Jump to content

Bo i båt i Stavanger regionen

Kaptein50

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer sterkt å realisere drømmen med å bo i båt hele året. Trenger en fast plass i Stavanger der dette er lovlig og forsåvidt praktisk å gjennomføre.

Har noen tips til båtforeninger som tillater dette, helst i Stavanger, men kan også være omegn?

31 fot 310 bred

Vi har båten på Rennesøy. Det er noen som tilsynelatende har bodd der. Vannet stenges om vinteren (tilgjengelig på servicebrygge). Det er 30-40 min kjøring fra Stavanger vinterstid 10 min raskere på sommeren. Det ble lovet litt fasiliteter da havnen ble laget, men det har vi ikke sett noe til. Stort sett isfritt og mulig å tømme septik i sjøen på vinteren. Har vært strømbrudd 2-3 ganger så siden 2010 eller når det var vi flyttet båten dit.

Åmøy havn er litt nærmere Stavanger og har bedre fasiliteter (do). Det er også en tunnel mindre som stenges ca 1 time hver uke pga uhell/ulykke/havari/vedlikehold

14 hours ago, Kaptein50 said:

Hei, jeg vurderer sterkt å realisere drømmen med å bo i båt hele året. Trenger en fast plass i Stavanger der dette er lovlig og forsåvidt praktisk å gjennomføre.

Rennesøy er ikke Stavanger men Randaberg kommune. Jeg undersøkte for noen år siden, muligheten for å bo fast i båthavna i Rennesøy og ha formell bostedsadresse der og sendte da en forespørsel til Randaberg kommune om det. Svaret var "ja", men jeg kansellerte prosjektet av andre grunner og ble boende på land. 

De som jeg har kjent til som konkret har bodd i båt, har leid av privat utleier i Galeivågen. Prisen har vært litt høyere enn for vanlig båtplass, men mye mindre enn vanlig husleie, og så har det fulgt med bod for lagring og dusj/toalett på land. Vedkommende bodde i båten gjennom en periode på flere år. Det dreide seg om en ganske stor seilbåt, ca 40 fot. (31 fot lang og 310 cm bredde, blir nok litt trangt, men det kan man jo selv vurdere.)

Arne2 skrev 38 minutter siden:

Rennesøy er ikke Stavanger men Randaberg kommune. Jeg undersøkte for noen år siden, muligheten for å bo fast i båthavna i Rennesøy og ha formell bostedsadresse der og sendte da en forespørsel til Randaberg kommune om det. Svaret var "ja", men jeg kansellerte prosjektet av andre grunner og ble boende på land.

Nei, nå rører du fælt. Rennesøy har aldri vært en del av Randaberg kommune. Rennesøy ble innlemmet som en bydel i Stavanger kommune i 2020, før det var de egen kommune fra 1965 (da Mosterøy og Rennesøy kommune ble slått sammen). Rennesøybuen må riktig nok kjøre gjennom Randaberg kommune et kort stykke for å komme seg inn til sentrum i Stavanger, men det er en annen historie.

On 8/7/2024 at 7:03 PM, Hakkannen said:

Nei, nå rører du fælt.

Ja, du har rett, her har jeg blandet litt og husket feil. Fant fram det gamle dokumentet med "godkjenning" for å bo i båt. Det var fra Rennesøy kommune og det var datert 4 Sept 2019. Men det inneholder en formulering som kanskje forsatt kan ha betydning:

Både folkeregisterforskriften og adresseveilederen til Kartverket tilsier at kaiområder tilrettelagt for beboelse i båt, kan tildeles adresse. Det er pr. i dag ikke adressert ved kaiområdet til Rennesøy Marina, men dette kan løses ved at det opprettes et adressepunkt på land.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...