Maika Startet 9.August.2024 Link til dette innlegget Startet 9.August.2024 Jeg vurderer å erstatte den ene diesel-motoren min med en elektrisk motor. Denne vil da sannsynligvis kjøre på en 48V batteripakke. (Grunnen til å eventuelt velge denne løsningen er flere. Jeg har andre løsninger også under vurdering, men jeg ønsker at denne tråden ikke blir en diskusjon om hvilken løsning som er best.) Tanken bli i så fall å bla. lade batteripakken med diesel-motoren jeg beholder/evt setter inn ny diesel-motor. Jeg har VP 2030, vurderer å bytte til D1-30, begge på 28hk. Jeg har allerede en 400A/12V forbruksbank med lithium, pluss et AGM startbatteri som jeg har ladet mye med dagens motorer/dynamoer på 60A hver. Målt temperatur på dynamoene har ikke økt nevnelsesverdig når denne batteribanken har vært ladet, selv om dynamoene har levert rundt 50A hver en stund før strømmen gradvis har gått nedover, så jeg er ikke veldig bekymret for dem. D1-30 har jo dynamoer som kan lever nesten dobbelt så mye strøm , så mulig det er større risiko for varmgang i dem, men det er uansett egentlig ikke det jeg ønsker å diskutere her. Spørsmålet mitt er hvordan jeg teknisk sett kan/burde lade en batteripakke på 48V med den gjenværende motoren. Fins det 48V dynamoer jeg kan sette på motoren? Blir det da i tillegg, eller i stedet for eksisterende dynamo? Hvis i stedet for, så må jeg vel ha en 48V->12V DC-DC lader for startbatteri/forbruksbank? En enklere (og billigere?) løsning vil kanskje heller være å ha en 12V->48V DC-DC lader? Denne kan vel lade begge veier: https://sterling-power.com/products/12v-to-48v-1500w-battery-to-battery-charger-w-reverse-charging-feature Andre alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Det finnes jo løsninger med 48V dynamoerr, men skal en ha litt effekt, så må det gjerne et uttak mellom motor og drev. Så det vil vel kreve en god tilpasning og noe mer plass: https://electricboat.co.nz/index.php/product/combi-hybrid-parallel-electric-hybrid-system-for-diesel-engines/ Mindre 48V dynamoer som trolig passer på festene til den original finnes også. Her tror jeg det er viktig med en regulator som kan begrense maksimal effekt, Det er gjerne beltet som er begrensningen. @Joerg Becker kan mye om dette tror jeg. https://welt-ahoi.de/en/2020/07/21/more-energy-demand-48-volt-energy-system/ https://balmar.net/wp-content/uploads/2020/03/PDS-MC-620-H.pdf Jeg så litt på Victron utstyr, men jeg synes ikke det er så mye som passer der. Det måtte i tilfelle være å sette inn 4 stk isolerte 12-12 DC-DC, som lader hvert sitt batteri i 48V banken. Men jeg tror Sterling løsningen er mye bedre, Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Hei. Interessant! Eg kan ikkje mykje om dette men tenkjer umiddelbart at det blir minst effekttap utan DC-DC-ladar? Tapet er vel 12-15 prosent? Om du må ha ein DC-DC-ladar er det vel minst tap ved at dei minste forbrukarane (12 v?) får straum via DC-DC-ladar? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Til D1-30 kan man også finne monteringskit for ekstra 60A (12V) dynamo, så det blir mulig å lade 48V og 12V samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Anbefaler å følge «The Digital Mermaid» på YT , https://yewtu.be/channel/UCuAYaquL2swNsAx6a3yS6Bg?sort_by=newest (reklamefri link). Hun starter med bygge batterier, kjøpe båt, bygge drivverk og kontroller. Hun bruker lang tid og går i detaljer, hun har IT bakgrunn så det blir mye teknisk og detaljert. Veldig verdifull kunnskap han tilegner seg og deler. Hun bygger bare 48V banker, hun starter stort (personlig startet jeg med 32700 celler på benken med 10 A BMS for så å bygge større, billig å ødelegge, men så langt har det gått bra). Hun bruker to motorer siden effektutnyttelsen varierer med pådrag, bedre med en 5 kW på 100% enn en 10 kW på 50% pådrag. Så det er mye å lære av henne. Hun er veldig glad i Victron ! Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
J-Å Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Jeg lurer litt på hvordan man løser det at 48V dynamo kan gå ubelastet hvis BMS kobler ut lithiumbanken, og det ikke er blybatterier på 48V siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Er nå bare å sette en stor elektrolyttkondensator på dynamoen så spise den spennings pikene som ellers ville kunne knekke likeretter diodene. Jeg ville satt en kondensator på 10.000 uF parallelt med en 5 w mostand på 1000 ohm fra B+ til B-. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Generator ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.