Sinvano Startet 9.August.2024 Link til dette innlegget Startet 9.August.2024 Hei Jeg har en Yamaha 50HK 2 takt DETO fra 1988. Motorkode 6H5. Lang stamme. Denne har kontrollboks 703 med elektrisk tilt, og elektrisk start tilkoblet. El tilt fungerer fint på spaken på kontrollboks, og tenning fungerer. Derimot slår ikke startmotor inn når jeg vrir på nøkkelen. Det klikker i et rele. Jeg fikk start ved å kortslutte rele, men må få feilsøkt hvor problemet ligger. Det er tre rele på denne motoren som jeg viser på bilder under her. Releet til høyre slo inn starter, releet i midten virker til å være til tilt mens det til venstre er jeg usikker på, er merket RC18-014. Hvor starter jeg feilsøking og hvordan gjør jeg frem? Dette releet slo inn starter Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Du sier at reléet lager klikkelyd, men slår ikke inn starter. Da ser jeg egentlig bare to muligheter: 1) kontaktene i reléet er brent, så de gir ikke kontakt (eller annen mekanisk feil i releet) 2) reléet får for lav spenning, så det slår ikke skikkelig inn. Hvis du finner tilkoblingen på reléet fra tenningsnøkkel/startknapp, så kan du gjerne prøve å måle spenningen der når du prøver å starte. Du kan også sette på 12V direkte der, og se om det gir kontakt da. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 10.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Jeg skal se nærmere på det, men er det kun en pluss og minuskabel som går inn på releet? Kan man måle rett på releet? Det skal sies at batteriet jeg forsøkte med bare viser rett over 12V. Det er kanskje litt lite? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 10.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Forøvrig, releet til venstre er merket RC18-014 6G181941-10 Etter litt søking ser det ut til at dette er et start rele? Er disse 3 releene like? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Sinvano skrev 1 time siden: Jeg skal se nærmere på det, men er det kun en pluss og minuskabel som går inn på releet? Kan man måle rett på releet? Det skal sies at batteriet jeg forsøkte med bare viser rett over 12V. Det er kanskje litt lite? Det må nødvendigvis være en tredje mindre tilkobling (eller to) som får reléet til å operere. Kanskje en ledning med plugg på (som den brune på bildet)? Hvis det er en slik ledning, så kan du også plugge den ut, og prøve å starte ved å koble den til 12V polen på releet. Ja, du kan måle på reléet, men helst også på denne mindre tilkoblingen, mens du får noen til å prøve å starte. 12V skal være mer en nok, hvis det holder spenningen sånn noenlunde under mislykket startforsøk (klikking). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Sinvano skrev for 6 timer siden: Det skal sies at batteriet jeg forsøkte med bare viser rett over 12V. Det er kanskje litt lite? det er litt i underkant, men om det ellers er i god stand så burde det gi strøm nok til å dra rundt starter Men om feks en celle er skadet så kan ubelastet spenning se ok ut, men batteriet kneler helt når man forsøker å trekke mer strøm fra det. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
J-Å Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 ivar skrev for 6 timer siden: det er litt i underkant, men om det ellers er i god stand så burde det gi strøm nok til å dra rundt starter Men om feks en celle er skadet så kan ubelastet spenning se ok ut, men batteriet kneler helt når man forsøker å trekke mer strøm fra det. TS sier jo at han får start ved å kortslutte releet, så da tror jeg batteriet er bra. Det er jo forsåvidt tenkelig at spenningen likevel blir for lav for releet, så det legger seg ut igjen i det starteren får strøm og drar ned spenningen. Da burde det høres en serie med klikk tror jeg. Men det er jo greit å prøve med et godt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 kan være verdt å prøve ja.. noen feil viser seg å være sammensatt av flere mindre årsaker - kan være litt frustrerende å finne ut av. @Sinvano - om du går i dokumentarkivet her inne så skal du finne yamaha manualer med koblingsskjema, kan fort være kjekt å ha. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sinvano Svart 21.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Følger opp denne. Jeg fant ikke ut av dette men fikk god hjelp av en kamerat. Det viste seg at releet var defekt. Byttet og nå starter den på kontrollboks👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.