Maika Startet 8.August.2024 Link til dette innlegget Startet 8.August.2024 Jeg har i dag to diesel-motorer på 28hk som var satt inn før jeg kjøpte båten. Båten kunne kanskje ha greid seg ok med to på 20hk, men det er ikke mange kiloene i forskjell, og i en skikkelig krise så kan jo de ekstra hestene være greie å ha. Videre så har jeg lest at større motor gir mindre drivstoff-forbruk, siden den ikke trenger jobbe så hardt for å holde samme fart, men det gjelder vel kanskje mest for planende båter, da en ikke-planende båt jo har en skrogfart som det ikke er fornuftig å presse farten over. Det er kanskje andre fordeler også? Mindre potensiell støy hvis cruising speed krever lavere rpm? Jeg vurderer å bytte ut en eller begge med elektrisk, og det jeg da lurer på er om det vil være noen tilsvarende eller andre potensielle fordeler med større motor enn mer kraft? (Det er jo mange ulemper, som betraktelig høyere pris, litt mer vekt, potensielt med komplisert ladesystem hvis det krever høyere spenning etc., men jeg er altså ute etter eventuelle fordeler her.) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Utgiftene til motor og frekvensomformer er ikke særlig store og om du velger 15 eller 25 kw spiller liten rolle. Det som uansett koster aller mest er batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Det er riktig at batterier blir en temmelig stor utgift, men det avhenger jo veldig av hvor mye jeg syns jeg trenger og om jeg "bygger selv" eller kjøper ferdig-pakke. Jeg kommer kanskje til å gå for Pod-drivene til enten Torqeedo eller ePropultion, og der koster 12kW godt over det dobbelte av 6kW, hhv. ca. 70 og 60 tusen kroners forskjell. Selv om "alle" med faktisk erfaring fra disse sier at jeg kan klare meg med 6kW, så er jeg skeptisk til å sette inn så svake motorer, og jo flere fordeler det fins for å kjøpe de dyrere motorene, jo mer gir det da mening. Og som sagt, jeg spør her altså om eventuelle fordeler med kraftigere el-motor, annet enn at jeg får mer kraft :) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Ja, det er nok slik at elektromotorer har en "sweet spot", men de er veldig effektive over et stort område. Det er også store variasjoner i design. Pris og vekt øker jo med størrelse, men kanskje 50% er en fornuftig cruising belastning: https://motorxp.com/wp-content/uploads/mxp_analysis_TeslaModel3.pdf Jeg har også sett litt på kurvene for VP D1-30 . Den er faktisk ganske effektiv opp mot full belastning: Ved 1800 RPM ca 4 kW og 1.5 l/t (2.7 kW/l) Ved 2200 RPM ca 6.5 W og 2.4 l/t (2.7 kW/l) Ved 2600 RPM ca 11 kW og 3.7 l/t (3.0 kW/l) Ved 3000 RPM ca 20 kW og 5.6 l/t ( 3.6 kW/l) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 På et fortrengerskrog har det lite for seg med motor som er større enn hva skroget med rimelighet kan absorbere. Dieselforbruket avhenger på et fortrengerskrog av effektuttaket. Hulda har motor som yter 140 hk max, og ville glatt kunnet svelge unna 20 liter i timen. I drittvær midt i mot brukte jeg en gang 9 liter i timen. Til vanlig bruker vi 5 liter i timen. Jeg regnet en gang på at skroget mitt kunne gjøre seg nytte av 80 hk. Så Hulda drasser rundt med 60 hk for mye motor. Det ville vært en potensiell krise om motoren hadde hatt turbo. Så er det noe poeng å ha 40 % mer motor enn man trenger? Svaret er nei, om man da ikke bedriver slepebåtaktivitet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 J-Å skrev 30 minutter siden: Ja, det er nok slik at elektromotorer har en "sweet spot", men de er veldig effektive over et stort område. Det er også