Jump to content

Båten er registrert i småbåtregisteret, men kan jeg lage reg.nr.skiltet selv?

tom Cognac

Recommended Posts

Båten min er registrert i småbåtregisteret (Redningsselskapet) og jeg fikk tilsendt et sett (dvs 2 stk) selvklebende reg.nummer. Disse ble montert på båten. Etter hvert ble båten restaurert, dvs hellakkert over og under fenderlist. I den anledning fjernet jeg av de selvklebende reg,nummer. De ble ødelagt under fjerning. Nå lurer jeg på hvilke krav det stilles til reg.nummer. Jeg lurer på om jeg kan få laget reg.nummer i folie med samme farge som "magebeltet" jeg har på båten, tenkt montert under sidevinduet og over dollbordet :rolleyes: Eller MÅ jeg bruke de selvklebende reg.nummrene jeg får tilsendt fra Småbåtregisteret?

altera mulier utenfor garasje - mekka.jpg

jeg tørker ut på land....!

Når det ikke er noen registreringsplikt, så kan det vel heller ikke være noen stor straff, for selvkomponerte "skilter", men nye registreingsmerker kan jo bestiller fra RS, for en ganske liten sum. (Vet om noen som utførte en malejobb som utartet seg litt, og da ble det bestilt nye "skilter".)

Jeg har mine liggende inni båten i en pose.
Man har ikke en ribb med 300 hk med lesbart reg nummer tenker jeg og ikke er det ulovlig heller.
Eneste grunn til att båten er registrert er att forsikringen krever det og har fin lest vilkårene,
De skriver ingen ting om att reg nummeret skal stå på båten.
Jeg tror også en eventuelt kjøper syntes det er tryggere å kjøpe en brukt båt som er registrert enn en uregistrert så da blir det 2 grunner da

pipe skrev for 2 timer siden:

Eneste grunn til att båten er registrert er att forsikringen krever det og har fin lest vilkårene,

Mange båtforeninger har også som vilkår at båten er registrert, for å få fast båtplass.

Dette for at de skal ha muligheten til å identifisere båter som ligger i havna.

pipe skrev 1 time siden:

Man har ikke en ribb med 300 hk med lesbart reg nummer tenker jeg og ikke er det ulovlig heller.

Hvorfor det?

I min båtforening mister man båtplassen om man ikke har synlig registreringsnummer på båten, så for meg er det ikke noe alternativ. Dessuten er det jo greit at eier er sporbar om båten skulle bli stjålet..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Pequod skrev 1 time siden:

Er vel ikke noe i veien for å lage en personlig vri så lenge det er riktig nummer? Skulle båten bli stjålet eller på annen måte komme bort er det jo greit å ha nummeret synlig slik at man kan kontaktes.

:thumbsup: :wink: - da får jeg enten printet ut nummeret på selvklebende folie eller jeg  lager en sjablong med nummeret på og lakkerer det på båten med riktig farge (den jeg har under fenderlista) - tror det blir bra :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Jeg fikk i sin tid  registrert båten i småbåtregisteret med seillnummeret. Det står altså NORxxxx både på kortet og de opprinnelige klistremerkene. Men da jeg bestilte nye klistremerker hadde de  et RBIxxx nummer. Som da ikke stemmer med båtkortet. Men det er kun RBI nummeret båten kan søkes opp på i  RS registeret. 

Så jeg lurer også på om jeg må klistre på dette RBI nummeret, eller om jeg kan merke selv med seilnummeret.  

NOR.jpg

trixie2 skrev 1 time siden:

At seilbåter får en registrering med NOR fra seilforbundet, blir hvertfall i denne tråden kilde til forvekslinger. :-)

At norske seilbåter som konkurrerer skal ha NOR nr. er bestemt av organisasjonen World Sailing. Seilbåter registrert i skipsregisteret har gjerne både NORnnnn og Lxnnnn nummer.

Seilbåter registrert i Småbåtregisteret skal kunne bruke NORnnnn nummeret der også (men har egentlig et annet nummer, som må brukes for å slå opp  i databasen) .

Båter registrert i skipsregisteret bruker det nummeret som VHF kallesignal, mens båter i småbåtregisteret får et eget kallesignal.

Og så er det MMSI nummer og VIN nummer... 

Edit, da fikk jeg ny info fra RS. De vil altså ha to nummer på båten, heller enn å tilpasse databasesøket...:

Sitat

Skiltene vi lager når det gjelder seilnummer, vil da ha seilnummeret i fokus mens sbr registreringsnummeret vil stå i mindre skrift på høykant.

