e s Startet 6.August.2024 Link til dette innlegget Startet 6.August.2024 Opplever dårlig regulering av ladespenning ut fra dynamo når batteriene er fulle. Spenningen ligger ligger på ca 14,4 V før det er akkurat som om dynamoen "hugger" til for å pøse på med strøm til batteriene. Dette medfører dropp i turtall i et lite sekund, spenning på 15v-tallet og en peak i A på batterimonitoren. Merker ingenting til dette når forbuksbanken er tappet. Oppsettet er: - VP MD 2020 - Standard VP skillediode - 2 banker, start+forbruk. Dette er noe som har oppstått plutselig. Regulator og forbruksbatterier er 5 uker gamle. Den forrige regulatoren tok plutselig kvelden og ga ikke lading. Senseledningen ser ut til å være ok, denne er koblet på forbruksbanken. På dynamoen er den i midlertid koblet på +. Jeg synes dette er litt merkelig, men det har vært slik så lenge jeg har hatt båten. Øvrige koblinger er gjennomgått og ikke funnet noe mistenkelig. Tips til videre feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 e s skrev 22 minutter siden: Dette er noe som har oppstått plutselig. Regulator og forbruksbatterier er 5 uker gamle. Den forrige regulatoren tok plutselig kvelden og ga ikke lading. Hvilken regulator er det snakke om her, ekstern eller innebygget i dynamo? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
e s Svart 6.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Innebygget. Er underveis pr nå så får ikke sjekket fabrikat eller type Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 e s skrev 23 minutter siden: Senseledningen ser ut til å være ok, denne er koblet på forbruksbanken. På dynamoen er den i midlertid koblet på +. Jeg synes dette er litt merkelig, men det har vært slik så lenge jeg har hatt Da er den feilkoblet. Senseledning fungerer hos deg som en ladekabel og ikke sense. Ta et bilde av dynamoens bakside og tilkoblinger. Slik det er hos deg nå har skilledioden dårlig funksjon da forbruksbatteri lades av sensekabel og ikke skilledioden. Startbatteri får også for lav ladespenning hvis det er koblet til skillediode. Sitér dette innlegget Link to post
e s Svart 6.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Mistenker også at det egentlig er feil, men ser ikke helt hvordan det kan ha innvirkning på en feil som plutselig har oppstått. Startbatteriet får imidlertid lading på 14v-tallet det også Skal få tatt bilder når jeg har klappet til kai Sitér dette innlegget Link to post
e s Svart 6.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Skilledioden er av typen: (Tykke rød kabler i forkant er til en bryter til ankervinsj) Bakside dynamo: Bildet er oppned, men B+ skimtes i nedre del av dynamo. Gul ledning med hvit tape er senseledningen som går inn på en flatstift sammen med rød + til skilledioden: Sitér dette innlegget Link to post
e s Svart 6.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Baksiden av demontert dynamo: Jeg forsøker meg med å koble senseledningen utenom B+, men jeg har ikke kjempe forhåpninger ettersom den alltid har vært koblet slik og problemene oppstod i går. Andre forslag mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 For meg ser det ut at det er to gule tilkoblet B+. Den ene er bare en kort som kommer ut fra dynamoens deksel og går inn på B +. Så er det en lang gul med hvit tape som går fra B+ til batteri. Dette er i så fall feil. Koble ut strømmen, løsne de gule kabler fra B + på dynamo. Kun den røde skal være slik den er. Koble så de gule sammen, men altså ikke innom B+. Den gule som nå er skjøtet skal gå direkte til forbruksbatteri.Er der flere på B + så skal de også bort derfra ,men det ser ikke slik ut på bildet. Siste innlegget ditt kom akkurat nå ,men du tenker rett ja. