Jump to content

Avfukter i båten, Meaco DD8L eller Arida S3L? Noen med erfaring fra disse to?


wilma

Recommended Posts

Har begynt å innse at det kan være greit med en avfukter i båten, både ifbm opplag og gjennom sesongen.

 

Hadde nesten bestemt meg for Meaco'en, men så oppdaget jeg den lille Arida S3L. Egentlig forholdsvis forskjellig, men er litt opptatt av størrelse og forbruk. Lite plaget av båtlukt, så føler ikke jeg må ha luftrenser. Arida'en fremstår som mer plasseringsvennlig og lagringsvennlig, men har jo lavere ytelser ( og strømforbruk) enn Meaco'en. Kan også være aktuelt å kjøre avfukteren på inverter I blant. Noen som har erfaring med disse to, og kanskje særlig Arida'en?

Link to post

Kun erfaring med Meaco, hatt denne i noen uker.  Fungerer supert, langt bedre miljø i båten. Ligger vi på landstrøm og sover i båten står denne på minste hastighet. Er vandt med litt viftestøy hjemmeifra så vi sover godt mens denne står i stikklugaren.

Litt irritert på at jeg ikke har gjort dette før..

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Jeg har begge. Meacoen er mer effektiv, men bruker også tilsvarende mer strøm. I tillegg er nok viftestøyen noe høyere enn for Aridaen sin del. Meacoen varmer som en vifteovn på 5-600W, mens Aridaen varmer tilsvarende tett opp under 200W (gjelder laveste innstilling), så sånn sett går ikke energien direkte tapt om du befinner deg om bord, men skal maskinen stå og svive uten at du er til stede blir det jo litt varme som ikke du får den direkte gleden av. Aridaen klarer holde luftfuktigheten lav nok hos meg (44’ Oceanis seilbåt), nå er der kun i ekstreme tilfeller jeg starter opp Maecoen, typisk etter vask under dørkene eller lignende, da denne (selvsagt) er langt mer effektiv på å få ned luftfuktigheten kjapt, med sin triple effekt i forhold. Aridaen stopper når ønsket luftfuktighet er oppnådd, og «lukter» da bare på lufta en gang i halvtimen, i tilfelle behov for å starte opp igjen. Hvordan det er med nyere Maecoer vet jeg ikke, min er 12-13 år nå, så regner med den er fra før denne funksjonen eventuelt kom.
 

Skulle jeg valgt kun en av disse hadde jeg valgt Aridaen, da den avfukter nok for min del, er langt rimeligere i innkjøp og gir et hyggeliger strømforbruk. I tillegg er den mer plasseringsvennlig. Kjøpte min hos Maritim, lurer på om det ikke var 3 eller 5 års garanti på den, men får nå håpe den varer enda lengre. Sånn sett kan jeg skrive under på at Maeco DD8L er OK kvalitet, i alle fall min maskin har vel fort svevet mer eller mindre 7-10 timer i døgnet i flere år, fram til jeg kjøpte Arida S3L.

Link to post

Denne vesle kjekke avfukteren fra Flak 1852 koster ca kr 1400.

Tørkerotortype, så funker ned mot 0 grader.

 

1852.jpg.2585351c75fb306dde013014ad94817c.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ut fra tilbakemeldingene heller jeg mot Arida. Har akterkabin også, så ser for meg at den er mest praktisk da den kanskje vil bli flyttet litt fram og tilbake. Ser for meg at den ved større behov kan kjøres litt på inverter også, har 300 ah lithium forbruk. Tror Meaco diskvalifiseres pga størrelsen i forhold til Arida. Skal ta en tur på Maritim og se på de.

Link to post

Min Meaco DLL8 går på tiende året. Har veklset mellom garasje, kjeller og båt avhengig av årstid og behov. Men den har gått store deler av disse årene. For øyeblikket står den og tørker kjelleren. Har ikke vært ett problem, annet enn at bakpanelet sprakk under en påkjørsel i garasjen. men den rusler og går likevel.

Link to post
Teerex skrev On 10.8.2024 at 1.15:

Denne vesle kjekke avfukteren fra Flak 1852 koster ca kr 1400.

Tørkerotortype, så funker ned mot 0 grader.

 

1852.jpg.2585351c75fb306dde013014ad94817c.jpg

 

Bruker også denne, tror den kom på markedet I år. Helt super og legges i skuffen under senga når vi er på tur. Trekker kun 340 watt på max.

Link to post
Worry II skrev for 8 timer siden:

 

Bruker også denne, tror den kom på markedet I år. Helt super og legges i skuffen under senga når vi er på tur. Trekker kun 340 watt på max.

 

Jepp, men den gummipluggen  i vannnbeholderen er en svakhet. Da jeg tømte den så løsnet pluggen uten at jeg så det. 

Antar at den er for å koble slange til, ved evt. behov for det.

Neste avfukting gikk jo da stort sett rett på gulvet, heldigvis ikke så mye før jeg oppdaget det (har den i campingvogn i hagen) :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...