Maika Startet 4.August.2024 Link til dette innlegget Startet 4.August.2024 Generatoren som Oceanvolt anbefaler for hybrid framdrift leverer 8000 watt, dvs. litt over 10hk og veier 160 kg: https://www.fischerpanda.co.uk/AGT_8000_PMS1.html VP D1-30 leverer ca.28 hk og veier det samme inkludert seildrev. Hvorfor veier ikke generatoren mye mindre enn motoren? Bakgrunnen for at jeg spør er fordi jeg skal bytte ut motorene jeg har i dag, og vurderer alle alternativer. Siden jeg har en katamaran, så er vekt (og plassering av denne) viktig. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Tipper det krever noe mer enn 10 hk motor for å levere 10 hk effekt i strøm da det alltid er et visst energitap for hvert ledd man går gjennom, og at det er noe av forklaringen på hvorfor det blir mye vekt på få watt (eller hk). Hvis du vurderer hybrid fremdrift så betyr det vel at du også må ta med vekten av batterier i beregningen din. Evt om forbrenningsmotoren bare produserer direkte til en generator som driver en elmotor som driver propellen så slipper du jo battteriet, men vil det ikke da bli et mye større energitap enn å la kreftene fra motoren gå direkte via seildrev til propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Maika skrev 1 time siden: Hvorfor veier ikke generatoren mye mindre enn motoren? Sjekk vekt på dieselmotor + girkasse + 8000 W generator/‘dynamo’ så får du vel ca vekt på en ‘generator-pakke’. Ikke umulig at en så stor ‘dynamo’ veier inn som et drev. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Det er fordi generatoren stort sett er en klump jern pakket inn i kobber. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Ok, så det er altså det å omforme den mekaniske kraften til strøm som gir den ekstra vekten. Skulle jeg drevet en elmotor med tilsvarende kraft som for VP-en, så må jeg altså opp i den på 350 kg: https://www.fischerpanda.de/en/products/marine-generators-for-boots-und-yachts/translate-to-english-hybrid-power-dc-generators/translate-to-english-hybrid-power-batterielade-generatoren-agt-dc/translate-to-english-agt-dc-22000-48v-pms I tillegg kommer elmotor og drev (typisk 45 kg), samt batterier og annen elektronikk, altså mer enn dobbelt av VP-en. Hybrid er tydeligvis ikke en løsning for oss som er opptatt av vekt.. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Maika skrev 43 minutter siden: Hybrid er tydeligvis ikke en løsning for oss som er opptatt av vekt.. Det sier seg vel nesten selv eller? Med hybrid har du jo to mer eller mindre komplette systemer istedenfor bare det ene av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Hybrid og hybrid. Her er det vel snakk om to el.motorer med drev, en batteripakke og et dieselaggregat. Om det ikke er nok fart til å generere mer strøm enn forbruk og heller ikke nok sol, må aggregatet kjøres. YouTuber 'Sailing with Thomas' har en del interessante betraktninger og regnestykker over temaet. Hulda har et Mase 8000 Mariner, kan kjøres kontinuerlig på 6,5 kW og veier vel 100 kg eller litt i overkant. Leverer 220 V 50 Hz. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Dersom jeg går for en løsning med el-motorer og generator, så er altså hensikten med det å kunne kjøre med motorene vha generatoren når batteriene er tomme. Hvis generatoren bare leverer en brøkdel av det motorene trenger, så blir jo farten/kraften deretter. Det vil nok fungere fint i rolig vær, men jeg ville jo helst ha kraft nok når det virkelig trengs også, men det ser altså ikke ut som er mulig uten å gå vesentlig opp i vekt sammenlignet med en vanlig diesel-motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Den vurderingen vil jeg tro er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Ikke kjøp Fischer panda. Har bare hørt og lest dårlige greier om de. Hvis du søker litt på internasjonale forum finner du mange lugubre historier. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Maika Svart 4.