tobixen Startet 7.August.2024 Link til dette innlegget Startet 7.August.2024 Jeg har omtrent null peiling på "water maker", men vurderer sterkt anskaffelse av sådan. Jeg har mange spørsmål - og antagelser som jeg ønsker å få bekreftet/avkreftet: Jeg forstår det slik at for noen år siden så måtte man nærmest ha aggregat for at det skulle gi noe mening med watermaker, ingen modeller som fungerte på 12V, og de slukte store mengder strøm - men nå er det kommet nyere modeller som går på lavere spenninger og krever mindre energi. Noen anbefalinger? Jeg har 48V og 12V tilgjengelig. Filteret trenger å brukes regelmessig, dersom det blir stående ubrukt i lengre tid, så trenger det grundig rengjøring/vedlikehold før bruk. Sant eller usant? Etter hva jeg forstår kreves det veldig mye mindre strøm å kjøre ferskvann gjennom filteret enn saltvann. Kan det gi mening å fortsatt ha noe vanntankkapasitet ombord som fylles ved anledning, og som så filtreres gjennom "water maker" for å få pålitelig drikkevann? Hvordan er drikkevannskvaliteten? Jeg har hørt enkelte skryte av vannet, men har også hørt rykter om at det blir veldig "platt" da det mangler alt av mineraler som normalt gir litt smak til drikkevannet. Hvor mye vanntankkapasitet trenger jeg for ferdigfiltrert vann? Gir det mening å kjøre filteret ved behov, eller gir det mer mening å kjøre filteret daglig? (det gir kanskje mening å kjøre det når man har mest overskudd av strøm, f.eks. ved motordrift eller når solen har skint på solcellepanelene en stund?) Hvor driftspålitelig er et slikt filter? Jeg trenger trolig fortsatt tilstrekkelige vannreserver til å overleve i tilfelle filteret bryter sammen? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tacan Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Har du vurdert en portabel water maker? Water maker fra Rainman kan kjøres på 12v, AC eller bensin. Mange fornøyde kunder og et produkt med lite tull med. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 1 hour ago, tobixen said: Kan det gi mening å fortsatt ha noe vanntankkapasitet ombord som fylles ved anledning, og som så filtreres gjennom "water maker" for å få pålitelig drikkevann? Etter som jeg forstår, liker ikke water maker filteret klor. Så dersom vannet på tanken er kloret, kan du risikere å ødelegge filteret dersom du kjører dette gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Kan omvendt osmose som dette brukes? Enkelt i bruk og krever lite vedlikehold men aner ikke hvordan det vil virke med sjøvann. Det går an å spørre de om det er egnet eller om de har noe annet som egner seg bedre... Koster ikke stort i forhold til tilsvarende her på berget... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
NC9 Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Har ingen erfaring pmed Watermaker, men se youtube linker under. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 28 minutes ago, tacan said: Har du vurdert en portabel water maker? Det visste jeg ikke at fantes engang - jeg trodde watermakers nærmest "per definisjon" var store, klumpete, dyre ting som det er best å installere permanent. Har disse portable noen store ulemper? Et portabelt system høres ut som en fin løsning dersom man ikke ønsker å gjøre endringer på vannsystemene i båten, men en sjelden gang trenger en reserveløsning for de tilfellene hvor man er helt tom eller nesten helt tom for vann og ikke finner noe sted å få fylt. Hvordan blir det ifht påstanden om at disse filterene må brukes hyppig? Jeg ser at det til og med finnes håndreven "water maker" - QuenchSea SD50 - selges for under tusenlappen, og pumper man i en time får man ut fire liter vann. Det kan jo potensielt utgjøre forskjell på liv og død, men ikke noe man ønsker å bruke for å ta seg en kjapp dusj, ta oppvasken eller vaske hender. (Noen vil kanskje hevde det er "luksus" å bruke ferskvann til slikt. Etter nesten to uker med konstant svetting og hyppige saltvannsbad og ingen dusjing, så hadde jeg faktisk hudpartier som sved - da vi endelig fikk fylt opp vann og jeg fikk tatt meg en kjapp dusj i ferskvann så forsvant svien umiddelbart). