Maika Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Tror jeg går for én elektrisk motor med batteripakke først, så jeg kan prøve en sesong og se hvordan det fungerer før jeg bestemmer meg for hva jeg vil gjøre med den andre motoren; ny diesel eller elektrisk (med eller uten generator) der også. Det vil jo si at jeg må gjøre noen grep med den jeg lar stå igjen for at vi skal føle oss sånn relativt trygge på den; bytte av diverse filtere, eksosbend, kanskje simring etc., men det er jo småpenger i denne sammenhengen. Jeg vil jo i hvert fall ha en komplett delemotor:) Jeg kommer nok til å lage en egen tråd for denne bastardløsningen :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Ser frem til en heftig vinter! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Smart løsning. Blir det seildrev, pod eller rett aksling for elmotor ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Her er litt om Fischer Panda: Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 El-motor-prosjektet føler jeg at er temmelig greit. Der skal jeg jo bare demontere/ta ut en diesel med drev, kabler, slanger og tank, fjerne bedding og tette drev-hull. Deretter bygge et rett fundament for motoren (som jeg tipper blir en 12kW pod-drive fra ePropultion eller Torqeedo) og feste den, bygge en enkel kasse-løsning for batteriene, og så kable litt. Fikse den gamle dieselen på babord derimot er noe jeg syns vil bli vanskeligere. Jeg hadde en oljelekasje på den i sommer, sannsynligvis fra drevet eller muligens fra selve motoren. I tillegg blir væsken i ferskvannskretsen stadig brun, så mistenker at den er mye korrodert innvendig. Den blir fort varm, så mistenker at eksosbendet burde byttes også. Jeg burde kanskje flytte hele styrbord motor over til babord, får se hva jeg rekker/får til/skjønner ifm demonteringsprosessen av styrbord motor. Å bruke mye tid og krefter på å flytte over en gammal haug som vi så kanskje hiver ut ett år senere er heller ikke det jeg har så lyst til, så her er jeg ganske usikker på hva det blir til. (Vi vil ha bråkemotoren på babord.) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Hvordan ser du for deg å bruke kombinasjonen av en elektrisk og en på diesel? Må begge motorer brukes sammen, eller er det mulig å gå rett fram med bare en? Motorene i en katamaran kommer jo veldig langt fra hverandre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 6.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Det er bare når båten ikke har fart at det normalt er behov for to motorer, men i skikkelig motvind/-strøm/-bølger så har det føltes som en trygghet å ha to med skikkelig kraft. Syns også jeg bruker endel mindre diesel med én, men det har jeg ikke finregnet på. Rorene må dreies litt mot den siden motoren er når bare én motor brukes, så der er det nok litt tap, men det er minimalt tror jeg. På marsjturtall (2900) gjør jeg typisk 6-7 knop med én motor, og 7-9 med to, men over 8 graver båten seg litt ned bak, så det er nok ikke ideelt mtp drivstofforbruk. (Den graver seg selvfølgelig ikke ned for seil, +12 knop er null problem). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.