Jump to content

Ønsker synspunkter på Neptim 8000 med VP TMD40


Familiefuglen

Recommended Posts

Hei.

Jeg er ny på båtfronten, så da tenkte jeg å høre her.

Jeg vurderer å kjøpe en 1982mod Neptim 8000 med en Volvo TMD40 motor. Jeg har ikke undersøkt noe med selger, men i følge annonsen har han gjort mye med båten, og motoren er nyoverhalt.

Så da lurer jeg på. Er dette en passende båt for en familie på 5?

er dette en motor som en kan stole på og som ikke byr på for mye utgifter?

Er det noe annet jeg bør tenke på ang denne båten?

 

Håper på mange fornuftige svar

Link to post

Hei, og velkommen til forumet!

 

Jeg eier en Neptim 8000, og har mye erfaring med den. Vi er også en familie på 5. 

 

Hvor store er dere, og spesielt barna?

 

Hva legger eier i "nyoverhalt"? Noen mener da at det er byttet olje og filtere, mens andre mener at motor er pilt i deler,  toppakning byttet etc.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Bårdp skrev 1 time siden:

Båten er vel grei nok den. Men den motoren er gått ut på dato med flere tiår. Gammel forkammermotor med notoriske kjøleproblemer og som en ikke får kritiske deler til lengre. 

Ja noen onder må det vel være vis en skal finne en familie båt til rundt 100 000. Men så var det å finne den beste da. Forslag mottas med takknemlighet 

Link to post
Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Hei, og velkommen til forumet!

 

Jeg eier en Neptim 8000, og har mye erfaring med den. Vi er også en familie på 5. 

 

Hvor store er dere, og spesielt barna?

 

Hva legger eier i "nyoverhalt"? Noen mener da at det er byttet olje og filtere, mens andre mener at motor er pilt i deler,  toppakning byttet etc.

 

 

Prøvde å sende deg privat melding, men vet ikke om det gikk.

Vi er ett voksent på i midten av 30årene med tre unger på 2,6 og 12 år.

Det var bilder av at motoren hadde vært ute, så satser på at den er fullstendig overhalt. Men dette må jeg finne mer ut av

Link to post
Familiefuglen skrev 1 time siden:

Ja noen onder må det vel være vis en skal finne en familie båt til rundt 100 000. Men så var det å finne den beste da. Forslag mottas med takknemlighet 

Noen forslag i farten: Saga 27, Årø 28, Sandvik 28, Summer Family 27. 

Vet ikke om du har flere kriterier enn pris og en god motor? 

Link to post
Korsfjord skrev 2 minutter siden:

Noen forslag i farten: Saga 27, Årø 28, Sandvik 28, Summer Family 27. 

Vet ikke om du har flere kriterier enn pris og en god motor? 

Takk for forslag. Utenom det så er det soveplass til 5 og gjerne en marsjfart på 10+ knop

Link to post

Svarte på PM, og legger inn svar her også vedr Neptimen:

Neptim 8000 er en veldig god båt, og svært god sjøbåt. Den er faktisk Veritas-godkjent for 13 personer, og det er ganske heftig for en 26" båt. Jeg vokste opp i en slik i min tidlige ungdom, og vi var ute i ganske heftig vær der vi hadde propellen i fritt svev pga store bølger som brøt, og det var ingen stygge tendenser i båten.

Det er en gammel båt, så det vil alltid være ting du bør sjekke. Men dette er første båt som hadde støpt innerliner, altså "dobbelt skrog", slik at det ikke er noe treverk i den som kan råtne bort (som er viktig for båtens styrke). De aller fleste båter fra den tiden har treverk som avstivere i bunn eller til å bygge opp skott, men i denne båten er alt i glassfiber.

Det er enormt med lagringsplass i båten, den er stø og trygg, og selv om den er bare 26" så er det mange som tror den er ca 30" fordi den er så bred og høy. Bredden og høyden gir mye plass inne i den.

Vi har kjøpt en godt tykk overmadrass som er tilpasset sengen bak, og dermed er den ganske så behagelig å overnatte i for oss voksne også.

Vi trives godt med å ha barna foran og oss voksne bak. Gir bedre nattesøvn, og mulighet for sex i løpet av en båttur også.

Vår båt har litt annerledes innredning i front enn den i annonsen du delte. Vi har mye bredere hyller, og har derfor 1 sengeplass på tvers fremme over de to nede, samt at et lite barn kan sove på hyllen på babord side. På styrbord side er hyllen litt smalere (kan ikke sove på den), men det er god plass til bagasje.