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 tobixen skrev for 2 timer siden: Hvordan er drikkevannskvaliteten? Jeg har hørt enkelte skryte av vannet, men har også hørt rykter om at det blir veldig "platt" da det mangler alt av mineraler som normalt gir litt smak til drikkevannet. Har ikke watermaker, men har kullsyremaskin med én flaske til hver om bord. Gjør kjedelig lunkent vann supert syns vi. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 11 minutes ago, SveinHa said: Kan omvendt osmose som dette brukes? "Reverse osmosis" er jo teknologien til water makers også, men filteret ovenfor er jo åpenbart ment for å filtrere ferskvann - potensielt klorholdig ferskvann - om til drikkevann. Det er billig, og ser ikke ut til å kreve noe strøm. Jeg har mine tvil på at den kan fungere som en "water maker". Jeg har også sett noe tilsvarende som var ment benyttet i akvarium. EDIT: filteret det lenkes til ovenfor avhenger av høyt vanntrykk, så det henter på sett og vis ut energi fra vannverket. Dette fungerer kanskje på grunn av påstanden min ovenfor, at det kreves mye mindre energi med "reverse osmosis" av ferskvann enn saltvann. Det har også forfilter for å fjerne bl.a. klor. Altså, utsetter man den for saltvann, så vil kanskje forfilterene klogges ganske fort, og det vil kreve betydelig pumping før man kan få noe vann ut på andre siden. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 2 minutes ago, Maika said: Har ikke watermaker, men har kullsyremaskin med én flaske til hver om bord. Gjør kjedelig lunkent vann supert syns vi. Litt syrlighet, enten det er kullsyre, sitron, solbærsaft, det gjør seg godt. Jeg kjøpte en flaske med granateplekonsentrat i Tyrkia (uten tilsatt sukker). Vann fra kjøleskapet og en liten klunk med granateplekonsentrat, det var helt fantastisk. Kullsyremaskin bør jeg vel vurdere å få plass til. Jeg har én sønn som sverger på kullsyreholdig vann, blir fort dyrt når dette må kjøpes i butikk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 17 hours ago, tacan said: Water maker fra Rainman kan kjøres på 12v, AC eller bensin. Mange fornøyde kunder og et produkt med lite tull med. Jeg sjekket ikke YouTube-videoen, men gjorde litt research, og fant ut: 12V-utgaven trekker i underkant av 500W i bruk, det er jo ganske mye strøm - krever tykke og korte kabler, dermed blir det fort til at denne bør fastmonteres noe sted nært batteribank, og "portabelt"-argumentet utgår litt. Produktet koster i tillegg like mye som en ikke-portabel sak hvis jeg forstår det riktig. Den genererer ca 30l på en time, så da blir det ca 60l / kWh. Dette er altså forholdsvis "enkel" teknologi, de mer moderne watermaker'ene kan produsere flere hundre liter vann pr kWh. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tacan Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 tobixen skrev 12 minutter siden: Den genererer ca 30l på en time, så da blir det ca 60l / kWh. Dette er altså forholdsvis "enkel" teknologi, de mer moderne watermaker'ene kan produsere flere hundre liter vann pr kWh. Ser den. Hva med å lage din egen water maker ved hjelp av en høytrykk spyler? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 En relativt billig, portabel water-maker basert på "enkel" men lite energibesparende teknologi kan gi mening dersom man primært baserer seg på "landvann" og apparatet benyttes sjeldent. Rainman når ikke helt opp, da 12V-modellen sluker såpass mye strøm at det omtrent forutsettes at den installeres fast nært batteribanken. 220V-modellen sammen med inverter er selvfølgelig et annet alternativ, bruker litt mer strøm pga ineffektivitet, men man kan om ikke annet benytte en hvilken som helst 220V-skjøteledning. Prisen er imidlertid avskrekkende. Dersom den hånddrevne pumpen jeg fant til ca tusenlappen (QuenchSea SD50) faktisk fungerer, så er det om ikke annet et bevis på at det er innenfor mulighetensrommet med en billig, portabel water-maker. Dersom energiforbruket er like høyt som for Rainman, så tilsvarer 4 l/h en effekt på 67W, noe som virker rimelig ved bruk av muskelkraft i en hel time - men som nevnt, en times vedvarende pumping for 4 liter vann, det er forbeholdt ren drikkevannsproduksjon i rene nødssituasjoner. 