ojo030 Startet 4.August.2024 Link til dette innlegget Startet 4.August.2024 Jeg bygger en båt med kryssfiner og listverk. Jeg dekker alle overflater med minst tre strøk epoxy. for utvendig flater bruker jeg også glassfiberduk for å forsterke selve overflata. For arealer med noe størrelse bruker jeg gule harde skumruller. Jeg tror ikke det går å vaske ut epoxyen så rullene blir engangs. 18 cm ruller koster like oppunder en hundrelapp. Hvis jeg skal legge tre strøk blir det 300 kroner og det blir fort tusenlapper. Min erfaring er også at hvis flatene er virkelig store, slik at det tar litt tid, så har skummet også en tendens til å løsne fra selve rullen. Er det noen som har alternative forslag til hvordan dette kan gjøres, eventuelt rimeligere ruller. Oddbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Å vaske ruller er ikke en løsning nei, i alle fall ikke om herdeprosessen i epoksyen har kommet for langt. Selv bruker jeg mohairruller til epoksy, da skum, som du selv har opplevd, løser seg opp ved bruk av tokomponente produkter. Det finnes flere produsenter av ruller, enkelte selvsagt bedre enn andre, men samtidig blir det jo en vurderingssak hvor viktig akkurat den og den jobben er, sånn i forhold til hva man ønsker bruke på jobben. Til arbeid som skal slipes og bearbeides videre bruker jeg disse rullene, og den mindre varianten på 10cm. Ja, dette er rimelige ruller, men samtidig er de til engangsbruk, og vaskes de i forkant slipper de ikke hår mer enn ruller til 4-5 ganger prisen etter min erfaring. Mye rulle for pengene, har flere ganger blitt skuffet over kvaliteten på langt dyrere ruller, så til slikt arbeid erfarer jeg at disse rimelige har vært greie nok. Tross alt blir de brukt svært kort tid før de kasseres, dermed blir den mekaniske og kjemiske belastningen på mohairhårene og (limen som holder disse) kortvarig. For overflater som skal synes vasker jeg rullene først grundig i mildt lunkent såpevann og skyller dem godt, for å få bort eventuelle løse hår, lar dem så få tørke i et rom uten støv. Tar man for seg en del ruller om gangen har man alltid et lager med tørre og klare ruller. Skal det kun lamineres vasker jeg ikke rullene først, de slipper likevel ikke hår i nevneverdig grad før slutten av åpentiden/brukstiden til epoksyen (når den begynner å bli for seig til å brukes). Til legging av duk, der tanken er å kunne se trevirket gjennom duken, heller jeg epoksy på, og bruker myk plastsparkel og bred pensel med naturbust for å fordele ut limen, for å unngå å jobbe luft ned i duken, slik det fort blir litt av med rulle. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Jeg bruker også Biltemas ruller og kaster etter hvert. Og for å arbeide eopxyen godt inn i glassfiberen og få ut luft bruker jeg aluminiumsrulle med riller. Den blir vasket i aceton og brukes om igjen. Rundt en del detaljer er det også ofte nødvendig å bruke pensel. Da er det også Biltema bruk og kast. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ojo030 Svart 4.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Dette var to raske og nyttige svar. Det blir nok Biltemaruller fra nå av. Jeg skal male over til slutt så det er ganske ukritisk. Jeg bruker Peel Ply på de fleste flater. Når jeg legger glassfiberduk så bruker også jeg enten myk en plastsparkel eller en bred engangspensel. Jeg skal ikke ha noen partier hvor treverket syns, bortsett fra et par utvendige lister. Her bruker jeg mange strøk oljelakk. Det går mye pensler også og jeg pleier å kjøpe de billigste penselsettene på Jula. Jeg tror de kost er 59 kroner for 10 stk. pensler. De er riktignok i alle bredder fra 1’’ til 2 1/2 ‘’ og jeg bruker mest av de smalere men hvis 4 - 6 stk i hver pakke er nyttig så blir det ganske gunstig. Oddbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Dette lyser det potensiell prosjekttråd av😊👍 Kanskje du kunne opprettet en tråd med byggeprosessen? Hadde vært spennende å følge med på prosessen, og her på Baatplassen elsker vi prosjekttråder😀 Slike aluminiumsruller som NilsPils beskriver selger de også hos Biltema (finnes også i en smalere versjon) og er fine å bruke om man legger tykkere duk synes jeg (250g og opp). Til tynnere duk opplever jeg noe bedre kontroll med sparkel og pensel, da det kan bli litt utfordringer med