk, de går rett på batteri med sikring å egen bryter.

Da gjenstår kun radio som er koblet av forhandler.

Så det skulle jo ikke være mange muligheter for krypstrøm.

Time will show :)

 


Ved å kople direkte på batteri så har du jo egentlig laget deg gode sjanser for å glemme noe som kan tappe batteriet ved stilleligge, _selv_ om du husker hovedbryter?…

Jeg tror faktisk aldri jeg har glemt å slå av hovedbrytere når jeg forlater båten, og synes det er veldig greit å vite at den er helt ‘død’ når jeg har slått av disse.

 

Det går jo også an å kople _alt_forbruk via en såkalt batteri protect som kutter når spenning faller under et gitt verdi. Kan jo være et alternativ?


https://www.victronenergy.com/battery_protect/battery-protect

 

Link to post
1 hour ago, BårdK said:

På min Finnmaster T7 2016-modell må jeg i tillegg til hovedbryterne huske å skru av strømmen til kjøleboksen. Synes det er merkelig, men kanskje fordi det er ekstrautstyr?

Montert av noen med for lite kunskap! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg tester alltid tilten på motoren før jeg forlater båten for å verifisere at hovedstrømsbryter er av. 

 

Jeg har en eldre Antares, der er kabinbelysningen koblet til en av bryterne på bryterpanelet. I tillegg er det individuelle brytere på hver av de 3 lysene. Min båt var levert med halogenpærer, jeg har byttet til led. 

 

Så hvis ikke belysningen allerede er koblet til en bryter så anbefaler jeg å sette inn en bryter med indikator lys. 

 

 

 

Link to post

Målte mtp krypstrøm i dag, før hovedstrømbryter var slått av har båten ett forbruk på 0.46amp, da er det ca 3dg så er batteriet tomt, det forklarer flatt batteri når jeg glemmer å slå av.

Med hovedstrøm slått av kun 0.01amp, så problemet er glemsomhet, men likevel merkelig da alt bortsett fra radio og ekkolodd som er montert av forhandler var koblet fra da jeg målte (det var ingen forskjell når alt jeg har montert av utstyr var tilkoblet), synes det er mye "forbruk" på en ny båt fra butikken.

MEN, nå har jeg lapp ved låsen på cabindør...HUSK hovedstrømbryter:giggle:

Link to post

Det er jo etterhvert blitt vanlig med diverse overvåking, automatiske lensepumper, varmestyring osv. Så det er ikke alle båter som legges helt døde når de forlates. Jeg får varsel på mobiltelefonen bl.a. hvis spenningen faller for lavt, og kan da gjøre forskjellige automatiske eller manuelle tiltak. Som nevnt over finnes det også spenningsvakter som kan slå av ved en gitt spenning. En BMS gjør vel også det forsåvidt,  så med lithiumbatterier skal det ikke bety så mye, hvis man sikrer at startbatteriet ikke tappes.

Link to post
Rune.f skrev 44 minutter siden:

Det eneste i min båt som jeg kan tenke meg å forårsake dette er berørings ledlampene i taket, men nesten 0.5amp er mye.

Skal ta en ny test å slå av/på alle org brytere, det er 2 brytere som ikke er til noe (såvidt jeg vet) men de lyser om de slås på.


Ta ut sikringen for LED-lampene og mål over den med lampene avslått så får du sikkert svaret. Om det er de som trekker 0.5A på ‘tomgang’ så var det mye ja, egentlig lite egnet i små båter i så fall.

 

Dersom du har litt instrumentering som tankmålere osv som står på når hovedbryter står på kan de også fort trekke 0.5A til sammen. Så moralen er vel ‘legg båten død’ når du går fra den. 

Link to post

Enig i at de fleste forbrukere bør legges bak hovedbryter. Unntak er f.eks automatisk lensepumpe. Denne legges bak hovedbryter fra fabrikk, som jeg mener er helt tullete. 

 

Andre unntak er overvåking tiltenkt brukt når båten er forlatt, som webkamera, Sensar marine etc. Disse kan ha egen bryter så de kan slåes av om nødvendig, og om nødvendig en victron batteri-protect.

 

En liten ting du kan installere er et lett lite solcellepanel med regulator, dette hjelper med vedlikeholdslading og holder batteriene toppet opp. Koster ikke så mange kronen for et 50w system. (Ikke at du skal gi opp å finne ut hva som bruker strøm) 

 

Når det gjelder disse berøringslampene i led, så hadde jeg et problem med en i min Jeanneau (samme gruppe som Benetau, så muligens samme lys?).

 

Den gikk også på i tid og utid. Dette var i den utvendige, så vi tenkte kondens. Men kan være det bare var feil på lampen. Forhandler byttet og ingen problem i ettertid. 

 

Link to post

Det der var ett godt eksempel på "norske" priser...3800kr for den der :(( men kjekk sak.

Uansett, skal prøve det med å ta ut sikringen til led lysene, de har det med å slå seg på i tide å utide, feks når hovedstrømbryter slås på, bår spenning blir litt lav mm.

Tankmåler var også noe jeg skal sjekke selv om den går på det org Suzuki/hovedinstrumentet.

Takker for tips.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...