4 liter vann kontinuerlig ved 67W forbruk fra batteriet, det er imidlertid "sustainable" og krever ikke tykke kabler, selv på 12V. Ca 4l/time tilsvarer ca 100l pr dag, og det er tilstrekkelig som reserveløsning, selv med en hel familie og gjester ombord. Jeg ser det imidlertid som lite aktuelt med noe hjemmesnekrede greier her. Så er alternativet ny teknologi, hvor man kan få ut kanskje 5-6 ganger mer vann ved samme effektbruk. Det blir dyrt, og da snakker vi om fastmontert utstyr. Om sommeren er det tilstrekkelig å montere ett ekstra solcellepanel for å dekke vannforbruket. Allikevel underer jeg meg litt over om det gir mening å bruke så mye strøm på å avsalte sjøvann i tilfeller hvor man ofte har gratis "landvann" tilgjengelig i ubegrensede mengder, og om idéen min om å bruke "watermaker" også på å konvertere vann av ukjent kvalitet fra vanntanken til drikkevann. Klorproblemet (dersom det er et problem) kan i såfall løses med et forfilter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gabi Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 https://boattest.com/article/choosing-best-watermaker-your-boat-part-1 Står litt her også. Om du tenker å bruke water maker til mer enn kun drikkevann, må man tenke på hvor knotete det kan bli med en transportabel. Dvs den må stues et sted, så tas opp, kople til vann inn, vann ut og vann ferdig renset. Så kople strøm. Så sikkert tømme slangene, pakke ned etc. Har du liten kapasitet på wm tar det mange timer hver dag og antagelig blir man lei av å pakke opp og ned. Tror @Bitteliten fant ut at det er bedre med noe ordentlig og fastmontert med endel kapasitet og kjøre den med etpar tre dager imellom. Og da kjøre med strøm når motor går og god lading, evnt om man har aggregat kan man kjøpe en større med bedre kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Jeg har seilt på diverse båter over havene, alle hadde watermaker. Strøm var ikke noe tema siden båtene hadde aggregat. Vedlikehold er en konstant jobb, mindre jo mer du bruker den hver dag, da er det bare å skifte inntaksfilter. Alle driftsopphold utover noen dager er ikke bra, da begynner forfall. Skal du ikke brukes på en stund f.eks når du ligger stille noen uker i en marina eller andre steder der du ikke kan bruke den pga skittent vann så må den konserveres. Det er ikke allverdens tid som, men den må behandles med kjærlighet ellers går det dårlig. Sjekk bruksanvisninger og manualer grundig før du bestemmer deg. Det er forskjeller i hvor mye omsorg de trenger. Personlig liker jeg det "bløte" vannet, det er ikke som mellomeuropeisk vann som Evian som er kalkholdig, men jeg har stort sett levd med drikkevann fra innsjøer. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
tobixen Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 2 hours ago, Gabi said: Om du tenker å bruke water maker til mer enn kun drikkevann, må man tenke på hvor knotete det kan bli med en transportabel. Dvs den må stues et sted, så tas opp, kople til vann inn, vann ut og vann ferdig renset. Så kople strøm. En "portabel" løsning gir åpenbart bare mening om den brukes sjeldent, jeg tenker da å fortsette som før, basere meg på "landvann" og dra frem enheten en sjelden gang når man ikke får tak i vann på annet vis. Når enheten først er rigget opp på noe vis, så tenker jeg å kjøre den i mange timer, enten til tanken er full, batteriene tomme, eller til man av andre grunner får behov for å pakke den vekk. Om vannet da skal brukes til andre formål enn drikkevann spiller neppe noen stor rolle. For en fastmontert løsning ser jeg ikke helt vitsen med å ha stor kapasitet - så lenge man har en viss tankkapasitet (100l er en fin størrelse), så spiller det vel ikke så stor rolle om apparatet bruker ti minutter eller 24 timer på å fylle tanken - eller er det noe her jeg overser? Støy, kanskje? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 20 minutes ago, olews said: Jeg har seilt på diverse båter over havene, alle hadde watermaker. Strøm var ikke noe tema siden båtene hadde aggregat. Jeg har ingen planer om å installere aggregat, ei heller å seile mange hundre nautiske mil fra nærmeste potensielle sted hvor man kan fylle vanntanken. For noen år siden fantes det så vidt jeg husker ikke water makers som fungerte på 12V, og det var nærmest utenkelig å installere noe slikt uten aggregat. Verden har gått fremover, og nyere modeller bruker mindre energi (men det finnes vel en teoretisk nedre skranke for hvor lite energi som trengs - jeg mener å huske fra skolen at det er mulig å generere strøm når ferskvann blandes med sjøvann) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