rynker om man kjører for hardt på med rulle. For så vidt spent på å prøve den nyeste rulla i samlingen, denne har langsgående riller og sies skal være bedre på tynnere duk da den ikke trekker i duken som rullene med tverrgående spor kan gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 ojo030 skrev for 2 timer siden: Det går mye pensler også og jeg pleier å kjøpe de billigste penselsettene på Jula. Jeg tror de kost er 59 kroner for 10 stk. pensler. De er riktignok i alle bredder fra 1’’ til 2 1/2 ‘’ og jeg bruker mest av de smalere men hvis 4 - 6 stk i hver pakke er nyttig så blir det ganske gunstig. Når jeg en sjelden gang har drevet med glassfiberarbeid har jeg brukt pensler, og som deg de rimelige fra Jula, som jeg også bruker når noe småtteri skal males eller beises eller lakkes. Fordelen med pensel er jo at man også kan bruke den til å dytte inn duken på kronglete steder, som feks når man skal tette fra innsiden ved fortøyningsløkke i baugen, det er jo en ganske ujevn overflate som skal tettes. En annen fordel med pensel er at de er billige og de har lite væske i seg når de kastes, så det blir lite svinn der også. Også slipper man å tømme oppi brett som betyr mer innkjøp og mer svinn av det som skal påføres. Men det betyr jo også at de er mindre effektive på større flater. Jeg har motsatt problemstilling av deg, for hos meg er det de største penslene fra settene det først blir manko på. Så jeg prøver å bruke opp de små når det er litt i grenseland for hvilken pensel jeg skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 19 fot skrev 40 minutter siden: Også slipper man å tømme oppi brett som betyr mer innkjøp og mer svinn av det som skal påføres. Litt avhengig av valgt herdetid på epoksyen får man det fort rimelig travelt når man er i gang, så litt svinn er dessverre noe man må regne med kan skje, selv om det er irriterende. Jeg prøver alltid beregne ca. hvor mye som kommer til å gå med, først coating/priming av overflaten med ufortykket epoksy, så eventuell påføring av fortykket i mindre doser hvis det trengs. Så lenge det første strøket med epoksy er påført overflaten har man bedre tid til videre arbeid, da man får god heft til nye strøk så lenge første strøks overflate fremdeles er klebrig (venter man lengre må man regne med det kan skilles ut voks i overflaten, noe som medfører vasking for å få fjernet). Selv prøver jeg gjerne å ha et ekstra prosjekt (til eventuelle limrester) klar i tillegg, ved siden av hovedprosjektet, da kan man få brukt opp det som er til overs der, hvis ikke herdeprosessen har fått kommet for langt. Epoksy er jo dessverre ikke direkte rimelig i innkjøp, greit å få utnyttet det man kan😅 Ellers, pensler er fint til sitt bruk, men ønsker man gå for rulle for å få litt fart ved arbeid med større flater er slike innlegg til rullekar geniale. Koster ikke all verdens heller (17kr for 5stk innlegg som vist på bildet, selvfølgelig fra hoffleverandøren). Dermed kan som regel selve rullekaret gjenbrukes så lenge man ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Hulda blir malt med epoxy- og poleurethanmaling. For at båten ikke skal se ut som den har blitt malt med en sau, ruller jeg nye ruller over limsiden på noe bred pakketape eller tilsvarende. Da blir alle løse hår sittende igjen på tapen. Og rullen er klar til omgående bruk. Jeg bruker også rullene til Biltema. Engangsbruk. Skumruller er prøvd, og er flott helt til skumhylsa sitter igjen på båten. Sitér dette innlegget Link to post
ojo030 Svart 4.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Det var en kjempegod idé å rulle på en tape det skal jeg prøve. Ellers så kan jeg nevne at jeg klipper av halvparten på lengden, av engangspenslene ellers så blir de for myke. De blir litt ujevne når jeg klipper med en gammel skreddersaks men jeg synes det går bra. Det er ikke så lett for meg å bruke opp limrester, det jeg gjør tar tid og limet begynner å herde. Jeg maler over epoxien med vanlig oljemaling, Jotun Shipolin, også utvendig. Malinga er der jo bare for å beskytte mot UV stråling. Jeg har et par båter som er bygd på denne måten og jeg synes det er bedre å rulle på et strøk maling når det ser for sarva ut framfor å å flikke med PU maling. Jeg burde snart lage en tråd på selve byggingen for å gi noe tilbake. Jeg