Jump to content

CTEK MXS 10, må jeg bytte vedlikeholdsladeren min?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har hatt en  CTEK MXS 10 siden båten var ny. Men den siste måneden har den oppført seg merkelig og holdt batteriene på bare 13,1-13,2 V. Her er dagens kurve på AGM-batteriet i baugen. Ti over elleve slo jeg på hovedstrømmen kjørte ned motoren og startet den, og så kjørte inn til Mandal for å hente en Mandalsloff og litt skalldyr i frysen under skalldyrfestivalen, så båten lå en drøy time i byen. Grunnen til at den faller så langt ned som 12,5 er at det er en god del elektronikk (Pi-er, ESP-er og så videre) som går i båten, og batteriet var ikke toppladet fra før av på grunn av den lave spenningen til vedlikeholdsladeren. Litt før ett kjører jeg så tilbake, og når jeg legger båten ved brygga og kobler til vedlikeholdsladeren, holder den en helt akseptabel spenning i tre timer. Så faller den igjen ned til 13,1 volt. Og der holder den seg.

 

image.png.406d8fd3e4834b485a52bd03c2ebd692.png

 

Er dette en feil på laderen, så jeg bør prøve å få den igjen på garantien eller bare kjøpe en ny, eller kan det finnes en annen forklaring på dette? Fram til før dette har den holdt seg på 13,6-14,7, avhengig av hvor i syklusen den er på AGM-programmet. Den skal jo variere mellom 12,7 og 14,7, etter det jeg kan forstå av diagrammet, det er ingen steder den skal ligge på 13,1 over lengre tid:

 

image.png.df4a517854c2ad905425e989b3d37c9f.png

 

Edit: Jeg fant kvitteringen fra Clas Ohlson, og den ble kjøpt i september 2020, så hvis de godtar at det er fem års reklamasjon, ligger jeg godt an. Det bør jo være noe som overlever lenger enn fem år.

Link to post

Denne kurven di viser jo bare spenning og sier ingen ting om strømmen. Om det er en liten lader og et batteri er blitt dårlig vil du jo gjerne då slike resultater. Så i tillegg til at laderen åpenbart kan ha tatt kvelden kan det jo like gott være et batteri som har takket for seg.

Link to post

MXS 10 er en ti amperes lader. Jeg har hatt et ødelagt 100-amperetimers batteri før (2/3 tomt for syre), og da hadde den ikke problemer med å holde oppe spenningen. Men jeg får et tangamperemeter om en uke eller to, jeg bør kanskje måle hvor mange ampere som går ut av laderen for å kunne si noe sikkert?

 

Edit: Jeg tror jeg skal gå ned i morgen og koble fra forbruksbatteriet og se om det hjelper på spenningen. Det lille startbatteriet vil ha liten innvirkning på dette, vil jeg anta. Det er jo bare et par år gammelt også.

Link to post

Har du verifisert spenningene på kurven med måling direkte på batteriet? For meg ser det ut som om syklusen fungerer - bare med noen tideler lavere spenning enn det som er oppgitt i programmet, dog er det vanskelig å si hvor i ladesyklusen du havner etter de to omgangene med motorlading. Er det lange kabler fra lader til batteri? Antar at skillerelé ligger inne pga ladespenningen slik at begge batterier lades samtidig, så hvis det er korte kabler til startbatteriet så får gjerne det samme syklus men med litt høyere spenning? Har du evt tilsvarende kurve for startbatteriet fra arsenalet av Pi/ESP/INA i båten? ?

 

Ellers har jeg veldig god erfaring med 13.2V som floatspenning på mine AGM-batterier som lever på 11-året nå uten påfallende svakhetstegn. 

Link to post

@Fantino Kurven min er fra ESP-en i baugen, som er en knapp meters kabel fra batteriet. Den går ganske jevnt med kurven i hekken, der jeg har en ESP med omtrent samme avstand fra batteriet. Jeg har en sikringsholder med voltmeter, av denne typen, på batteriet framme:

 

image.png.311285b307cff03a37c751a08639bdb3.png

 

Den viser nøyaktig samme spenningen som ESP-en, iallfall de gangene jeg har sjekket. Det samme gjør det digitale voltmeteret i styrehuset, med kanskje 4 m kabel til batteriet. Det er solide kabler. Så jeg tror ikke avlesningen er feil. Og ladekabelen går til styrehuset, på startbatterisiden av skillereleet, så batteriet framme kobler inn ved 13,3 og kobles fra ved 12,8. Det kunne jo være et problem når det ikke går høyere enn 13.1 på vedlikeholdsladingen, men jeg har aldri merket at det har blitt så lavt at det har koblet ut, bortsett fra når jeg har kjørt mye på heisen og tilten for å justere fjernstyringen av motorheis og tilt (noe jeg håper å være ferdig med en gang i høst).