VirtualMe Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Kom over en brukt portabel 140liter/t Rainman 220v sist høst. Brukte den et par ganger i sin originale utførelse, men fant det litt styrete å drive med. Valgte derfor i vinter å montere denne permanent. I sommer har vi brukt den ganske mye gjennom Danmark og Tyskland. Vannkvaliteten er ikke helt som vi er vant med fra Nedre Romerike i disse landene... Sikkert litt kresen, men f.eks i Tyskland var nærmest alle kraner i gjestehavner merket med "ikke drikkevann". Forklaringen vi fikk fra noen lokale, var at det var krav om å teste vannkvaliteten på samtlige tappepunkter hver tredje måned for å kunne si at det var drikkevann, og det tok ikke havnene seg råd til å gjøre. Erfaringen så langt er at vannkvaliteten er helt super fra watermakeren. Vi har brukt den når sjøvannet "ser greit ut", for å ikke fylle for-filteret for fort. Har Installert det med to 5micron for-filter, det første rimelig fra Jula, og det andre dyrere variant fra en watermaker forhander, som også fjerner eventuelle petroliumspartikler. Når den produserer vann, brukte den i Østersjøen ca 1000w, her i Skagerrak bruker den nærmere 1100-1200w (sikkert mer salt i vannet her). Da produserer den 140 liter pr time. Denne varianten støyer litt. Samme høytrykkspumpe som benyttes av de fleste leverandører av slike anlegg, med unntak av Schenker (tror jeg). Har installert den under køya i forpiggen. Høres knapt i resten av båten når den går, kun litt during. Omtrent som et godt installert aggregat. Nå når vi er tilbake i Norge, konserverer jeg anlegget, så tas det i bruk igjen i februar/mars, nå det er litt mer styrete å få tak i vann, og tankene er tomme. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 48 minutes ago, VirtualMe said: Når den produserer vann, brukte den i Østersjøen ca 1000w, her i Skagerrak bruker den nærmere 1100-1200w (sikkert mer salt i vannet her). Jeg tenkte litt på det, her i Middelhavet er det enda mer salt Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Teoretisk nedre skranke for energibruk ved avsalting av sjøvann ligger på rundt 1 kWh pr 1000 liter om jeg har skjønt det riktig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 3 hours ago, VirtualMe said: I sommer har vi brukt den ganske mye gjennom Danmark og Tyskland (...) lle kraner i gjestehavner merket med "ikke drikkevann".(....) Nå når vi er tilbake i Norge, konserverer jeg anlegget, så tas det i bruk igjen i februar/mars, nå det er litt mer styrete å få tak i vann, og tankene er tomme Takk for info. Dette er altså en slags hybridløsning hvor dere fortsatt har nok tankkapasitet til å greie dere på "landvann", og formålet er ikke å få tak i vann når det ikke er mulig å få tak i "landvann", men å få bedre kvalitet på vannet. Har dere vurdert å kjøre lokalt ferskvann i stedet for saltvann gjennom filteret? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
olews Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 tobixen skrev for 7 timer siden: Har dere vurdert å kjøre lokalt ferskvann i stedet for saltvann gjennom filteret? Jeg har møtt flere som bruker at Seagull filter for lokalt vann, det ser ut til å være et godt alternativ for lokalt vann. Det er mye enklere, men altså er man avhengig av lokalt ferskvann. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
VonSchnellfahrer Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Et alternativ kan jo være gjør-det-selv løsningen. Det har vært et populært, og diskutert & forbedret tema i lang tid. Fordelen i tillegg til kost, er at du kan distribuere delene i systemet der du har plass i din båt. Vil på det sterkeste anbefale å titte i gruppa "DIY Marine Watermaker. Do it yourself" på Face/Meta. Der ligger det bill of material & systemskisse/P&ID for løsningen som har blitt gradvis forbedret over tid. Jeg skulle delt dette her, men sitter ikke på rettighetene til materialet, og nøyer meg derfor med å henvise til kilden. Dette er løsningen jeg kommer til å satse på, kanskje allerede som årets vinterprosjekt dersom motivasjonen finner veien, og vinterstormen maner frem bilder av håp om atter varme sommernetter. