Jump to content

Hva slags tangamperemeter fra AliExpress bør jeg kjøpe til båtbruk?

Mastiff

Recommended Posts

Det hender jeg gjerne vil vite hvor mye strøm som går gjennom ledninger, og da savner jeg et tangamperemeter. Det er jo flere på Aliexpress, blant annet disse. Prisen er rundt halvparten av det Clas Ohlson tar for noe som ser veldig likt ut. Men det er jo en god del flere modeller enn det Clas har, med 201, 202, 203, 204 og F og R. Kan noen som har peiling på sånt si hva jeg bør bruke i en båt med påhengs? Jeg skal neppe måle starteren, så jeg trenger vel ikke mer enn kanskje maks 100 ampere, så alle kan jo måle mer enn jeg trenger. Men kan jeg slippe unna med det billigste der?

Nå aner jeg ikke noe om kvaliteten på disse målerne, men sjekk at de kan måle likestrøm (DC current) og ikke bare vekselstrøm (AC current) som noen dessverre ikke kan.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette har ca samme spec og pris som det eneste av de i Ali-link som måler DC (det andre var utsolgt) så om Biltema er nær deg bør det være et godt alternativ: https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/amperemetere/tangamperemeter-400-a-2000044264

Dette fra Ali er blir dog ca halv pris med mva (frakt er fri): Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK217.76 | SK213 Digital Clamp Meter 600A AC DC Current True RMS Auto Ran Pliers Ammeter Voltage Voltmeter Professional Electrical Tester
https://a.aliexpress.com/_EvC0Clx

@Bårdp Takk, men hvis du slår opp i Wikipedia, står Fluke som definisjonen på å skyte spruv med kanon når man har bruk for greiene en gang eller to i året... :giggle:

@J-Å Du er absolutt inne på det riktige der, ja.

@Fantino Som vanlig er din Ali-fu i toppklasse, mange takk! Det kommer om en til halvannen uke, ser jeg, og det er nok før jeg skal i nærheten av Biltema neste gang. Bestilt! Ellers er det som vanlig mye underholdning i de Google translate-oversatte anmeldelsene. Som: "Delivery shvidka, the quality is good, the accuracy of the rest is not overturning. Recommend!" :lol:

@eivindch Jeg ser at Clas merkelig nok er ganske nær prisen på Ali på UNI-T som kan ta ampere i likestrøm, så jeg tenkte jo som nevnt over egentlig å kjøpe det der. Men så kom Fantino med sin Ali-fu og fant fram noe som er nøyaktig samme greia som det til Biltema, så det bestilte jeg. Prisen betyr absolutt noe når det er noe jeg ikke trenger ofte, og som ikke nødvendigvis må være nøyaktig på amperen, bare at jeg kan se omtrent hvor mye som går igjennom en kabel.

@pappa_wolf Da håper jeg at det jeg får, ikke har noen rare målinger. :thumbsup:

Mastiff skrev On 9.8.2024 at 9.41:

@eivindch Jeg ser at Clas merkelig nok er ganske nær prisen på Ali på UNI-T som kan ta ampere i likestrøm, så jeg tenkte jo som nevnt over egentlig å kjøpe det der. Men så kom Fantino med sin Ali-fu og fant fram noe som er nøyaktig samme greia som det til Biltema, så det bestilte jeg. Prisen betyr absolutt noe når det er noe jeg ikke trenger ofte, og som ikke nødvendigvis må være nøyaktig på amperen, bare at jeg kan se omtrent hvor mye som går igjennom en kabel.

@pappa_wolf Da håper jeg at det jeg får, ikke har noen rare målinger. :thumbsup:

Tenker at det som ligger i hyllene på Biltema/CO/Jula mfl er samme greia som en får fra Ali, bare med norsk kjøpslov. Den er absolutt verdt noe, også at en kan kan få tak i sakene kjapt, men ofte har en god tid og da er det minst like greit å få dingsene i postkassa til halv pris.

Fin tråd! Fikk skrevet det opp på ønskelisten for bursdagen som kommer.

Jeg får alltid kjeft for at jeg bare går og kjøper det jeg ønsker meg, så nå lot jeg være, til inntil senere i måneden :giggle:

Tangamperemeter har jeg hatt bruk for og lyst på, men aldri kjøpt. Denne tråden var en god påminnelse. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Avhengig av bruk, gå for det som er fysisk mins mulig. Før eller senere ønsker du å bruke det på et sted det er trangt.

Kjøp også et som har tilstrekkelig måleområde for det du tror du kommer til å måle.

Mitt valg ville blitt det @HiWard linket til fra Kjell&Co. Relativt lite og 200A måleområde som holder til det meste.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kjøpte denne fra Kjell & Company, 200A DC og AC holder jo til mange ting.

Den har dessuten temperatursensor. Mange funksjoner for penga.

Leste ikke hele tråden, ser at samme allerede er anbefalt lengre opp :saint:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/multimetere/uni-t-ut210d-stromtang-acdc-200-a-p48436?utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=Ordrebekreftelse+-+Webbordre

uni-t.jpg.7491b7f9f53f0f253dfa61ac5d634bef.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mastiff skrev On 8.8.2024 at 20.08:

@Bårdp Takk, men hvis du slår opp i Wikipedia, står Fluke som definisjonen på å skyte spruv med kanon når man har bruk for greiene en gang eller to i året... :giggle:

Jeg har ikke bruk for Fluke, men ville jo ha det allikevel.

Løsningen ble en Fluke ment for det asiatiske markedet. Ingen kopi, bare mye lavere pris :wink:

En ulempe er at ledningen er noe stive, ikke akkurat silikonkabler...

fluke18.jpg.47f24d4bdb8a4e56cc68bf3f1ac8255d.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...