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Det er helt ok at sense går rett inn på B+ på dynamoen. Da er det der regulatoren kontrollerer spenningen, og det er teknisk sett ikke noe galt i det. At en så tynn kabel skulle gå direkte fra B+ til batteriet høres imidlertid usannsynlig ut, da ville det nok allerede ha vist seg noen problemer med svidd/brent kabel. Jeg tror ikke det er så mye annet enn sense og selve regulatoren som kan være problemet her. Sense fungerer som et slags voltmeter, og den må ha kontakt med output'en, i dette tilfellet B+. Hvis du har et voltmeter tilgjengelig så ville jeg forsikret meg "110%" om at sense har kontakt hele veien fra B+ og tilbake til regulatoren. At det ikke er dårlig kontakt noe sted. Det fins en "diode-funksjon" på de fleste voltmetere som kan hjelpe deg å sjekke kontinuitet. Om sense er ok så er det vel bare regulatoren som gjenstår, da er det i tilfelle noe muffins med den (også her, dobbeltsjekk alle kontaktpunkter og skruer). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 StorStas skrev for 1 time siden: Det er helt ok at sense går rett inn på B+ på dynamoen. Originalt så gjør den det. Men her er det altså montert skillediode med 0,7 volt spenningsfall så da skal ikke sense på B+ ,men direkte til batteri. Sensekabelen presser altså dynamo og regulator til ca 15volt for å kompensere for tapet i dioden og gir ca 14,4 til batteriene. Vi får se hva som skjer når dette blir riktig koblet. Slett ikke sikkert det blir ok, men feilkoblet har det vært selv om det har fungert tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Hvis du kobler senseledning utenom B+ så mål spenning på skillediodens inngang. Når motor står stille skal det være 0 volt, og ca 15 volt når motor går. På utgangene skal det være hvilespenning når motor står og ca 14,3 når den går. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Enig med alle over. Kople de to gule sammen og kople den bort fra B+. Så er problemet løst. En slik oppførsel spm TS beskriver her er helt naturlig slik som koplingen er nå. Den gule mellom B+ og batteri vil hele tiden prøve å kompensere for spenningsforskjell før og etter skillediode. Ikke bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
e s Svart 7.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Koblet om i går kveld, og gått noen timer med fulle batterier i dag. So far so good! Er jo fornuftig at regulatoren får en bedre avlesing av batteribanken når sensen er koblet utenom dynamoen, men jeg forstår ikke helt hvorfor dette har fungert helt fint i flere år før feilen plutselig oppstod Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Du har nok en litt friskere regulator nå enn før. Men oppførselen er rimelig logisk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 e s skrev for 2 timer siden: , men jeg forstår ikke helt hvorfor dette har fungert helt fint i flere år før feilen plutselig oppstod Slik du hadde det har det vel fungert så nogenlunde. Forbruksbatteri har som sagt fått 14,4 via senseledning ikke via skilledioden da denne leverte neppe mer enn 13,7 på utgangene. Derfor skulle du ikke hatt mer enn 13,7 på startbatteriet før. Anlegget kan jo gå lenge slik, men startbatteriet vil jo svekkes slik det var. Spørsmålet er bare om du virkelig hadde 14,4 på start før. Du byttet jo regulator for fem uker siden. Regner med du målte da siden du byttet, så litt spent på målinger den gang om du har det i hodet. Sjekk spenning på skilledioden slik jeg beskrev i tidligere innlegg. Håper det har ordnet seg. Sitér dette innlegget Link to post
e s Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Mulig du har rett. Da jeg konstaterte defekt regulator så jeg ikke så alt for mye på spenningen, men mangel på ampere. Men mener jeg skimtet 13-tallet på startbatteriet. Det ser uansett til å fungere som det skal nå! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Ja, det høres veldig bra ut. Jeg fryktet bare at original ladekabel som går til startmotor fremdeles var der siden spenningen var like høy på start. Men den er sikkert fjernet for nå skal du bare ha en kabel på B+, og det er den som går til inngangen på skilledioden. Dette så du nok når du monterte ledningene igjen regner jeg med. Så bra det ordnet seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.