 

Det rare er jo at jeg er ganske sikker på at jeg hadde høyere floatspenning, som du kaller det, i vår, rundt 13,4. Og da var spenningen mye oftere oppe på høyere nivåer, før den gikk ned til 13,4 igjen.

Link to post

Her er spenningen siden mai. Det ser helt klart ut til at noe har skjedd her. Uka 25. juni til 1. juli er annerledes fordi jeg da holdt på med noe elektronikkarbeid i båten og brukte en god del strøm på landstrøm (forsterkere, aktuator og diverse).

 

Batterimaitilaugust.jpg.c6730c7fcc8f48e496c5b52851ad8977.jpg

Link to post
Mastiff skrev 2 minutter siden:

@Fantino Kurven min er fra ESP-en i baugen, som er en knapp meters kabel fra batteriet. Den går ganske jevnt med kurven i hekken, der jeg har en ESP med omtrent samme avstand fra batteriet. Jeg har en sikringsholder med voltmeter, av denne typen, på batteriet framme:

 

image.png.311285b307cff03a37c751a08639bdb3.png

 

Den viser nøyaktig samme spenningen som ESP-en, iallfall de gangene jeg har sjekket. Det samme gjør det digitale voltmeteret i styrehuset, med kanskje 4 m kabel til batteriet. Det er solide kabler. Så jeg tror ikke avlesningen er feil. Og ladekabelen går til styrehuset, på startbatterisiden av skillereleet, så batteriet framme kobler inn ved 13,3 og kobles fra ved 12,8. Det kunne jo være et problem når det ikke går høyere enn 13.1 på vedlikeholdsladingen, men jeg har aldri merket at det har blitt så lavt at det har koblet ut, bortsett fra når jeg har kjørt mye på heisen og tilten for å justere fjernstyringen av motorheis og tilt (noe jeg håper å være ferdig med en gang i høst).

 

Det rare er jo at jeg er ganske sikker på at jeg hadde høyere floatspenning, som du kaller det, i vår, rundt 13,4. Og da var spenningen mye oftere oppe på høyere nivåer, før den gikk ned til 13,4 igjen.


Mulig vi snakker forbi hverandre her, du har jo utstyr i den båten som et middels cruiseskip ? Men, jeg mente ikke kabler til voltmeter - der går det nada strøm og spenningsfall er ubetydelig. Jeg tenkte på ledningsstrekk fra lader til startbatteriet vs fra lader til forbruksbatteriet. Om det er langt fram til forbruksbatteriet så blir det kanskje spenningen på startbatteriet som ‘styrer’ laderen, da den kun ‘ser’ spenningen i sine egne kabler. Om startbatteriet er fullt og forbruksbatteriet litt sultent i det relé slår inn vil jo mesteparten av strømmen gå framover. Relé vil nok uansett stå inne så lenge du kommer over 13.3V i oppstarten da det ikke kopler ut igjen før du er under 12.8V (muligens også med en liten forsinkelse). 
 

Kan det være litt labre temperaturer om natta nå vs varme netter i vår som gir noe lavere spenninger enn det du er vant med?

Link to post
J-Å skrev Just now:

Kan det ha noe med ette å gjøre? 

image.png.eba8e9f086e717f32f445cc32776d567.png

Hm... Godt poeng, takk! Jeg trodde den var koblet til, laderen har ligget stille i kassa si på brygga, etter det jeg vet. Men hvis noen har vært nedi kassa av en eller annen grunn er det jo faktisk mulig. Det skal jeg få sjekket!

Link to post
Fantino skrev 1 minutt siden:


Mulig vi snakker forbi hverandre her, du har jo utstyr i den båten som et middels cruiseskip ? Men, jeg mente ikke kabler til voltmeter - der går det nada strøm og spenningsfall er ubetydelig. Jeg tenkte på ledningsstrekk fra lader til startbatteriet vs fra lader til forbruksbatteriet. Om det er langt fram til forbruksbatteriet så blir det kanskje spenningen på startbatteriet som ‘styrer’ laderen, da den kun ‘ser’ spenningen i sine egne kabler. Om startbatteriet er fullt og forbruksbatteriet litt sultent i det relé slår inn vil jo mesteparten av strømmen gå framover. Relé vil nok uansett stå inne så lenge du kommer over 13.3V i oppstarten da det ikke kopler ut igjen før du er under 12.8V (muligens også med en liten forsinkelse). 
 

