Andy2 Startet 6.August.2024 Link til dette innlegget Startet 6.August.2024 Jeg kokte i hodet og koblet polene feil på batteriet. Megatabbe og har aldri gjort det før. I det jeg satte minuskabelen på plusspolen så kom det en gnist. Etter det starter den ikke på nøkkelstart/ingen lyd/skjer ingenting når jeg vrir rundt nøkkelen. Det er en 80-talls Tohatsu 30 hk. Jeg håper det er en sikring i sikringspanelet som er slått ut (den er kronglete plassert og skal starte med å sjekke der først). Men hva om noe er ødelagt på starter i motoren? Hvordan finner jeg ut av det? Evt er det en sikring i motoren? Håper det ikke er starteren. Hvordan finner jeg ut av det, og hvordan byttes den evt? Jeg starter motoren med startsnora, og stopper den med nøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Hvis dette er en vanlig starter, og hvis du kommer til, så kan du jo prøve å starte direkte på innslagsreleet, med et skrujern eller lignende. Men legg evt ut et bilde først, så kan sikkert noen fortelle deg hva som skal kobles sammen Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Andy2 skrev for 2 timer siden: satte minuskabelen på plusspolen så kom det en gnist. Lade-likeretteren eller andre halvlederkomponenter kan ha tatt kvelden. Kabler kan ha brent av, men da ville det vært røyk og luktet svidd. Andy2 skrev for 2 timer siden: Håper det ikke er starteren. Starteren blir ikke ødelagt av feil polaritet. Er du heldig er det, som du sier, kun en sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Hei. Da har jeg sjekket sikringene, og de så like og hele ut. Hvordan finner jeg lade-likeretteren, evt andre ting som bør sjekkes? Tips om noen forklaringer eller videoer på nett? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 On 8/6/2024 at 6:20 AM, Stormwatch said: Lade-likeretteren eller andre halvlederkomponenter kan ha tatt kvelden. Vet du om motoren lader når du starter den med snora ? I såfall har ladelikeretter overlevd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.