Jump to content

Lading av 48V batteripakke med diesel-motor.


Maika

Recommended Posts

Jeg vurderer å erstatte den ene diesel-motoren min med en elektrisk motor. Denne vil da sannsynligvis kjøre på en 48V batteripakke.
(Grunnen til å eventuelt velge denne løsningen er flere. Jeg har andre løsninger også under vurdering, men jeg ønsker at denne tråden ikke blir en diskusjon om hvilken løsning som er best.)
Tanken bli i så fall å bla. lade batteripakken med diesel-motoren jeg beholder/evt setter inn ny diesel-motor.

Jeg har VP 2030, vurderer å bytte til D1-30, begge på 28hk.

Jeg har allerede en 400A/12V forbruksbank med lithium, pluss et AGM startbatteri som jeg har ladet mye med dagens motorer/dynamoer på 60A hver. Målt temperatur på dynamoene har ikke økt nevnelsesverdig når denne batteribanken har vært ladet, selv om dynamoene har levert rundt 50A hver en stund før strømmen gradvis har gått nedover, så jeg er ikke veldig bekymret for dem.

D1-30 har jo dynamoer som kan lever nesten dobbelt så mye strøm , så mulig det er større risiko for varmgang i dem, men det er uansett egentlig ikke det jeg ønsker å diskutere her.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg teknisk sett kan/burde lade en batteripakke på 48V med den gjenværende motoren.
Fins det 48V dynamoer jeg kan sette på motoren? Blir det da i tillegg, eller i stedet for eksisterende dynamo?
Hvis i stedet for, så må jeg vel ha en 48V->12V DC-DC lader for startbatteri/forbruksbank?
En enklere (og billigere?) løsning vil kanskje heller være å ha en 12V->48V DC-DC lader?
Denne kan vel lade begge veier: https://sterling-power.com/products/12v-to-48v-1500w-battery-to-battery-charger-w-reverse-charging-feature
Andre alternativer?

Link to post

Det finnes jo løsninger med 48V dynamoerr, men skal en ha litt effekt, så må det gjerne et uttak mellom motor og drev. Så det vil vel kreve en god tilpasning og noe mer plass: 

https://electricboat.co.nz/index.php/product/combi-hybrid-parallel-electric-hybrid-system-for-diesel-engines/

 

Mindre 48V dynamoer som trolig passer på festene til den original finnes også. Her tror jeg det er viktig med en regulator som kan begrense maksimal effekt, Det er gjerne beltet som er begrensningen. @Joerg Becker  kan mye om dette tror jeg.

https://welt-ahoi.de/en/2020/07/21/more-energy-demand-48-volt-energy-system/

https://balmar.net/wp-content/uploads/2020/03/PDS-MC-620-H.pdf

 

Jeg så litt på Victron utstyr, men jeg synes ikke det er så mye som passer der. Det måtte i tilfelle være å sette inn 4 stk isolerte 12-12 DC-DC, som lader hvert sitt batteri i 48V banken. Men jeg tror Sterling løsningen er mye bedre,

Link to post

Hei. Interessant! Eg kan ikkje mykje om dette men tenkjer umiddelbart at det blir minst effekttap utan DC-DC-ladar? Tapet er vel 12-15 prosent? Om du må ha ein DC-DC-ladar er det vel minst tap ved at dei minste forbrukarane (12 v?) får straum via DC-DC-ladar?

 

 

Link to post

Anbefaler å følge «The Digital Mermaid» på YT , https://yewtu.be/channel/UCuAYaquL2swNsAx6a3yS6Bg?sort_by=newest  (reklamefri link).

Hun starter med bygge batterier, kjøpe båt, bygge drivverk og kontroller. Hun bruker lang tid og går i detaljer, hun har IT bakgrunn så det

blir mye teknisk og detaljert.  Veldig verdifull kunnskap han tilegner seg og deler. Hun bygger bare 48V banker, hun starter stort (personlig startet jeg

med 32700 celler på benken med 10 A BMS for så å bygge større, billig å ødelegge, men så langt har det gått bra).

 

Hun bruker to motorer siden effektutnyttelsen varierer med pådrag, bedre med en 5 kW på 100% enn en 10 kW på 50% pådrag.  Så det er mye å lære

av henne. 

 

Hun er veldig glad i Victron !

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...