FruenFraHavet Startet 7.August.2024 Link til dette innlegget Startet 7.August.2024 Jeg er på utkikk etter min første selveide båt. Jeg og min samboer driver diverse fiske på hobbybasis - med ulike typer garn og teiner, og fiske med stang. Fram til nå har vi brukt andre familiemedlemmers båt, men det begynner å friste med noe eget, og noe som er mer tilpasset det vi ønsker å bruke den til. Spørsmålet er bare: Hva er den perfekte båten for oss? Vi tar sikte på 100-150K klassen i pris foreløpig. Vi er båtvante, men ingen av oss har særlig peiling på motorer, og jeg har fått det for meg at det da er enklere med utenbords enn innenbords motor. Ønsker meg også rundt 20-25 knop som makshastighet på motor. Vi ønsker oss en båt som i all hovedsak skal brukes til fiske - det bør være greit med plass ute til garn/teiner, og lett å holde rent. Et viktig punkt er at det må gå an å montere teinehaler/kraftblokk på den. Og så hadde det vært fint å kunne dra på noen overnattingsturer ila sommeren, eller bare ha båten som eget krypinn når hytta er full av folk sommerstid Jeg har tittet på en del Hansvik 18 combi på Finn.no en stund og den ser ut til å matche alle behov, men er det noen som har andre forslag til båt som kan passe oss? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Har hatt en slik. Slår mye når det er litt bølger. Hadde heller kjøpt en båt som ikke er så flat i bunnen for å få bedre sjøegenskaper. 50 hk som er maks motor på denne er for lite på denne om en ønsker å få båten i plan med mer enn 3 voksne og litt bagasje. Trenger minst 70 hk for å fungere ok. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
FruenFraHavet Svart 10.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 @Hebbe mange takk for svar. Har du noen forslag til andre båter som kunne vært aktuelle? Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Hei :) for å gjøre en lang historie kort, det er ikke ! en båt du blir fornøyd med, har en venn som har en, kunne ramset opp "100" årsaker, men de viktigste er, trangt !!! i cabin, helt !! utelukket å overnatre, knapt plass for fører i førersete, lite dekksplass til ditt bruk, slår voldsomt ved den minste sjø, fryktelig ustabil/tåler ikke att en person flytter seg i båten uten att den krenger i fart, skrogfasong som passer best til en 18" åpen båt, med en mann ombord går båten skjevt i sjøen/ krenger, gammeldags mtp tetting rundt vinduer/gummilister som lekker= en båt som dugger/er fuktig i cabinen konstant, hvis kabindlr er åpen når det regner så regner det rett inn i båten, med 50hk 4-takt + perfekt propell max 20kn med rett propell, svake riper mtp å feste teinehaler ol, rett å slett ett dårlig valg, tiden har gått fra denne båten, det er for meg helt uforståelig hvordan disse kan selges for de prisene enkelte forlanger. Søk på finn.no etter båt, still inn søket på "Daycruiser" - "18"-21"- maks 150.000kr å du vil finne en båt :) å er den ikke der i dag sett søket på autosøk, det vil komme mange båter for salg utover høsten. Dette høres brutalt ut men du ville ikke fått det du søker. Jeg har nøyaktig samme bruksområde på den ene av mine båter men med "komfortabelt" fiske som pri en. Lykke til med båtkjøpet :)) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Bør nok opp 2-4 fot for å få litt komfort og plass. Men det finner dere fort ut ved visning / prøvetur. Mulig budsjettet må økes litt da prisen på påhengere er stiv. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Her mangler jo en ting, men om overnatting ikke MÅ til er dette mye fiske/turbåt for pengene, bra utstyrt å bra plass til teiner mm. Bare ett forslag :) Se finnkode 363949763 Forøvrig enig med hanto1, om overnatting er viktig burde dere opp til minimum 20fot. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Anbefaler Benetau Antares 580, må minimum ha 90 hk motor. Antar du må opp mot 200k for en, men jeg er ikke på finn.no og ser på båter så jeg har ikke oversikt over hva de eldste 580 båtene går for. Har Antares 650 selv og har fisket mye i sjøen fra en 580 som tilhører en kamerat. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Enig i det, jeg har en Antares 6 som jeg bruker som dorge/trollingbåt, min onkel har også en Antares, gode båter med stødig skrog som går fint i sjøen, enkle båter å vedlikeholde, fornuftig pris, men mulig det er vanskelig å finne de ned til 150000kr. Mulig det kanske lønner seg å legge litt mer i det hvis mulig å bli fornøyd/få det man ønsker ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.