Jump to content

Erfaring med Nor-Dan 610 med Mercruiser 1,7

Senjatrollet

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt en Nor-Dan 610, 2006 mod, med en Mercruiser 120hk diesel (innenbords motor). Har den stående på henger. Jeg er fersk på båtliv, men min bedre halvdel har litt mer erfaring enn meg. Dog ikke med daycruisere. Er det noe vi burde gjøre før vi får båten på vannet, ting vi må sjekke, eller noe annet som vi må tenke på? Alle erfaringer og tips om båt eller motor er gull verdt for oss 

Gå over elektrisk, se at alt fungerer som forventet og at batterier er i god stand så er mye gjort. Sjekk at du ikke har noen strømtyver og dårlige koblinger/kabler som kan skape bry, er du i tvil kan en lithium booster være lurt å ha med i starten. Koster en brøkdel av å måtte ringe RS om du ikke er medlem (som jeg vil anbefale å bli, spesielt om dere er litt uerfarne). 

Om ikke service i løpet av siste året er dokumentert, sjekk olje på motor og drev, ta service til høsten igjen om det ser greit ut. Full service om du ikke har historikk, etter intervall om du har. Anbefaler å ta service på høsten fordi da avdekkes eventuelle problemer tidlig, dumt å la drev stå med vann over vinteren, for å så måtte levere på verksted på våren når kapasiteten er sprengt

sett deg godt inn i motoren, denne er kjent for å være litt lunefull. Gode når de virker, men de har et litt dårlig rykte på seg. Så jeg ville satt meg godt inn i problemene disse har hatt og hva du kan gjøre preventivt, og hvordan bruke den riktig. Riktig kjøremønster og godt vedlikehold virker å ha mye å si på disse. Sjekk også etter tegn på vanninntrengning rundt transom, og sjekk godt ved sjøsetting at alt er tett og tørt om du ikke sjekket dette ved kjøp.

Sturee skrev for 2 timer siden:

men de har et litt dårlig rykte på seg. Så jeg ville satt meg godt inn i problemene disse har hatt og hva du kan gjøre preventivt, og hvordan bruke den riktig. Riktig kjøremønster og godt vedlikehold virker å ha mye å si på disse. S

Ja det var mildt sakt men ikke vær han dusten som blåser motoren fordi man ikke hadde peiling.

3 minutes ago, pipe said:

Ja det var mildt sakt men ikke vær han dusten som blåser motoren fordi man ikke hadde peiling.

Er en på brygga vår med samme motor. Går en halvtime på tomgang å puttrer før han belaster denDen har ombygget eksos. Tror det var noe styr med varmgang. Om jeg ikke husker feil var det vel feil med waistgate ofte på dem. Personlig hadde jeg ikke valgt den på en sånn type båt! Ikke bare for dårlig konstruksjon, men også litt for svak når båten er 20-23 fot og har teoretisk toppfartt over 30 knop

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takk for gode tips. Båten sto på havet når vi hentet den, og vi kunne ikke se noen lekkasjer eller høre noen ulyder fra motor.

Service og regreim tatt i mai 2022. Da byttet de belg, vannpumpe, reim, propell. Lite brukt etter det. Turbo er også byttet de siste årene. Tidligere eier informerte om at det var viktig å gå motoren varm før vi belastet den.

Vi skal sørge for få tatt en ny service når vi tar opp båten på sen høsten.

Det var ett anker på båten som vi ikke kjenner til, ser ut som en rund tallerken??

Ser at kalesjen trenger en vask og impregnering. Noen som vet hvordan man best tar vare på plastvinduene på den? 

Det var også noen svarte prikker i taktrekket foran i kabinen. Skal skrubbe og vaske det. Tror dere at en fuktball vil forhindre at disse kommer på nytt? Noen råd om hva vi bør bruke for å vaske bort slike prikker? 

Nå gleder vi oss til en flott høst og fine turer med båten, og derfor ønsker vi å gjøre det vi kan for å få ett problemfritt båtliv.

Takk til dere som gir gode råd og tips, det er kjærkomment for oss som er ferske eiere av en daycruiser

Slike skålanker er vel noe av det dårligste man får tak i. Jeg ville heller byttet til en Bruce kopi. Jeg har Biltema sin versjon, og det fungerer overraskende bra. 

Svarte prikker vasker du med litt klorvann. Gjerne med noen dråper Zalo i. Så lenge båten holdes ren så unngår man ofte slike prikker. Men en Torrball skader slett ikke nei.

På disse motorene er det viktig å sjekke at ikke wastegaten henger seg opp/blir treg. Smøres noen ganger i året, så den går lett og fint. Du skal komme til staget et sted mellom motor og akterspeil. 

Gratulerer med ny båt, med fornuftig bruk og vedlikehold kan du nok ha båt og motor lenge her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Har selv hatt en slik motor i NOC 22, din er forgjengeren til dennne, (likt underskrog).

God motor til denne båten, går rimelig og er relativt støysvak. Skrur / far servicer selv, kurant motor å serve. 
Det som er spes viktig med denne, er som nevnt over, sjekk wastegate, ta av stag og fysisk kjenn at klaffen går lett. 
Dernest at du får 4400 rpm på max med det antall personer/last du kjører med. Om du ikke oppnår dette, går motor tungt, og resultat kan bli for høy varme i stempeltopper. 
Forsøkte med div propeller og str, gikk best all over med BlackMax 19» . Med stål kan egenvekt bli noe tung, og man får ikke raskt nok turtall-nok eksos-ønsket turbotrykk. 
Ingen betenkeligheter med å hatt en slik igjen, om man har en båt som passer. ( denne bør ikke settes i båter over 23 fot)

Sjøblid og ubetinget positiv!

Takk for gode tips fra dere. Da har vi vasket kabinen og det gikk lett av med litt klor i vannet. Så da får vi sørge for god lufting og tørrball under vinterlagringen. 

Prøvde å se hvilken propell vi har, men som nybegynner så var ikke det helt enkelt ? Legger ved et par bilder. Hvor viktig er det at den er helt fri for grums? Skal jeg skrubbe propellen helt ren før den sjøsettes i morgen? Ps. Skal tas opp igjen i begynnelsen av oktober (service).

IMG_1717.jpeg.12d06ae5317d3c6886b9af396471e239.jpeg

IMG_1718.jpeg.70aae7747db5a9f5d2c126efb3071c25.jpeg

Wastegate sjekkes når vi har fått den på havet, litt klønete å klatre opp og ned nå som den står på henger. Hva skal den smøres med? 

Noen som vet om det er mulig å kjøpe deler til denne båten, evt hvor? Et deksel over dusjen bak på badeplattformen er litt ødelagt, og vi trenger en ny liten rund pakning til luken i kabinen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...