Jump to content

Utenbordsmotor med innsprøytning, hvordan vinterkonservere?

Rune.f

Recommended Posts

Hva mener dere er rett mtp å sette bort inj outbord til vinteren, bare stoppe den å la bensinen stå i slanger/injektorer, eller ta av slange å la den gå tom/tørr ?

Da selvsagt etter att den er kjørt rein med ferskvann.

Kom gjerne med din måte på vinterlagring.

Jeg ville laget en kanne med 98-oktan og tilsatt 1% totaktsolje og kjørt med dette til jeg var sikker på at det har nådd injektorene (fylt vannutskillere og VST). Det er hvertfall anbefalingen fra Volvo Penta til deres bensinmotorer med direkteinsprøytning. Noen bruker alkylatbensin, men det har jeg ikke erfaring med selv.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Bruker naturligvis denne. Og helst ikke E10-bensin. Alkylatbensin er naturligvis bra, men upraktisk hvis tanken er stor :smiley:

quickstor.jpg.abadbdf0fc1e5f3933a230bb131d651c.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Da var det ikke værre enn jeg trodde, jeg bruker fuel stabiliser hver gang jeg fyller bensin, sørger også for att tanken er 100% full så det ikke er plass til kondensering innvendig i tank, men tenkte det kunne være noe helt spesielt når jeg hører hva enkelte betaler verksted for "vinterkonservering" av motor....men der er vi vel inne på gale verkstedpriser igjen :(

Jeg har kjøpt en Suzuki 150DF, og har aldri hatt 4takter før. Tenker gjøre følgende:

- Kjøre ferskvann gjennom

- Bytte motorolje og girolje

- Bytte vann/bensinfilter

- Smøre opp alle nipler med fett

- Dusje over med crc etc

- Bensinstabilisator i tanken, kjøre siste turer med det i.

Hva med å koble på en liten tank der man kjører 98 fra? 

Bør man også ta ut plugger og sprute noe inn?

Annet?

Jeg vet ikke hva som er fasiten her, men det som et større verksted gjør, som har et par hundre båter i opplag gjør. De fyller på quick store, som nevnt her, kjører motoren i ferskvann. Ferdig. Alle motorene startet som normalt i vår etter vinteropplag. Så vil tro det ikke er så heilt gale. 

Jeg prøver å få på et par kanner 98 oktan på høsten. Fyller på quickstore ved siste fylling, så dette kommer godt gjennom filter og frem til dysene. 

jørn skrev for 6 timer siden:

- Bytte motorolje og girolje

Bør man også ta ut plugger og sprute noe inn?

Jeg ville ventet med oljeskiftene til våren grunnet viskositet i oljen som foringes.

Å spraye konserveringsolje inn i plugghullene og dra rundt er lurt for å forhindre at stempelringer setter seg, og for å unngå korrosjon.

Tømme VST (Vapor Separator Tank) + sjekke bensin-grovfilteret.

Du finner bilder av dette i denne linken: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/784402-suzuki-vst-filters.html

jørn skrev for 6 timer siden:

LuckyFalls skrev 14 minutter siden:

Jeg ville ventet med oljeskiftene til våren grunnet viskositet i oljen som foringes.

Om båten lagres utendørs gjennom vinteren ville jeg tappet/skiftet girolja på høsten i tilfelle det står vann i girhuset slik at man unngår frostspreng.

LuckyFalls skrev for 1 time siden:

Her tror jeg kanskje du er på litt tynn is :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hva som er rett tidspunkt for oljeskift skal ikke jeg si, men som tidligere nevnt så kikker jeg ofte på proffene, de som tar imot et par hundre båter for vinteropplag. 

Det er sikkert noen her som kan bekrefte, eller avkrefte mine tanker. 

Men hvis en kommer en fredag klokken kvart over fem for å levere båten for vinteropplag, så blir nok ikke olja skiftet den kvelden. I beste fall så blir den spylt under, og motoren ferskvanns-kjørt. 

Så tipper jeg olja, og resten av servicen blir gjort en gang før avtalt tid for henting på våren. Hvis alle båtene skulle fått utført service/oljeskift enten på høsten eller på våren, så ville de trengte ufattelig mange ansatte på de tidspunktene, og ingen på vinteren. Jeg antar de utfører service når det passer gjennom hele vinteren frem til våren. Det blir sikkert greit. De fleste betrakter det ihvertfall som er kvalitetsstempel hvis opplag og service er utført av anerkjente folk, andre enn båteiere ...

Jeg personlig foretrekker å gjøre servise og oljeskift på høsten. Kjøre den god og varm ved opptak, bytt olja, kjør den varm, så ren olje kan sirkulere. Min tanke er at ren olje konserverer bedre en skitten olje.  

Du må kun ! bruke 98okt hver gang du fyller, selv på nyere motorer, jeg har sett for mye av hva dagens 95okt gørr forårsaker ifbm det jeg gjør mye av.

Om man gjør som en lenger opp nevnte, ett par min kjøring med solid blanding (5%) 2-takts olje på slutten av gjenomkjøringen av ferskvann så har du en fin oljefilm i sylindrene å smurte injektorer.

Rune.f skrev 16 minutter siden:

Du må kun ! bruke 98okt hver gang du fyller, selv på nyere motorer, jeg har sett for mye av hva dagens 95okt gørr forårsaker ifbm det jeg gjør mye av.

Om man gjør som en lenger opp nevnte, ett par min kjøring med solid blanding (5%) 2-takts olje på slutten av gjenomkjøringen av ferskvann så har du en fin oljefilm i sylindrene å smurte injektorer.

