wilma Startet 9.August Del på Facebook Startet 9.August Har begynt å innse at det kan være greit med en avfukter i båten, både ifbm opplag og gjennom sesongen. Hadde nesten bestemt meg for Meaco'en, men så oppdaget jeg den lille Arida S3L. Egentlig forholdsvis forskjellig, men er litt opptatt av størrelse og forbruk. Lite plaget av båtlukt, så føler ikke jeg må ha luftrenser. Arida'en fremstår som mer plasseringsvennlig og lagringsvennlig, men har jo lavere ytelser ( og strømforbruk) enn Meaco'en. Kan også være aktuelt å kjøre avfukteren på inverter I blant. Noen som har erfaring med disse to, og kanskje særlig Arida'en? Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Kun erfaring med Meaco, hatt denne i noen uker. Fungerer supert, langt bedre miljø i båten. Ligger vi på landstrøm og sover i båten står denne på minste hastighet. Er vandt med litt viftestøy hjemmeifra så vi sover godt mens denne står i stikklugaren. Litt irritert på at jeg ikke har gjort dette før.. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hakkannen Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Jeg har begge. Meacoen er mer effektiv, men bruker også tilsvarende mer strøm. I tillegg er nok viftestøyen noe høyere enn for Aridaen sin del. Meacoen varmer som en vifteovn på 5-600W, mens Aridaen varmer tilsvarende tett opp under 200W (gjelder laveste innstilling), så sånn sett går ikke energien direkte tapt om du befinner deg om bord, men skal maskinen stå og svive uten at du er til stede blir det jo litt varme som ikke du får den direkte gleden av. Aridaen klarer holde luftfuktigheten lav nok hos meg (44’ Oceanis seilbåt), nå er der kun i ekstreme tilfeller jeg starter opp Maecoen, typisk etter vask under dørkene eller lignende, da denne (selvsagt) er langt mer effektiv på å få ned luftfuktigheten kjapt, med sin triple effekt i forhold. Aridaen stopper når ønsket luftfuktighet er oppnådd, og «lukter» da bare på lufta en gang i halvtimen, i tilfelle behov for å starte opp igjen. Hvordan det er med nyere Maecoer vet jeg ikke, min er 12-13 år nå, så regner med den er fra før denne funksjonen eventuelt kom. Skulle jeg valgt kun en av disse hadde jeg valgt Aridaen, da den avfukter nok for min del, er langt rimeligere i innkjøp og gir et hyggeliger strømforbruk. I tillegg er den mer plasseringsvennlig. Kjøpte min hos Maritim, lurer på om det ikke var 3 eller 5 års garanti på den, men får nå håpe den varer enda lengre. Sånn sett kan jeg skrive under på at Maeco DD8L er OK kvalitet, i alle fall min maskin har vel fort svevet mer eller mindre 7-10 timer i døgnet i flere år, fram til jeg kjøpte Arida S3L. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August HarArida rs8 . Fungerer veldig bra . Fastmontert i et skap. Hadde Meaco forst, også bra men tok for mye plass. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Denne vesle kjekke avfukteren fra Flak 1852 koster ca kr 1400. Tørkerotortype, så funker ned mot 0 grader. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
wilma Svart 10.August Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August Ut fra tilbakemeldingene heller jeg mot Arida. Har akterkabin også, så ser for meg at den er mest praktisk da den kanskje vil bli flyttet litt fram og tilbake. Ser for meg at den ved større behov kan kjøres litt på inverter også, har 300 ah lithium forbruk. Tror Meaco diskvalifiseres pga størrelsen i forhold til Arida. Skal ta en tur på Maritim og se på de. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 10.August Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August Da har jeg vært på Maritim, og kom hjem med Maeco'en. Fant ut at jeg hadde lagringsplass ombord til den størrelsen, og etter en grei deal med Maritim ble det slik. Takk for alle svar😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August Del på Facebook Svart 10.August Fint med en grei deal, kan ofte være med å gjøre avgjørelsen enklere😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 11.August Del på Facebook Svart 11.August Topp erfaring med Maeco’en her. Har den på tredje året i seilbåten uten et feilslag. Men vær obs på at den slår seg av når det nærmer seg minusgrader, og da blir den stående av til du fysisk slår den på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 11.August Del på Facebook Svart 11.August Min Meaco DLL8 går på tiende året. Har veklset mellom garasje, kjeller og båt avhengig av årstid og behov. Men den har gått store deler av disse årene. For øyeblikket står den og tørker kjelleren. Har ikke vært ett problem, annet enn at bakpanelet sprakk under en påkjørsel i garasjen. men den rusler og går likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.August Del på Facebook Svart 11.August Teerex skrev On 10.8.2024 at 1.15: Denne vesle kjekke avfukteren fra Flak 1852 koster ca kr 1400. Tørkerotortype, så funker ned mot 0 grader. Bruker også denne, tror den kom på markedet I år. Helt super og legges i skuffen under senga når vi er på tur. Trekker kun 340 watt på max. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Worry II skrev for 8 timer siden: Bruker også denne, tror den kom på markedet I år. Helt super og legges i skuffen under senga når vi er på tur. Trekker kun 340 watt på max. Jepp, men den gummipluggen i vannnbeholderen er en svakhet. Da jeg tømte den så løsnet pluggen uten at jeg så det. Antar at den er for å koble slange til, ved evt. behov for det. Neste avfukting gikk jo da stort sett rett på gulvet, heldigvis ikke så mye før jeg oppdaget det (har den i campingvogn i hagen) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.