I starten hadde vi ei jente som da bare var ca 1 år, så da lagde jeg et "fengsel" til henne, slik at vi visste at hun ikke kunne våkne om natten og finne veien ut av båten selv.

Vi er som nevnt 5 personer. Nå har guttene vokst mye, så nå har vi 2 ungdommer (eldste blir 18 snart) og ei jente på 8. Det er fremdeles plass til alle 5, men vi ser at vi bør bytte til større båt med stikkabiner for å gi ungdommene litt mer privatliv. Men vi hadde med oss alle 5 nå i sommer på båtferie, og de sov fremme alle 3.

PS: Om noen har litt større budsjett og kunne tenke seg en Neptim med mye større (200 hk) og litt nyere motor (VP TAMD41B), med litt bedre planløsning foran (mener jeg), ny septiktank, baugpropell, gass-kjøkken, motorrom som var helt renovert med ny isolasjon etc, så gi beskjed. :wink:

Ting som bør sjekkes i båten du ser på:

Septiktank. Er det den originale i aluminium så bør den byttes. Alu spises opp av avføring, men man ser det ikke på utsiden. Jeg kjøpte ny tank (108 liter), samt ny tømmepumpe. Septiktank er nede i rommet under sittegruppe til styrbord i cockpit.

Elektrisk. Gammel båt betyr at det kan være mye å bytte under dashbord. Jeg byttet nesten alt mitt med nytt bryterpanel, og fjernet mye gamle sikringsholdere som var dårlig.

Ellers er det slikt som dieseltanker, der den på babord side (hovedtanken) ligger veldig utilgjengelig under byssen. (Jeg ville byttet dekks-påfyllingsstussen hvis den er original på begge sider. De er ofte ikke helt tette de gamle, og dermed kan man få vann i diesel. )


Ting som bør sjekkes med motor:

Notat: Motoren er nok ikke overhalt etter det jeg vil kalle overhalt. Den er tatt ut og sjekket over, og overmalt (lakkert). En overhaling av en slik motor ligger fort på 30000-60000 kr, og mange slitedeler er byttet. Men her er ikke det gjort tror jeg. Virker mer som den er pusset opp på utsiden ut fra det jeg kan se, men jeg kan jo ta feil.

Varmgang/ temperatur: Prøv å ta båten på tur og varm opp motoren med å gå på 12-1500 o/ min en stund (minst 10-15 minutter) til den har holdt 80 grader en stund, deretter dra motoren opp til ca 3300 og se at den holder temperaturen fint. Deretter ta den opp på 3650 (som skal være maks) og se om den klarer å holde seg på ca 90 grader, eller om den stiger videre. Må ikke over 95 grader, så dersom den stiger raskt opp så ta den ned på ca 1800-2000 så den får kjølt seg ned. Dette er en test for å sjekke om kjølingen er bra eller har mangler (som mange av 40A motorene har.)

TMD40A motoren er kjent for å ha underdimensjonert kjøling, så dersom det er noe feil i kjølingen vil den ikke takle å ligge i høyere turtall over tid.

Sjekk også kjølevæsken og se at den har rett farge/ klarhet.

Spør om motoren bruker kjølevæske, og/ eller olje.

Spør om det er byttet sinkanode i giret (MS3 tenker jeg det er). Mange vet ikke engang at det er sinkanode i giret. Det er både i giret og i motor. De er like viktige som de sinkanodene som er under båten.

 

TMD40 motoren er en god motor, men kjent for å ryke mye. Både ved kaldstart, og også etter. Røyk er ikke et tegn på at den er dårlig. Men når du drar på og ligger i 3300-3650 bør det ikke være mye hvit røyk bak båten som blir raskt borte. (Det kan være et tegn på at sjøvannskjølingen er for varm, som tyder tett eksos-kne eller feil med impeller eller liknende.)

Svakheten med 40A er kjølingen. Går den varm kan toppen vri seg. Jeg kastet min TMD40A motor til slutt fordi den hadde et stort kjøleproblem, og jeg er veldig sikker på at den hadde sprekk i toppen. Det kostet oss en sommer, og mye skruing i forkant. Det ville ikke lønt seg å skru på. Kjøpte en TAMD41B motor i god stand og båten er blitt "som ny", bare bedre.

TMD40 motoren klarer ca 10 knop i marsjfart med ferielastet båt. Til sammenlikning går min båt med TAMD41B i ca 13-14 knop med nåværende propell som er litt for liten. Med rett propell bør den marsje på ca 15-16 tenker jeg. Jeg har ikke rukket å bytte propell ennå.