store variasjoner i design. Pris og vekt øker jo med størrelse, men kanskje 50% er en fornuftig cruising belastning: https://motorxp.com/wp-content/uploads/mxp_analysis_TeslaModel3.pdf Jeg har også sett litt på kurvene for VP D1-30 . Den er faktisk ganske effektiv opp mot full belastning: Ved 1800 RPM ca 4 kW og 1.5 l/t (2.7 kW/l) Ved 2200 RPM ca 6.5 W og 2.4 l/t (2.7 kW/l) Ved 2600 RPM ca 11 kW og 3.7 l/t (3.0 kW/l) Ved 3000 RPM ca 20 kW og 5.6 l/t ( 3.6 kW/l) Den Tesla-analysen var interessant, ja! Forstår jeg den riktig, så er det i praksis bare ved veldig stor motstand at effekten blir drastisk redusert, og det vil vel aldri være tilfelle med en båtmotor (med unntak av tau i propellen etc.). Nå er vel Tesla kjent for å designe svært gode elmotorer, men det er kanskje allikevel da sånn for de fleste at selv om sweet spot ligger rundt 50%, så kan man ligge langt utenfor uten at det har så mye å si. Jeg mener å huske at D1-30 har marsjturtall på 2600, men noe drivstoff sparer man altså på å gå litt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Hulda skrev 10 minutter siden: På et fortrengerskrog har det lite for seg med motor som er større enn hva skroget med rimelighet kan absorbere. Dieselforbruket avhenger på et fortrengerskrog av effektuttaket. Hulda har motor som yter 140 hk max, og ville glatt kunnet svelge unna 20 liter i timen. I drittvær midt i mot brukte jeg en gang 9 liter i timen. Til vanlig bruker vi 5 liter i timen. Jeg regnet en gang på at skroget mitt kunne gjøre seg nytte av 80 hk. Så Hulda drasser rundt med 60 hk for mye motor. Det ville vært en potensiell krise om motoren hadde hatt turbo. Så er det noe poeng å ha 40 % mer motor enn man trenger? Svaret er nei, om man da ikke bedriver slepebåtaktivitet. Ja, for fortreningsskrog så er det jo en maks grense, så selv om det er greit å ha noe over for potensielle kriser, så må nok du tvert hive ut den gamle jernklumpen din! Og ref siste innlegget ditt i "Byggingen av Hulda, på oppfordring", så burde det nok bli el-motor på deg også Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Ja, men ligger motoren 10- til 20 % over det skroget kan benytte seg av i krise, så har du mer enn nok. Nå har det seg slik at jeg satte et budsjett på kr. 50 000 for motor med fullt mariniseringssett, girkasse, propellsystem, cutless, CV joint, hele pakka. Budsjettet holdt. Da kunne gjerne motoren ikke være optimal, men den måtte ikke være for liten. Undermotorisert båt hadde vi hatt tidligere, og det var ikke noe vi ville ha en gang til. Dette var for 25 år siden. Og sakene holder enda. Nå må jeg byttet akseltetning for første gang, og muligens cutless. Jernklumpen blir der den er til den ikke vil mer. Det er et spørsmål om jeg eller jernklumpen konker først. Går ut av tiden, heter det vel. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Maika skrev 36 minutter siden: Jeg mener å huske at D1-30 har marsjturtall på 2600, men noe drivstoff sparer man altså på å gå litt ned. Ja, i en konkret båt sparer man jo drivstoff ved å gå ned på turtall, siden farten går ned . Men det jeg har vist er kW ut per liter diesel inn, så motoren er altså litt mer effektiv på full belastning. Det er derfor lite å hente på å velge en tilsvarende større motor og kjøre den på lavere turtall for samme båtfart. Det blir gjerne litt mindre støy ja. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Ah, jeg blingsa, @J-Å det var jo motsatt :D Men du får vel få lov til å beholde motoren din allikevel, @Hulda ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.