Jump to content

Hvorfor veier en generator på 10hk like mye som en motor på 28hk inkl. drev?


Maika

Recommended Posts

Tror jeg går for én elektrisk motor med batteripakke først, så jeg kan prøve en sesong og se hvordan det fungerer før jeg bestemmer meg for hva jeg vil gjøre med den andre motoren; ny diesel eller elektrisk (med eller uten generator) der også. 
Det vil jo si at jeg må gjøre noen grep med den jeg lar stå igjen for at vi skal føle oss sånn relativt trygge på den; bytte av diverse filtere, eksosbend, kanskje simring etc., men det er jo småpenger i denne sammenhengen. 
Jeg vil jo i hvert fall ha en komplett delemotor:)

Jeg kommer nok til å lage en egen tråd for denne bastardløsningen :)

Link to post

El-motor-prosjektet føler jeg at er temmelig greit.  
Der skal jeg jo bare demontere/ta ut en diesel med drev, kabler, slanger og tank, fjerne bedding og tette drev-hull. 
Deretter bygge et rett fundament for motoren (som jeg tipper blir en 12kW pod-drive fra ePropultion eller Torqeedo) og feste den, bygge en enkel kasse-løsning for batteriene, og så kable litt. 
Fikse den gamle dieselen på babord derimot er noe jeg syns vil bli vanskeligere. Jeg hadde en oljelekasje på den i sommer, sannsynligvis fra drevet eller muligens fra selve motoren. I tillegg blir væsken i ferskvannskretsen stadig brun, så mistenker at den er mye korrodert innvendig.
Den blir fort varm, så mistenker at eksosbendet burde byttes også.
Jeg burde kanskje flytte hele styrbord motor over til babord, får se hva jeg rekker/får til/skjønner ifm demonteringsprosessen av styrbord motor. Å bruke mye tid og krefter på å flytte over en gammal haug som vi så kanskje hiver ut ett år senere er heller ikke det jeg har så lyst til, så her er jeg ganske usikker på hva det blir til. 

(Vi vil ha bråkemotoren på babord.)

Link to post

Det er bare når båten ikke har fart at det normalt er behov for to motorer, men i skikkelig motvind/-strøm/-bølger så har det føltes som en trygghet å ha to med skikkelig kraft.

Syns også jeg bruker endel mindre diesel med én, men det har jeg ikke finregnet på. 

Rorene må dreies litt mot den siden motoren er når bare én motor brukes, så der er det nok litt tap, men det er minimalt tror jeg. 
På marsjturtall (2900) gjør jeg typisk 6-7 knop med én motor, og 7-9 med to, men over 8 graver båten seg litt ned bak, så det er nok ikke ideelt mtp drivstofforbruk.

(Den graver seg selvfølgelig ikke ned for seil, +12 knop er null problem).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...