Vi går uansett mesteparten av tiden i 7-8 knop, fordi vi bor midt i smørøyet av skjærgård på Sørlandet. Men når det er dårlig sjø og vind er det fantastisk å kunne dra båten opp i litt fart, da den blir mye mer stabil og "tørr".

Største "problemet" med Neptimen er at den er "våt" i skråvind forfra. Altså at bølgene slår i baugen og vinden løfter vannet opp og over båten. Det er nok fordi den er så "kantete" og rett. Ved å dytte båten opp i ca 12 knop så kastes sjøen mer ut til siden og båten blir vesentlig tørrere.

Oppsummert:
Sjekk motor nøye. Spesielt sjekk temperatur på den over litt tid i høyere turtall.

Det andre er mye rimligere å fikse på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=364396446

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=363132859

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=363151354

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=291931184

 

Eksempler på velprøvde båter, spesielt Concorden er vel et romskip av plass i dette segmentet.

Velprøvde.. men alle er nå oppe i en betydelig alder, sjekk spesielt motorer nøye, Iveco i Concorden har jeg god erfaring med og er vel en steinknuser, likeså er Yanmar vel ansette motorer

Link to post
Grand Banks jr skrev for 20 timer siden:

Svarte på PM, og legger inn svar her også vedr Neptimen:

Neptim 8000 er en veldig god båt, og svært god sjøbåt. Den er faktisk Veritas-godkjent for 13 personer, og det er ganske heftig for en 26" båt. Jeg vokste opp i en slik i min tidlige ungdom, og vi var ute i ganske heftig vær der vi hadde propellen i fritt svev pga store bølger som brøt, og det var ingen stygge tendenser i båten.

Det er en gammel båt, så det vil alltid være ting du bør sjekke. Men dette er første båt som hadde støpt innerliner, altså "dobbelt skrog", slik at det ikke er noe treverk i den som kan råtne bort (som er viktig for båtens styrke). De aller fleste båter fra den tiden har treverk som avstivere i bunn eller til å bygge opp skott, men i denne båten er alt i glassfiber.

Det er enormt med lagringsplass i båten, den er stø og trygg, og selv om den er bare 26" så er det mange som tror den er ca 30" fordi den er så bred og høy. Bredden og høyden gir mye plass inne i den.

Vi har kjøpt en godt tykk overmadrass som er tilpasset sengen bak, og dermed er den ganske så behagelig å overnatte i for oss voksne også.

Vi trives godt med å ha barna foran og oss voksne bak. Gir bedre nattesøvn, og mulighet for sex i løpet av en båttur også.

Vår båt har litt annerledes innredning i front enn den i annonsen du delte. Vi har mye bredere hyller, og har derfor 1 sengeplass på tvers fremme over de to nede, samt at et lite barn kan sove på hyllen på babord side. På styrbord side er hyllen litt smalere (kan ikke sove på den), men det er god plass til bagasje.

I starten hadde vi ei jente som da bare var ca 1 år, så da lagde jeg et "fengsel" til henne, slik at vi visste at hun ikke kunne våkne om natten og finne veien ut av båten selv.

Vi er som nevnt 5 personer. Nå har guttene vokst mye, så nå har vi 2 ungdommer (eldste blir 18 snart) og ei jente på 8. Det er fremdeles plass til alle 5, men vi ser at vi bør bytte til større båt med stikkabiner for å gi ungdommene litt mer privatliv. Men vi hadde med oss alle 5 nå i sommer på båtferie, og de sov fremme alle 3.

PS: Om noen har litt større budsjett og kunne tenke seg en Neptim med mye større (200 hk) og litt nyere motor (VP TAMD41B), med litt bedre planløsning foran (mener jeg), ny septiktank, baugpropell, gass-kjøkken, motorrom som var helt renovert med ny isolasjon etc, så gi beskjed. :wink:

Ting som bør sjekkes i båten du ser på:

Septiktank. Er det den originale i aluminium så bør den byttes. Alu spises opp av avføring, men man ser det ikke på utsiden. Jeg kjøpte ny tank (108 liter), samt ny tømmepumpe. Septiktank er nede i rommet under sittegruppe til styrbord i cockpit.

Elektrisk. Gammel båt betyr at det kan være mye å bytte under dashbord. Jeg byttet nesten alt mitt med nytt bryterpanel, og fjernet mye gamle sikringsholdere som var dårlig.

