kirkes Startet 25.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2003 Hei. Har nettopp kjøpt en Nidelv 26 med VP TAMD 30. Ikke min første båt, men første med dieselmotor. Har lest litt om VP og skjønner at flere har dårlig erfaring med denne type motor. Foreløpig har jeg god erfaring med båt og motor men kan tenke meg å utveksle erfaringer med båt og motor. Min e-post er jensande@organizer.net Hilsen foreløpig godt fornøyd båteier. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 En grei motor du har fått deg.Pass på olja så vil du motor i mange år fremover.Ikke noe spesiellt å si om denne motoren tror jeg?Folk flest påstår den går litt for kaldt-min går litt for varmt så vet ikke hva som er riktig. Antagelig så vil det være lurt å sjekke varmeveksler,oljekjøler og eksosbendet til høsten/vinteren. Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 Motoren er grei den. Går som en klokke uten problemer, sålenge den får stellet sitt. Imidlertid. Det har vært noen problemer med "sugerøret" mellom motor og bunnpanne. Dette er/var festet feil, slik at det knakk på grunn av materialtretthet , og fallt ned i bunnpanna, og da blir smøringen av motoren lite tilfredsstillende, for ikke å si manglende. En kamerat av meg hadde en slik motor, 1984 modell tror jeg, og det skjedde han, heldigvis i maksvær utenfor Fjærholmen i Vestfold. Resultatet var skjæring, med etterfølgende full overhaling av motor, som da hadde gått 8 - 12 år, jeg husker ikke det så nøye. Etter noe kamp med Volvo fikk han dekket omlag halvparten av reparasjonen. Har du en nyere motor, har sikkert Volvo modifisert sugerøret slik at tilsvarende ikke skjer igjen, men det er kanskje værd å sjekke med dem? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Amorosa Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 Gratulerer med ny båt (og et godt valg) Har selv en Nidelv 26 fra 1986 med samme motor men uten A. Går nå på min andre sesong og har vært veldig fornøyd med både båt og motor. På min ble hele kjølesystemet byttet for ca 3 år siden. Gi den godt stell så tror jeg nok du vil få mye glede av den. Husk motoren skal stelles som dama med vorspiel og nachspiel. Oppvarming før turen og nedkjøling etter turen. Er det noen som vet når denne oljeproblematikken/sugerøret ble modifisert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.