Jump to content

Er det noen fordeler med "for kraftig" el-motor?


Maika

Recommended Posts

Jeg har i dag to diesel-motorer på 28hk som var satt inn før jeg kjøpte båten. Båten kunne kanskje ha greid seg ok med to på 20hk, men det er ikke mange kiloene i forskjell, og i en skikkelig krise så kan jo de ekstra hestene være greie å ha. Videre så har jeg lest at større motor gir mindre drivstoff-forbruk, siden den ikke trenger jobbe så hardt for å holde samme fart, men det gjelder vel kanskje mest for planende båter, da en ikke-planende båt jo har en skrogfart som det ikke er fornuftig å presse farten over. Det er kanskje andre fordeler også? Mindre potensiell støy hvis cruising speed krever lavere rpm?

Jeg vurderer å bytte ut en eller begge med elektrisk, og det jeg da lurer på er om det vil være noen tilsvarende eller andre potensielle fordeler med større motor enn mer kraft? 

(Det er jo mange ulemper, som betraktelig høyere pris, litt mer vekt, potensielt med komplisert ladesystem hvis det krever høyere spenning etc., men jeg er altså ute etter eventuelle fordeler her.)

Link to post

Det er riktig at batterier blir en temmelig stor utgift, men det avhenger jo veldig av hvor mye jeg syns jeg trenger og om jeg "bygger selv" eller kjøper ferdig-pakke.

Jeg kommer kanskje til å gå for Pod-drivene til enten Torqeedo eller ePropultion, og der koster 12kW godt over det dobbelte av 6kW, hhv. ca. 70 og 60 tusen kroners forskjell. Selv om "alle" med faktisk erfaring fra disse sier at jeg kan klare meg med 6kW, så er jeg skeptisk til å sette inn så svake motorer, og jo flere fordeler det fins for å kjøpe de dyrere motorene, jo mer gir det da mening.

 

Og som sagt, jeg spør her altså om eventuelle fordeler med kraftigere el-motor, annet enn at jeg får mer kraft :)

Link to post

Ja, det er nok slik at elektromotorer har en "sweet spot", men de er veldig effektive over et stort område. Det er også store variasjoner i design. Pris og vekt øker jo med størrelse, men kanskje 50% er en fornuftig cruising belastning:

 

https://motorxp.com/wp-content/uploads/mxp_analysis_TeslaModel3.pdf

image.png.78992e1ffdd6fd3eedb2345a3f14cb3d.png

Jeg har også sett litt på kurvene for VP D1-30 . Den er faktisk ganske effektiv opp mot full belastning:

 

Ved 1800 RPM ca 4 kW og  1.5 l/t  (2.7 kW/l)

Ved 2200 RPM ca 6.5 W og 2.4 l/t  (2.7 kW/l)

Ved 2600 RPM ca 11 kW og  3.7 l/t  (3.0 kW/l)

Ved 3000 RPM ca 20 kW og 5.6 l/t ( 3.6 kW/l)

 

 

 

 

 

Link to post

På et fortrengerskrog har det lite for seg med motor som er større enn hva skroget med rimelighet kan absorbere. Dieselforbruket avhenger på et fortrengerskrog av effektuttaket. Hulda har motor som yter 140 hk max, og ville glatt kunnet svelge unna 20 liter i timen. I drittvær midt i mot brukte jeg en gang 9 liter i timen. Til vanlig bruker vi 5 liter i timen. Jeg regnet en gang på at skroget mitt kunne gjøre seg nytte av 80 hk. Så Hulda drasser rundt med 60 hk for mye motor. Det ville vært en potensiell krise om motoren hadde hatt turbo. Så er det noe poeng å ha 40 % mer motor enn man trenger? Svaret er nei, om man da ikke bedriver slepebåtaktivitet. 