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 I dag (og med evt nye diesel) så veier mine to motorer med drev pluss fulle tanker ca 500 kg. Skulle jeg beholdt samme vekt, og godtar en generator på 8kw, så blir det 160 kg, kanskje 100 liter diesel er nok, 2 el-motorer/drev på 2x45kg. Da har jeg 150 kg igjen til batterier og annen elektronikk. Med unntak av el-motorene, så kan jeg jo i stor grad plassere denne vekten mer gunstig enn dieselmotorene, så jeg vil tro jeg sikkert kan øke med minst 100 kg til uten at seilegenskapene blir negativt påvirket. Dvs at jeg kan ha ca. 20 kW batterier. Dette har jeg fått et tilbud på fra Oceanvolt på ca 70K euro, pluss moms, frakt og installasjon (med 2x10kW SD10, dvs svakere og simplere motorer enn @BØstrøm) Kjenner at dette nok uansett blir langt over hva jeg vil betale.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Tenker det blir to grønne, eller tilsvarende. Det virker kostbart å være miljøvennlig. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Hulda skrev for 1 time siden: Tenker det blir to grønne, eller tilsvarende. Det virker kostbart å være miljøvennlig. Dessuten skal man være bra "religiøs" for å kunne kalle ett slikt hybrid opplegg for miljøvennlig😂 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
J-Å Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Maika skrev for 9 timer siden: Det vil nok fungere fint i rolig vær, men jeg ville jo helst ha kraft nok når det virkelig trengs også, men det ser altså ikke ut som er mulig uten å gå vesentlig opp i vekt sammenlignet med en vanlig diesel-motor. Et slikt system vil nok egne seg bra hvis en aksepterer å gå med rundt 5 knop på lange etapper i vindstille, og å bruke seilene "når det virkelig trengs". I uthavner vil en jo også ha god nytte av en stor batteripakke og stillegående aggeregat Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Hulda skrev for 9 timer siden: Tenker det blir to grønne, eller tilsvarende. Det virker kostbart å være miljøvennlig. Aner ikke om produksjon av to jerngamper er mer eller mindre forurensende enn to elmotorer, en generator og 20 batterier. Dieselforbruket hadde vel gått noe ned fra dagens 2-300 liter i året, men siden vi nesten aldri er i havn/nesten alltid ligger på svai, så måtte nok aggregatet kjørt endel. Uansett er jo ikke det veldig mye. Drivkraften er å kunne kjøre lydløst til en viss grad, få mindre støy når diesel må brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 J-Å skrev for 2 timer siden: Et slikt system vil nok egne seg bra hvis en aksepterer å gå med rundt 5 knop på lange etapper i vindstille, og å bruke seilene "når det virkelig trengs". I uthavner vil en jo også ha god nytte av en stor batteripakke og stillegående aggeregat Ja, det er jo sånn vi egentlig vil forflytte oss, så det er egentlig en helt akseptabel løsning. (En ulempe er at det da blir vanskeligere å garantere Anholt og København, som er det vi kan lokke med i dag for å få med ungdommene på tur.) Så selv om jeg ikke får den vektreduksjonen jeg gjerne skulle hatt, så er det kanskje ikke uaktuelt selv om jeg mistet mye framdrift. Jeg får kikke litt på alternativer for å se om jeg kan sette sammen en mer spiselig pakke prismessig. Det fins jo tilsvarende motorer fra svenske GreenStar Marine og tyske Torqeedo, og kinesiske(?) ePropultion skal også lansere slike på 12/20/40kW nå snart. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Levetida er vel òg noko å tenka på? Det er vel få som veit kor lenge batteria varar? Det er vel likevel sikkert ar dersom du kjøpar dieselmotorar av andre merke enn VP så kan motorane vara i 25-30 år. Så lenge varer vel neppe batteria? Fisher Panda har òg eit dårleg rykte. Anyway eit interessant prosjekt eg føl med stor interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Gaffelrigg Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Hei. For å svare på innledende spørsmål.. Det har med turtall å gjøre. En framdriftsmotor på 28hk levrer disse hk på 3000+ rpm, mens en stillegående generator går fast på 1500 rpm. (1800 på 60hz) lavere turtall = lavere effekt. Jeg har en westerbeke 5,7kw generator med en 3 sylindret misubishi motor som går på 1500 rpm og leverer ca 9 hk på det turtallet. Den samme motoren selges av vetus som 24 hk framdriftsmotor. Det finnes generatorer som er lettere som går på 3000 (3600) rpm. Disse er mye mer støyende. Det finnes også inverter generatorer med variabelt turtall avhengig av last. Gaffelrigg. