Concord_9000 Startet 8.August.2024 Link til dette innlegget Startet 8.August.2024 Hei alle, vi har en concord 9000 1986 modell som selges nå, men har fått spørsmålet om CE godkjenning, noen som vet noe om dette? Vet kravet ble innført i 1998. mvh harald Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Er ikke CE merking på en så gammel båt. CE merking er også egentlig ganske verdiløst. Sier bare noe om hvordan båten var i stand akkurat da den var ny, og lite eller ingenting om tilstand eller hva som er gjort etterpå. Concorde 9000 er en flott båt. Går godt i sjøen og tåler stampesjø veldig bra. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Pequod Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 CE-merking ble innført 16. juni 1998, som dus elv er inne på. Det er ikke noe krav om at båter før det skal ha slik merking da det ikke hadde tilbakevirkende kraft. Hvis en kjøper spør om det, så vet vedkommende egentlig ikke så mye om det... Det er faktisk forbudt å CE-merke et produkt som ikke har krav om det, og båter som ble laget før det ble innført er unntatt for kravet. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
subwoofer Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 På 80-tallet (+/- et tiår) var det DNV-skilt på båter hvor design og produksjon tilfredsstilte visse krav - som anga maks antall personer ombord og maks motorstørrelse. Men det var ikke et omsetningskrav svjv. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Som allerede besvart over; Er ikke relevant i ditt tilfelle. Er bygget lenge før kravet kom og jeg tviler på at noen har tatt bryet med å gjøre hele dokumentasjonsjobben som ville følge av dette. Mange av Concord 9000 var jo også delvis selvbygg, noe som gjør enhver dokumentasjons-/sertifiseringsprosess enda mer kompleks. Kan jo for ordens skyld legge til at noen norske produsenter fikk sine produkter formelt sertifisert av Veritas på denne tiden, og da ofte etter strengere regime enn den senere CE-merkingen fordi Veritasgodkjenningen forutsatte omfattende fysisk testing osv. Dette gjaldt blant annet Tresfjord med deres daværende toppmodell 31 Nova i 1984/85 som var designet av Norges den gang fremste skipskonstruktør, Eivind Amble. Men det var rene verftsbygg og forutsatte at båten var bygget og dokumentert profesjonelt etc. 31 Nova er blant ytterst få i denne størrelsen som ikke synker om den fylles med vann, fordi det ble bygget inn tilstrekkelig med flyteelementer i isopor i skroget til å holde den flytende ved f eks grunnstøting. Ulempen var selvsagt tap av innvendig skrogvolum som hos konkurrentene typisk ble brukt til lasterom, stikk-køyer osv. Tror forøvrig det lå mye kompetanse bak teamet som tok frem Concord 9000 også. De var «utbrytere» fra hhv Fjord og Scand, og bygde noe midt imellom Fjord 880 og Scand 29 Baltic og mente i hvert fall selv at deres produkt var bedre enn opphavet. Sitér dette innlegget Link to post
Concord_9000 Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Takk for svar, ville bare ha mine tanker bekreftet rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.