Link to post
J-Å skrev 30 minutter siden:

Ja, det er nok slik at elektromotorer har en "sweet spot", men de er veldig effektive over et stort område. Det er også store variasjoner i design. Pris og vekt øker jo med størrelse, men kanskje 50% er en fornuftig cruising belastning:

 

https://motorxp.com/wp-content/uploads/mxp_analysis_TeslaModel3.pdf

image.png.78992e1ffdd6fd3eedb2345a3f14cb3d.png

Jeg har også sett litt på kurvene for VP D1-30 . Den er faktisk ganske effektiv opp mot full belastning:

 

Ved 1800 RPM ca 4 kW og  1.5 l/t  (2.7 kW/l)

Ved 2200 RPM ca 6.5 W og 2.4 l/t  (2.7 kW/l)

Ved 2600 RPM ca 11 kW og  3.7 l/t  (3.0 kW/l)

Ved 3000 RPM ca 20 kW og 5.6 l/t ( 3.6 kW/l)

Den Tesla-analysen var interessant, ja! Forstår jeg den riktig, så er det i praksis bare ved veldig stor motstand at effekten blir drastisk redusert, og det vil vel aldri være tilfelle med en båtmotor (med unntak av tau i propellen etc.).
Nå er vel Tesla kjent for å designe svært gode elmotorer, men det er kanskje allikevel da sånn for de fleste at selv om sweet spot ligger rundt 50%, så kan man ligge langt utenfor uten at det har så mye å si.
Jeg mener å huske at D1-30 har marsjturtall på 2600, men noe drivstoff sparer man altså på å gå litt ned.

Link to post
Hulda skrev 10 minutter siden:

På et fortrengerskrog har det lite for seg med motor som er større enn hva skroget med rimelighet kan absorbere. Dieselforbruket avhenger på et fortrengerskrog av effektuttaket. Hulda har motor som yter 140 hk max, og ville glatt kunnet svelge unna 20 liter i timen. I drittvær midt i mot brukte jeg en gang 9 liter i timen. Til vanlig bruker vi 5 liter i timen. Jeg regnet en gang på at skroget mitt kunne gjøre seg nytte av 80 hk. Så Hulda drasser rundt med 60 hk for mye motor. Det ville vært en potensiell krise om motoren hadde hatt turbo. Så er det noe poeng å ha 40 % mer motor enn man trenger? Svaret er nei, om man da ikke bedriver slepebåtaktivitet. 

Ja, for fortreningsskrog så er det jo en maks grense, så selv om det er greit å ha noe over for potensielle kriser, så må nok du tvert hive ut den gamle jernklumpen din!
Og ref siste innlegget ditt i "Byggingen av Hulda, på oppfordring", så burde det nok bli el-motor på deg også :giggle:

Link to post

Ja, men ligger motoren 10- til 20 % over det skroget kan benytte seg av i krise, så har du mer enn nok. 

 

Nå har det seg slik at jeg satte et budsjett på kr. 50 000 for motor med fullt mariniseringssett, girkasse, propellsystem, cutless, CV joint, hele pakka. Budsjettet holdt. Da kunne gjerne motoren ikke være optimal, men den måtte ikke være for liten. Undermotorisert båt hadde vi hatt tidligere, og det var ikke noe vi ville ha en gang til. Dette var for 25 år siden. Og sakene holder enda. Nå må jeg byttet akseltetning for første gang, og muligens cutless. Jernklumpen blir der den er til den ikke vil mer. Det er et spørsmål om jeg eller jernklumpen konker først. Går ut av tiden, heter det vel.

Link to post
Maika skrev 36 minutter siden:

Jeg mener å huske at D1-30 har marsjturtall på 2600, men noe drivstoff sparer man altså på å gå litt ned.

Ja, i en konkret båt sparer man jo drivstoff ved å gå ned på turtall, siden farten går ned . Men det jeg har vist er kW ut per liter diesel inn, så motoren er altså litt mer effektiv på full belastning. Det er derfor lite å hente på å velge en tilsvarende større motor og kjøre den på lavere turtall for samme båtfart.  Det blir gjerne litt mindre støy ja. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...