Jump to content

Feilkoblet batteri på 80-talls Tohatsu 30 hk. Starter slår ikke inn

Andy2

Recommended Posts

Jeg kokte i hodet og koblet polene feil på batteriet. Megatabbe og har  aldri gjort det før. I det jeg satte minuskabelen på plusspolen så kom det en gnist. Etter det starter den ikke på nøkkelstart/ingen lyd/skjer ingenting når jeg vrir rundt nøkkelen. Det er en 80-talls Tohatsu 30 hk.

Jeg håper det er en sikring i sikringspanelet som er slått ut (den er kronglete plassert og skal starte med å sjekke der først).

Men hva om noe er ødelagt på starter i motoren? Hvordan finner jeg ut av det? Evt er det en sikring i motoren?

Håper det ikke er starteren. Hvordan finner jeg ut av det, og hvordan byttes den evt?

Jeg starter motoren med startsnora, og stopper den med nøkkelen.

Andy2 skrev for 2 timer siden:

satte minuskabelen på plusspolen så kom det en gnist.

Lade-likeretteren eller andre halvlederkomponenter kan ha tatt kvelden. Kabler kan ha brent av, men da ville det vært røyk og luktet svidd.

Andy2 skrev for 2 timer siden:

Håper det ikke er starteren.

Starteren blir ikke ødelagt av feil polaritet. Er du heldig er det, som du sier, kun en sikring.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...