BavariaSport30 Startet 5.August.2024 Link til dette innlegget Startet 5.August.2024 Hei. Har et waeco cr0050 kjøleskap i båten min. Dette står og går konstant. Skrur jeg ned termostaten så slutter det å jobbe i noen minutter, rør det durer igang igjen. Det holder seg ganske kjølig i temperatur. Prøvde å sjekke baksiden for rengjøring av kompressor, men følte ikke det hjalp noe særlig.. Tips til hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 BavariaSport30 skrev 3 minutter siden: Hei. Har et waeco cr0050 kjøleskap i båten min. Dette står og går konstant. Skrur jeg ned termostaten så slutter det å jobbe i noen minutter, rør det durer igang igjen. Det holder seg ganske kjølig i temperatur. Prøvde å sjekke baksiden for rengjøring av kompressor, men følte ikke det hjalp noe særlig.. Tips til hva som kan være galt? Har baksiden god utlufting? Er feks evt benkeplate over kjøleskapet varm? Er utrolig vanlig at båtbygger ikke sørger for at kjøleskapene får kvitte seg med varmen. Om nødvendig kan en stillegående 12V PC-vifte plasseres strategisk og koples i parallell med kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Takk for svar. Testet med å la kjøleskapet stå helt fritt. Hjalp ikke veldig. Sitér dette innlegget Link to post
NC9 Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Jeg har skap av samme merke som deg, det går også velldig mye. Mullig det er normalt for Waeco skap? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Waeco er kjent for problemer med termostaten. Og termostaten sitter bakt inn i isolasjonsskummet. Jeg hadde samme type problem med Waeco kjøleboks. Kjøpte Alpicool som kostet svært mye mindre og fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 BavariaSport30 skrev 6 minutter siden: Takk for svar. Testet med å la kjøleskapet stå helt fritt. Hjalp ikke veldig. Da kan det sikkert være tap av gass eller noe annet galt. Om det er enkelt å ta det ur er det gjerne en opsjon å ta det med til en kjølemontørsjappe for sjekk/fylling/vurdering? Men spørs selvsagt hva et nytt koster også.. Min oppfatning er at Wanvik _ikke_ skal gå hele tida. Eneste måtte være om det er noe galt med termostaten som gjør at skapet blir unødvendig kaldt?.. Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Kjøleskapet blir ikke unødvendig kaldt heller. Akkurat som at det hele tiden jobber for å holde en temperatur. Når jeg så skrur ned tempen så setter den til den temperaturen innen få minutter og begynner å jobbe igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Dette er vel veldig typiske tegn på et kjøleskap med for lite kjølemedium. Om du bor sentralt til kan du jo forsøke om du finner en kjølemontør som gidder å ta turen 🥴 Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Lazyjack skrev 14 minutter siden: Dette er vel veldig typiske tegn på et kjøleskap med for lite kjølemedium. Om du bor sentralt til kan du jo forsøke om du finner en kjølemontør som gidder å ta turen 🥴 Ville det da jobbet så mye som det gjør? Er ikke disse skapene lukket system? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Jo, det er et lukket system. Vanligvis med en Danfoss kompressor. Så akkurat den biten er god kvalitet. Men hvis skapet går konstant og ikke kjøler så er trolig mangel på kjølemedium årsaken. Og da er det en lekkasje. Og lekkasjen kan trolig en kjølemontør sniffe seg frem til. Og innen man er ferdig reparert, vil man sannsynligvis være godt på vei til noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.