Jump to content

Rust på kjøl

SRA

Recommended Posts

• 1 år senere...

Båten er på land og kjølen ser jo ikke helt bra ut. Planlegger en "midt på treet" behandling med sliping med vinkelsliper tilbart metall der primeren har sluppet. Dvs i grunnen flekkvis over hele kjølen. Så ny egnet grunning og bunnstoff. Spørsmålet er hva som lønner seg av å gjøre dette i høst eller vente til våren?

Sebaldus: "lønner seg av å gjøre dette i høst eller vente til våren?"

Ta det til våren!

Ellers er min erfaring at tokomponent primer (flere strøk) er det eneste som duger. Det MÅ bli lufttett. Jeg har brukt tokomponent primer direkte på jernet uten noe mellom. Det funker overaskende bra på min kjøl. :yesnod:

s/y "Arnegrut", Asker

Båten er på land og kjølen ser jo ikke helt bra ut. Planlegger en "midt på treet" behandling med sliping med vinkelsliper tilbart metall der primeren har sluppet. Dvs i grunnen flekkvis over hele kjølen. Så ny egnet grunning og bunnstoff. Spørsmålet er hva som lønner seg av å gjøre dette i høst eller vente til våren?

Anbefaling: Se Clas Ohlson side 224 nr. 30-6828 og vinkelsliper. Denne børten flesker gjennom gammel maling og fjerner løs rust.

For å beskytte omkringliggende båter kan man f.eks. kjøpe byggplast og henge tett rundt rekka på båten, det støver noe innmari.

Den beste grunningen er to-komponent epoxy. Den beste jeg har brukt kommer fra International og heter ENA301 Aluminium. Mottok det enkelt og ubyråkratisk fra W-Marine AS, Bergen. Dette er et 'proff-produkt'.

• 5 år senere...

På Maxi Fenix:

Jernkjøl: Etter en grundig omgang med nedsliping, syrebehandling og grunning for to år siden kommer det noe igjen der hvor kjølen er festet til skroget.

Der var det selvsagt vanskeligere å slipe ned pga fare for skade for gelcoaten.

Noen tips til hvordan ordne fjerne rust så godt som mulig det i dette området?

Har ikke montert anode på kjølen. Men det var en god ide som flere har utført?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...