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 enslagsgjest skrev for 14 timer siden: Ikke kjøp Fischer panda. Har bare hørt og lest dårlige greier om de. Hvis du søker litt på internasjonale forum finner du mange lugubre historier. Det er vel et dårlig tegn når de feilstaver, og skriver "Hyrid power" i spesifikasjonen. Her er en løsning med beltedrevne motorer/generatorer med forholdsvis høyt turtall, som kan installeres sammen med mer konvensjonelle båtmotorer. Jeg antar at det er dieselmotor-turtallet som er 2500 rpm. Ut fra størrelsen på hjulene ser det ut til at generatorene har et mye høyere turtall https://combi-outboards.com/en/products/hybrid Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Ask skrev 44 minutter siden: Levetida er vel òg noko å tenka på? Det er vel få som veit kor lenge batteria varar? Det er vel likevel sikkert ar dersom du kjøpar dieselmotorar av andre merke enn VP så kan motorane vara i 25-30 år. Så lenge varer vel neppe batteria? Fisher Panda har òg eit dårleg rykte. Anyway eit interessant prosjekt eg føl med stor interesse. Generelt sett har det vel vist seg at lithiumbatterier holder svært lenge, særlig hvis man behandler dem pent. Jeg er mer skeptisk til å kjøpe en slik løsning nå, med tanke på at det nok vil komme billigere motorer og batterier, og kanskje også med mer kapasitet ift. vekt, men sånn kan man nok tenke i lang tid framover når det gjelder fritidsbåtmarkedet tror jeg. VP-ene mine har så lang vart i 25 år, og kunne sikkert vart like lenge til med godt vedlikehold, så uansett hvilken løsning jeg velger, kommer den nok til å holde ut mitt båthold i hvert fall. Jeg har lest at flere har vært skeptiske til FisherPanda. Mulig det er noe i det, så det skal jeg vurdere. Fordelen er at de har mulighet til å kjøre motorene på 48V direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Nå er det allmenn kjent at Ask ikke er fan av TMC og Volvo. Han skal ha ros for iherdighet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Gaffelrigg skrev for 1 time siden: Hei. For å svare på innledende spørsmål.. Det har med turtall å gjøre. En framdriftsmotor på 28hk levrer disse hk på 3000+ rpm, mens en stillegående generator går fast på 1500 rpm. (1800 på 60hz) lavere turtall = lavere effekt. Jeg har en westerbeke 5,7kw generator med en 3 sylindret misubishi motor som går på 1500 rpm og leverer ca 9 hk på det turtallet. Den samme motoren selges av vetus som 24 hk framdriftsmotor. Det finnes generatorer som er lettere som går på 3000 (3600) rpm. Disse er mye mer støyende. Det finnes også inverter generatorer med variabelt turtall avhengig av last. Gaffelrigg. Det gir jo mening, takk:) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 J-Å skrev for 1 time siden: Det er vel et dårlig tegn når de feilstaver, og skriver "Hyrid power" i spesifikasjonen. Her er en løsning med beltedrevne motorer/generatorer med forholdsvis høyt turtall, som kan installeres sammen med mer konvensjonelle båtmotorer. Jeg antar at det er dieselmotor-turtallet som er 2500 rpm. Ut fra størrelsen på hjulene ser det ut til at generatorene har et mye høyere turtall https://combi-outboards.com/en/products/hybrid Interessant, skal lese mer på dette👍 Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Et annet alternativ for meg er kanskje å kjøre en kombinasjon med én vanlig dieselmotor og en elektrisk. Da får jeg jo enda mye mindre lading til batteriene (man kan vel kanskje sette på en kraftigere dynamo enn den på 115A som kommer med D1?), men jeg får mer kraft i lengre tid til langkjøring (så lenge jeg har diesel). Prismessig lander det initielt kanskje ikke så langt unna to dieselmotorer (avhengig av hvor mye batterier jeg hadde kjøpt), siden jeg nok hadde tatt elmotor-installasjonen selv, og vedlikeholdsmessig vil det jo bli billigere over tid. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Her er en katamaranløsning med en hybrid på ene siden og en ren elektrisk på den andre: https://www.hybrid-marine.co.uk/index.php/products/seagoing-hybrids Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.