Jeg sjekket i verkstedhåndboka fra Volvo Penta nå og anbefalingen er 2% olje, ikke 1% som jeg skrev innledningsvis. I tillegg anbefaler de tilsetning av en stabilisator. Jeg følger denne oppskriften hver vinter, med 98-oktan i kanna.

5% olje er sikkert like bra, kanskje enda bedre for alt jeg vet. 

Her er en anbefaling fra Boat US

https://www.boatus.com/expert-advice/expert-advice-archive/2012/july/off-season-storage-for-outboards

Suzuki har tydeligvis kopiert fra denne i sin anbefaling, men de har utelatt fogging oil. 

https://www.google.com/amp/s/blog.suzukimarine.co.za/how_to_store_your_outboard_during_the_winter%3fhs_amp=true

Jeg gjør nå ikke noe annet enn å ha full tank. Tidligere da jeg brukte 95 oktan E5 hadde jeg på lurium på tanken på høsten. E10 kommer ikke på tanken min så med 98 oktan tilsetter jeg ingenting. 

Båten min står på trailer innendørs hele året når jeg ikke er på båttur. Jeg vet aldri når siste fisketur blir, holder på frem til vinteren kommer. Hver gang jeg tar opp påten så tilter jeg motoren helt ned for at alt vannet skal renne ut før jeg setter den i transportstilling.  Ekstra ferskvannskjøring slipper jeg unna, Mjøsa smakte ikke salt sist jeg sjekket:smiley:

Oppsummert så gjør jeg det da slik, på land:

- Kobler på en liten tank med 98 og med Quickstor i, kjører det en stund med vannklokker på.

- Bytter motor og girolje

-  Tar ut tennpluggene og sprøyter inn litt motorkonversering spray, kjører et sek på starter for å fordele.

- Drenere VST

- Bytte bensinfilter/vannutskiller

Dett var dett?

Ser ikke noe poeng i å drenere VST når du har kjørt med 98 og Quickstor.

Mange sørover har 98. Sætre har hatt det i år, bortsett fra en periode danset ikke var tilgjengelig fra leverandør. De leverer mye drivstoff og det er ikke uvanlig at de går tom i løpet av en helg med fint vær. 

Vinterkonservering gjør jeg enkelt. Vasker motor. Kjører motor varm. Drar ut bensinslangen og kjører motor til den stopper. Har aldri i noe form for hugga annet enn at jeg alltid fyller 98okt.  Bytter olje og filter samt girolje. Bensinfilter annet hvert år.  Dusjer motor med crc marine og polerer dekselet. 

Her i nord er vi så heldige at vi kan fylle 95 med god samvittighet. Hvordan? Nei det er visstnok litt hemmelig :wink:

Swingswong skrev for 12 timer siden:

Mange sørover har 98. Sætre har hatt det i år, bortsett fra en periode danset ikke var tilgjengelig fra leverandør. De leverer mye drivstoff og det er ikke uvanlig at de går tom i løpet av en helg med fint vær. 

Er det noen som vet om de har 98’ på Kavringen? 

hawthorne skrev for 15 timer siden:

Fylte i Sætre (Oslofjorden) for et par uker siden, han hadde helt gått over til 98 på bensin. Gjelder dette flere stasjoner langs kysten?

Solvik Marina i Sandvika har også kun 98 så sant det er å få tak i fra leverandør.

Har selv alltid hatt motoren helt "ned-tiltet" i forb. med vinteropplag . Men når jeg ser bilder i fra diverse større båtopplag/innendørs båthoteller rundt om i det ganske land, så står jo motorene i "alle vinkler" ser det jo ut som. Så om den står helt inn , eller "noe opp-tiltet spiller vel ingen rolle.

Jeg tilter motoren helt ned så vannet renner ut, så litt opp igjen hvor jeg så setter inn en 2x4" på DF140BG og en 2x6" på DF175 for at tilten ikke skal belastes og for at motoren ikke skal stikke for langt ned ved trailing. 

DF140BG sitter på en trailerbåt og jeg følger samme prosedyre hver eneste gang båten tas opp. 

jørn skrev for 10 timer siden:

Hvordan bruker dere å ha tilten ved opplag? Sist jeg hadde utenbordsmotor satte jeg en planke mellom motor og skroget, slik at tilten stod ubelastet. Selvfølgelig mest mulig stående motor, slik at vann ikke blir stående.

Samme her. Tar den helt ned å lar den stå slik i noen dager, så litt ut, en trekloss i mellom og så ned til den hviler på klossen.

------

Til trådstarter, på EFI motor sørger jeg for å ha 98 oktan på tanken før opplag, og helst godt under halv tank. Gjør det vanlige motor vedlikeholdet, vask, ferskvannskjøring, olje, filter, smøring og konserveringsspray rundt om kring.  På drivstoffsiden skifter jeg kun filter etter anbefalte intervaller og det er det. Aldri noen tilsetninger i bensinen, ingen spray i innsug eller sylinder, og ingen nedtapping eller tørrkjøring. Men det hender jeg tømmer VST/flottørtank, men dersom jeg gjør det, sørger jeg for at den er fyllt opp igjen før lagring (primer og starter motor)

PolarLi skrev for 5 timer siden:

Til trådstarter, på EFI motor sørger jeg for å ha 98 oktan på tanken før opplag, og helst godt under halv tank. 

Hvorfor godt under halv tank?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...