Skiltet vil derfor vise til begge nr, slik at seilnummeret kan søkes opp på NOR sine sider mens sbr nummeret kan søkes opp hos  oss.

index skrev for 8 timer siden:

Hvorfor det?

I min båtforening mister man båtplassen om man ikke har synlig registreringsnummer på båten, så for meg er det ikke noe alternativ. Dessuten er det jo greit at eier er sporbar om båten skulle bli stjålet..

Fordi jeg er en sånn forferdelig fartsbølle.....

Om båten blir stjålet vil jeg helst ikke ha den igjen men manglende registreringsnummer hjelper ikke da win og motornummer minst er like søk bart som reg nummer.
Det skulle tatt seg ut att det var bare å rive av ett klistremerke eller to så var båten ikke sporbar lengre.

Den gangen jeg registrerte Hulda i NIS/NOR ble jeg spurt om hvilket registreringsnummer jeg ville bruke. Ble umiddelbart litt satt ut. Da foreslo damen å bruke VHF kallesignal. Slik jeg forsto, kunne jeg komponert hvilken som helst bokstav/nummerkombinasjon. Ellers er det krav til at reg.nr. skal preges inn slik at det ikke lett kan fjernes. Og, så vidt jeg husker, et ikke lett tilgjengelig sted.

Jannmar skrev for 8 timer siden:

Mange båtforeninger har også som vilkår at båten er registrert, for å få fast båtplass.

Joda, båten er jo registret selv om reg nummeret ikke står klistret på.
Så ja båthavna mi har den regelen att båten skal være registrert men har ingen regel om att regnummer skal være synlig.
Det er jo lett å tenke seg hvorfor man har laget den regelen og en båt på nord siden av 600k i fra 2020 er ikke det denne regelen ble laget for så fornuftig nok har ingen brukt tid på å få dokumentert att båten er registrert

Jannmar skrev for 21 timer siden:

pipe skrev for 12 timer siden:

Så ja båthavna mi har den regelen att båten skal være registrert men har ingen regel om att regnummer skal være synlig.
Det er jo lett å tenke seg hvorfor man har laget den regelen og en båt på nord siden av 600k i fra 2020 er ikke det denne regelen ble laget for så fornuftig nok har ingen brukt tid på å få dokumentert att båten er registrert

Skjønner ikke hva du prøver å formidle her. 

Men det er opp til deg selv da i di båtforening, om du vil ha synlig reg. nr. eller ikke.

Veldig greit med synlig nr. om noen ser at noe ikke er som det skal være med en båt (avblåst kalesje, tatt inn vann, feil oppstått på fortøyning osv.osv.) og kan ha et nr. å formidle videre til båtforeninga, slik at de kan kontakte eier av båten.

Jannmar skrev 45 minutter siden:

Men det er opp til deg selv da i di båtforening, om du vil ha synlig reg. nr. eller ikke.

Veldig greit med synlig nr. om noen ser at noe ikke er som det skal være  med en båt (avblåst kalesje, tatt inn vann, feil oppstått på fortøyning osv.osv.) og kan ha et nr. å formidle videre til båtforeninga, slik at de kan kontakte eier av båte

Det kan jo være ett poeng eller to forutsatt att båtregistret gir ut personopplysninger til privat personer.
Båthavnen gir ikke ut personopplysninger om hvem som eier den aktuelle båtplassen så formidling av beskjeder går via de.
Før hadde man når man satt båtvakt tilgang til registret med navn og telefon nummer til de som hadde båtplass slik att man kunne ta kontakt hvis det var noe.
Nå skal eventuelle avik skrives i vaktprotokollen så den faste ansatte på havnekontoret skal hente og lese vaktprotokollen som første arbeidsoppgave på morgenen for så kontakte om nødvendig båtplassen sin eier.
Joda det var nok endel snoking av enkelte i registret når man kjedet seg som værst på natten for å se om det var noen kjente på listen men med ny GDPR lov ble den nye regler.
Blir mye babling som kan være vanskelig å forstå men båtforeningen vet hvilken båt som ligger hvor og hvem båt som tilhører hvem.
Så trenger ikke regnummer for å få kontakt var vel poenget

pipe skrev for 14 timer siden:

Båthavnen gir ikke ut personopplysninger om hvem som eier den aktuelle båtplassen så formidling av beskjeder går via de.

Med "de" i mitt forrige innlegg så mener jeg også selvfølgelig båtforeninga. Går ikke det klart og tydelig fram av teksten jeg skrev?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...