Jump to content

waeco cr0050 kjøleskap går konstant.

BavariaSport30

Recommended Posts

Hei.

Har et waeco cr0050 kjøleskap i båten min. Dette står og går konstant. Skrur jeg ned termostaten så slutter det å jobbe i noen minutter, rør det durer igang igjen.

Det holder seg ganske kjølig i temperatur.

Prøvde å sjekke baksiden for rengjøring av kompressor, men følte ikke det hjalp noe særlig..

Tips til hva som kan være galt?

BavariaSport30 skrev 3 minutter siden:

Hei.

Har et waeco cr0050 kjøleskap i båten min. Dette står og går konstant. Skrur jeg ned termostaten så slutter det å jobbe i noen minutter, rør det durer igang igjen.

Det holder seg ganske kjølig i temperatur.

Prøvde å sjekke baksiden for rengjøring av kompressor, men følte ikke det hjalp noe særlig..

Tips til hva som kan være galt?

Har baksiden god utlufting? Er feks evt benkeplate over kjøleskapet varm? Er utrolig vanlig at båtbygger ikke sørger for at kjøleskapene får kvitte seg med varmen. Om nødvendig kan en stillegående 12V PC-vifte plasseres strategisk og koples i parallell med kompressor.

BavariaSport30 skrev 6 minutter siden:

Takk for svar. Testet med å la kjøleskapet stå helt fritt. Hjalp ikke veldig.

Da kan det sikkert være tap av gass eller noe annet galt. Om det er enkelt å ta det ur er det gjerne en opsjon å ta det med til en kjølemontørsjappe for sjekk/fylling/vurdering? Men spørs selvsagt hva et nytt koster også.. Min oppfatning er at Wanvik _ikke_ skal gå hele tida. Eneste måtte være om det er noe galt med termostaten som gjør at skapet blir unødvendig kaldt?..

Jo, det er et lukket system. Vanligvis med en Danfoss kompressor. Så akkurat den biten er god kvalitet. Men hvis skapet går konstant og ikke kjøler så er trolig mangel på kjølemedium årsaken. Og da er det en lekkasje. Og lekkasjen kan trolig en kjølemontør sniffe seg frem til. Og innen man er ferdig reparert, vil man sannsynligvis være godt på vei til noe nytt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...