Ellers er det slikt som dieseltanker, der den på babord side (hovedtanken) ligger veldig utilgjengelig under byssen. (Jeg ville byttet dekks-påfyllingsstussen hvis den er original på begge sider. De er ofte ikke helt tette de gamle, og dermed kan man få vann i diesel. )


Ting som bør sjekkes med motor:

Notat: Motoren er nok ikke overhalt etter det jeg vil kalle overhalt. Den er tatt ut og sjekket over, og overmalt (lakkert). En overhaling av en slik motor ligger fort på 30000-60000 kr, og mange slitedeler er byttet. Men her er ikke det gjort tror jeg. Virker mer som den er pusset opp på utsiden ut fra det jeg kan se, men jeg kan jo ta feil.

Varmgang/ temperatur: Prøv å ta båten på tur og varm opp motoren med å gå på 12-1500 o/ min en stund (minst 10-15 minutter) til den har holdt 80 grader en stund, deretter dra motoren opp til ca 3300 og se at den holder temperaturen fint. Deretter ta den opp på 3650 (som skal være maks) og se om den klarer å holde seg på ca 90 grader, eller om den stiger videre. Må ikke over 95 grader, så dersom den stiger raskt opp så ta den ned på ca 1800-2000 så den får kjølt seg ned. Dette er en test for å sjekke om kjølingen er bra eller har mangler (som mange av 40A motorene har.)

TMD40A motoren er kjent for å ha underdimensjonert kjøling, så dersom det er noe feil i kjølingen vil den ikke takle å ligge i høyere turtall over tid.

Sjekk også kjølevæsken og se at den har rett farge/ klarhet.

Spør om motoren bruker kjølevæske, og/ eller olje.

Spør om det er byttet sinkanode i giret (MS3 tenker jeg det er). Mange vet ikke engang at det er sinkanode i giret. Det er både i giret og i motor. De er like viktige som de sinkanodene som er under båten.

 

TMD40 motoren er en god motor, men kjent for å ryke mye. Både ved kaldstart, og også etter. Røyk er ikke et tegn på at den er dårlig. Men når du drar på og ligger i 3300-3650 bør det ikke være mye hvit røyk bak båten som blir raskt borte. (Det kan være et tegn på at sjøvannskjølingen er for varm, som tyder tett eksos-kne eller feil med impeller eller liknende.)

Svakheten med 40A er kjølingen. Går den varm kan toppen vri seg. Jeg kastet min TMD40A motor til slutt fordi den hadde et stort kjøleproblem, og jeg er veldig sikker på at den hadde sprekk i toppen. Det kostet oss en sommer, og mye skruing i forkant. Det ville ikke lønt seg å skru på. Kjøpte en TAMD41B motor i god stand og båten er blitt "som ny", bare bedre.

TMD40 motoren klarer ca 10 knop i marsjfart med ferielastet båt. Til sammenlikning går min båt med TAMD41B i ca 13-14 knop med nåværende propell som er litt for liten. Med rett propell bør den marsje på ca 15-16 tenker jeg. Jeg har ikke rukket å bytte propell ennå.

Vi går uansett mesteparten av tiden i 7-8 knop, fordi vi bor midt i smørøyet av skjærgård på Sørlandet. Men når det er dårlig sjø og vind er det fantastisk å kunne dra båten opp i litt fart, da den blir mye mer stabil og "tørr".

Største "problemet" med Neptimen er at den er "våt" i skråvind forfra. Altså at bølgene slår i baugen og vinden løfter vannet opp og over båten. Det er nok fordi den er så "kantete" og rett. Ved å dytte båten opp i ca 12 knop så kastes sjøen mer ut til siden og båten blir vesentlig tørrere.

Oppsummert:
Sjekk motor nøye. Spesielt sjekk temperatur på den over litt tid i høyere turtall.

Det andre er mye rimligere å fikse på.

Tusen takk for kjempe mye god info. Dette skal jeg ta med meg videre.

Link to post
Førstefender skrev for 16 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=364396446

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=363132859

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=363151354

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=291931184

 

Eksempler på velprøvde båter, spesielt Concorden er vel et romskip av plass i dette segmentet.

Velprøvde.. men alle er nå oppe i en betydelig alder, sjekk spesielt motorer nøye, Iveco i Concorden har jeg god erfaring med og er vel en steinknuser, likeså er Yanmar vel ansette motorer

Tusen takk for tipsene. Har fått noe å tenke på her.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...