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 5 hours ago, olews said: Jeg har møtt flere som bruker at Seagull filter for lokalt vann, det ser ut til å være et godt alternativ for lokalt vann. Det er mye enklere, men altså er man avhengig av lokalt ferskvann. Vi har alle ulike bruksmønstre på båtene våre, og dermed også ulike behov. Skal man bruke uker på å krysse lengre havstrekninger, eller greie seg som turist på steder hvor det ikke finnes sivilisasjon og infrastruktur så er WM opplagt beste måte å løse ferskvannsbehovet på. Noen av oss er såpass ofte innom gjestehavner at man helt slipper unna angsten for å gå tom for vann - men vannet fra vanntanken kan man sjeldent stole på som drikkevannskilde, man vet ikke kvaliteten på vannet man har tappet, vanntanken i seg selv gror fort til med biofilm (noe som fører til bakterier i vannet og råtten vannsmak - norsk overflatevann inneholder ofte en del nedbrytbar humus), og i tillegg er "hardt vann" en kvalitet man stort sett ikke ønsker seg (nevnte biofilm har også en tendens til å slippe taket når man har vært i Norge i lengre stund og så plutselig fyller på hardt dansk vann). Da tror jeg at det gir mening å ha et filtersystem som f.eks. "SeaGull". Selv har vi et Brita P1000-filter for drikkevann, men det er ikke noe jeg føler at jeg kan stole på at gir god nok drikkevannskvalitet. Jeg besøker relativt sjeldent gjestehavner, fra det perspektivet er jeg definitivt i kategorien av båtbrukere som kunne hatt stor nytte av en WM. Nå har jeg relativt godt med kapasitet, og oftest er det trivielt å få fylt opp tankene - tidvis helt gratis, andre ganger til en kostnad av 10-20 EUR. 20 EUR for fulle vanntanker er billig sammenlignet med nytteverdien, men troligvis kan man spare penger på å investere i en WM. Atter andre ganger er det angst og panikk fordi man ikke vet hvor man kan få fylt opp vanntankene. Særlig når det er gjester ombord - da forsvinner jo vannet også litt raskere enn ellers. Revers-osmose-filter brukes ikke bare for å gjøre sjøvann om til ferskvann, det brukes også til å konvertere vann av tvilsom kvalitet til rent og trygt drikkevann. Kjører man ferskvann gjennom en WM så får man rent drikkevann ut til en langt lavere energikostnad enn dersom man forer WM'en med sjøvann hvis jeg har forstått det riktig. For de av oss som ofte, men ikke alltid har mulighet for å fylle opp ferskvann gratis fra land gir det dermed mening (i allefall i mitt hode) å legge opp et system slik at man har mulighet til å velge mellom å kjøre "landvann" og sjøvann gjennom WM'en. Dersom jeg er eneste som har tenkt denne tanken, så er det kanskje noe jeg har oversett. Eksempelvis kan det jo tenkes at behovet for et for-filter som kan ta vekk klor kompliserer ting såpass at det ikke er verd bryet :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 7 hours ago, VonSchnellfahrer said: Et alternativ kan jo være gjør-det-selv løsningen. Det har vært et populært, og diskutert & forbedret tema i lang tid. Fordelen i tillegg til kost, er at du kan distribuere delene i systemet der du har plass i din båt. Vil på det sterkeste anbefale å titte i gruppa "DIY Marine Watermaker. Do it yourself" på Face/Meta. Der ligger det bill of material & systemskisse/P&ID for løsningen som har blitt gradvis forbedret over tid. Jeg skulle delt dette her, men sitter ikke på rettighetene til materialet, og nøyer meg derfor med å henvise til kilden. Dette er løsningen jeg kommer til å satse på, kanskje allerede som årets vinterprosjekt dersom motivasjonen finner veien, og vinterstormen maner frem bilder av håp om atter varme sommernetter. Ja, det er kanskje ikke så komplekst. Høytrykkspumpe, forfilter, RO-membran ... men da får man vel "gårdagens" modell som bruker minst dobbelt så mye energi som moderne løsninger? Facebook er ikke helt min greie, men jeg legger det på minnet at jeg skal få sjekket opp disse greiene på en eller annen måte :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Vannet ut fra WM er kanskje trykksatt? Slik at man kobler det på en trykktank og deretter rett på vannkraner, i stedet for å samle opp vann fra WM på en vanlig vanntank og deretter bruke pumpe for å få trykk i vannkranene? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.