har fått mye god hjelp på Båtplassen, men jeg er ikke så stolt av prosjektet. Det er veldig sært. Tenk deg en flatbunnet båt med skonnertrigg, to master, og lebord. Oddbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 ojo030 skrev 25 minutter siden: Det er ikke så lett for meg å bruke opp limrester, det jeg gjør tar tid og limet begynner å herde. Du kjenner sikkert til det fra før, men jo større overflate i karet du blander i, jo bedre, så blir limen kvitt varmen lettere. Ved veldig varme dager kan det også være greit å ikke sette limkannene i sola, de kan fint holde ned mot 15 grader, det utvider åpentiden litt. Disse typiske blandebegerne for epoksy er alt for høye til å ha limen stående i etter blanding. Bedre å helle det over f.eks. i en isboks, et stort rullekar eller lignende. I tillegg, så lenge du jobber i noenlunde levelige temperaturer er det som regel like greit å bruke den langsomme herderen, hvis tilgjengelig. Fullherdingen tar omtrent like lang tid uansett. Kan ellers anbefale Biltemas epoksy (jepp, nå virker det som jeg har aksjer i Biltema, men de har jo enkelte produkter som er både prisgunstige og bra). Denne har 40-45min åpentid, hefter tilsvarende til tre og duk som WestSystem. Er nok bittelitt mer rennende enn WS, men fin å jobbe med likevel. Foretok en test for å se inntrengningsevne og til dels styrke (det siste er vanskelig å måle, men likevel). Ser ut for at den trekker like langt inn som WS sin og river fibrene av treet i tilsvarende grad, så den virker som sterk nok til det meste. ojo030 skrev 25 minutter siden: Jeg har fått mye god hjelp på Båtplassen, men jeg er ikke så stolt av prosjektet. Det er veldig sært. Tenk deg en flatbunnet båt med skonnertrigg, to master, og lebord. Virker som et spennende prosjekt! Absolutt noe som hadde vært interessant å få ta del i prosessen rundt. Det er sannelig ikke hvem som helst som bygger båt selv, og i alle fall ikke med skonnertrigg og to master, så her har du heller noe å være stolt av, etter mitt syn i alle fall😊 Alltid interessant med prosjekter som går litt utenfor det vanlige, det tror jeg mange er enige med meg i. Jeg stemmer for😄 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Jeg sverger til pensel, bruker billigpakker og kaster etterpå. Rengjøring blir bare klin. Ulempen er at de røyter. Hvis poenget er å se trestrukturen under epoxyen vil du jo ikke ha penselhår i den. Ikke all verdens problem å fjerne underveis (eller etter herding), så likevel mitt valg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Jeg rengjør pensler i aceton nå, de varer som regel tre-fire bruk avhengig av hvor godt jeg rengjør dem. Særlig for småjobber synes jeg det føles dumt å kaste bort en pensel. Men kostnaden for en billig pensel minus acetonkostnaden delt på tidsbruken med rengjøring tilsier vel at det egentlig bare er tull. Et annet tips er å legge pensel i fryseboksen, da fryses herdeprosessen omtrent, slik at man kan fortsette å bruke penselen ved en senere anledning. Jeg foretrekker nå å bruke fryser og kjøleskap på mat. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eika Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Også har vi sånne særinger som meg, som bruker hårruller og alu/teflon ruller (har vel 10-15-20stk) i 95% av tilfellene det støpes, pensel brukes kun en super sjelden gang eller på gelcoat Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/maleverktoy/ruller/rull-520149/ Har brukt disse til bunnstoff, burde funke greit til epoksy arbeide også Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 ballistic skrev 3 minutter siden: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/maleverktoy/ruller/rull-520149/ Har brukt disse til bunnstoff, burde funke greit til epoksy arbeide også De der fungerer bra, men jeg er ennå mer gjerrig, har kjøpt ett par av de pakkene her, da har jeg en stund. Temu er genialt på billige forbruksvarer Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Den pakken der så genial ut Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 ballistic skrev 16 minutter siden: Den pakken der så genial ut Også er det 10pack'r inni den store pakka Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Blandebegerene fra temu er fine de også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.