SRA Startet 11.Januar.2006 Del på Facebook Startet 11.Januar.2006 Har litt rust på kjølen. I fjor så brukte jeg sink spray men når jeg tok båt opp i høst, så hadde den rustet på noen av stedene som jeg behandlet. Mener jeg børstet godt med stålbørste (burde jeg slipt?) Er sink det rette eller har noen bedre tips om hva en skal behandle kjøl med?? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 11.Januar.2006 Del på Facebook Svart 11.Januar.2006 Sink er fint, men det er ikke vanntett. Børst vekk rusten, legg eventuelt på en rustkiller feks brunox eller metallbright, deretter sink, så epoksygrunning (2.komponent) Da får du bedre motstandsdyktighet mot rust. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.Januar.2006 Del på Facebook Svart 11.Januar.2006 Minimum 3 lag primer...MINIMUM! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Båten er på land og kjølen ser jo ikke helt bra ut. Planlegger en "midt på treet" behandling med sliping med vinkelsliper tilbart metall der primeren har sluppet. Dvs i grunnen flekkvis over hele kjølen. Så ny egnet grunning og bunnstoff. Spørsmålet er hva som lønner seg av å gjøre dette i høst eller vente til våren? Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Sebaldus: "lønner seg av å gjøre dette i høst eller vente til våren?" Ta det til våren! Ellers er min erfaring at tokomponent primer (flere strøk) er det eneste som duger. Det MÅ bli lufttett. Jeg har brukt tokomponent primer direkte på jernet uten noe mellom. Det funker overaskende bra på min kjøl. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Sun Flyer Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Det finnes jo anoder man kan montere. Som denne: Den er festet med bolt gjennom kjølen. Slik ser det ut bakfra: Ingen rustflekk i det hele tatt. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Båten er på land og kjølen ser jo ikke helt bra ut. Planlegger en "midt på treet" behandling med sliping med vinkelsliper tilbart metall der primeren har sluppet. Dvs i grunnen flekkvis over hele kjølen. Så ny egnet grunning og bunnstoff. Spørsmålet er hva som lønner seg av å gjøre dette i høst eller vente til våren? Anbefaling: Se Clas Ohlson side 224 nr. 30-6828 og vinkelsliper. Denne børten flesker gjennom gammel maling og fjerner løs rust. For å beskytte omkringliggende båter kan man f.eks. kjøpe byggplast og henge tett rundt rekka på båten, det støver noe innmari. Den beste grunningen er to-komponent epoxy. Den beste jeg har brukt kommer fra International og heter ENA301 Aluminium. Mottok det enkelt og ubyråkratisk fra W-Marine AS, Bergen. Dette er et 'proff-produkt'. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Takker for tips. Etter en runde med trykkspyler ser jeg at det var langt mindre rust enn jeg trodde. Var i hovedsak bunnstoff som hadde løsnet. Godt mulig anoden på kjølen som jeg har hjelper på. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 På Maxi Fenix: Jernkjøl: Etter en grundig omgang med nedsliping, syrebehandling og grunning for to år siden kommer det noe igjen der hvor kjølen er festet til skroget. Der var det selvsagt vanskeligere å slipe ned pga fare for skade for gelcoaten. Noen tips til hvordan ordne fjerne rust så godt som mulig det i dette området? Har ikke montert anode på kjølen. Men det var en god ide som flere har utført? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.