Jump to content

Forskjeller på VP DPH A, B, C, D, D1 og E drev. Noen som har eller vet hvor man finner en oversikt?

Tjodleif

Recommended Posts

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Det du spør om er det veldig omfattende å svare på.

Jeg skjønner godt om folk rett og slett ikke tar seg tid til å gi deg et fyldig svar når du ikke har tid til å fortelle hvorfor du lurer på dette...
Tradisjonelt så er det nok flere som vil kalle et DPH for et drev og ikke et gir.

Mener jeg skrev "drev" men mulig det er noen moderator eller min auto korrekt som har justert dette til "gir". Har korrigert nå slik at folket forstår min post bedre:)

Det er ikke så avansert det jeg etterspør da jeg lurer på om noen har en oversikt på forskjellene., eller vet hvor jeg finner det. Feks henvise til nettsted etc da jeg ikke finner så mye av dette på nettet selv.

Om det er vesentlig hvorfor jeg lurer på dette, er det fordi jeg skal kjøpe nytt eller brukt drev og vil derfor vite om det er stor forskjell på en DPH-D vs DPH-D1 feks.

Tjodleif skrev for 4 timer siden:

Om det er vesentlig hvorfor jeg lurer på dette, er det fordi jeg skal kjøpe nytt eller brukt drev og vil derfor vite om det er stor forskjell på en DPH-D vs DPH-D1 feks.

Jeg synes det er et veldig godt argument, at du har en praktisk nytte av å få hjelp til å finne ut av forskjellene. 

Jeg har begynt på en sammenliknings tabell basert på delenummer men det går sakte.

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Jeg synes det er et veldig godt argument, at du har en praktisk nytte av å få hjelp til å finne ut av forskjellene. 

Jeg har begynt på en sammenliknings tabell basert på delenummer men det går sakte.

Det kan jeg se for meg er nøysommelig og tidkrevende arbeid, men blir sikkert også oversiktlig og bra.

På norske sider er det stort sett dette jeg har funnet;

https://www.marinedeler.no/drevinfo/dph-abc/

Ellers noe på boen utenlandske forum, men forskjellen på D og D1 har jeg ikke funnet noe rundt😀

Jeg har DPH-A (SD2-B-AQ-1) fra 2008, og har fått byttet tre ting for sikkerhets skyld:

- shim på inngående aksel til metall istf. plast

- «vippearmen» mellom girvaier og siste stag til kraftigere type (mange har knekt den gamle typen)

- plastbrikke innenfor propeller til en som ikke slipper inn ålegress så lett

Jeg aner ikke når disse tingene kom på nye drev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...