Kan det være litt labre temperaturer om natta nå vs varme netter i vår som gir noe lavere spenninger enn det du er vant med?

 

Det er litt elektronikk der, ja... :giggle: Den forklaringen der kunne absolutt være logisk. Jeg tror jeg skal koble rett på forbruksbatteriet noen dager og se hva som skjer!

Link to post
Mastiff skrev for 13 timer siden:

Det er to forskjellige batterier, et startbatteri på 60 ah og et agm fritidsbatteri på 110 ah,

Hos meg er det bare forbruksbanken som er tilkoplet landstrøm-laderen. Startbatteriet lades bare når motor kjører. Da har laderen kun en bank å forholde seg til. En Argofet skiller forbruk og start nå dynamo går.

Link to post
Mastiff skrev for 1 time siden:

Det er jo en mulighet, men da må jeg bytte ladeplugg, for jeg har en topins nå. Jeg må vel ha en firepins, eller holder det med trepins med felles jord?

Du kan evt. vedlikeholdslade startbatteriet med en liten DC-DC lader, som får strøm fra forbruksbatteriet (og den andre laderen). Gjerne da rett på startbatteriet, så du kan koble ut skillerele med hovedbryter.

Link to post
Mastiff skrev 25 minutter siden:

 

Det er litt elektronikk der, ja... :giggle: Den forklaringen der kunne absolutt være logisk. Jeg tror jeg skal koble rett på forbruksbatteriet noen dager og se hva som skjer!


Har du tilsvarende kurve for startbatteriet?.. Den kunne i så fall avslørt en forskjell. Dersom kablene er lange kan lader uansett lures da den bare ser spenningen i endene av kablene.

Link to post

@Code0 Det høres egentlig ikke så dumt ut. Det eneste som går på hovedbatteriet når hovedstrømmen er av, er jo lensepumpa.

 

@J-Å Det var faktisk enda bedre! Det er jo det samme som foregår i bilen min, høyspentbatteriet holder startbatteriet og reservebatteriet (brukes til å frikoble elmotorene  så den kan berges hvis alt annet er dødt) oppladet. Skillereleet er på batterisiden av hovedbryteren, men det kan jeg deaktivere med et enkelt relé som kobler strømmen fra det når hovedbryteren er slått av!

 

@Fantino Kurven er ganske nøyaktig lik, en forskjell iblant på 0,1 V, 0,2 på det meste. Og det er jo allerede en tre meters 4,5 kvadratmillimeters kabel fra laderen i kassa på bygga til kontakten i båten, og så tre meter 2,5 kvadratmillimeters kabel derfra og til der den kobles inn på strømmen i båten. Men det har jo fungert perfekt siden 2021, og det er jo en klar endring rundt den 20. juli på grafen.

Link to post
Mastiff skrev 46 minutter siden:

@Fantino Hvis jeg skal bruke en DC/DC-lader, er da dette noe som kan funke? https://www.aliexpress.com/item/4000156542513.html


Noe slikt kan fønke, men jeg tenker at slike egentlig egner seg best til å vedlikeholdslade start og thrusterbatterier som typisk tappes ned lite, siden de har en fast spenning. Om nødvendig ville jeg kanskje sett etter en med litt lavere A-rating (lavere enn landstrømlader) og latt denne lade startbatteri fra forbruk, og satt landstrømlader rett på forbruk. Men som du sier, dette har funket før og endret seg i sommer samtidig med at du mekket på noe i båten. Er ikke det en ‘smoking gun’? Jeg ville lett etter hva som har endret seg, og først og fremst friskmeldt landstrømlader ved å kople den direkte til forbruksbatteriet og la den gå en syklus, så kan du jo lese av om spenningene legger seg på et annet nivå. Om spenningene fremdeles er såpass lave så kan det gjerne være at selve spenningsmålingen og eller temp måling påvirker utspenning fra landstrømlader?

Link to post

@Fantino Den rykende revolveren er det ikke mye røyk fra, for på det arbeidet var jeg ikke i nærheten av de koblingene som går til batteriet. Og jeg koblet ikke til noe som trekker strøm mens hovedstrømbryteren er av. En annen ting som er litt snål med dette er at en syklus når et batteri kobles til har vært lengre tid på forholdsvis høy spenning før den har gått nedover, og det er mye mer opp og ned når den går ned, mens det nå har vært en veldig flat lading på 13,1, maks 13,2. Så noe har forandret seg.

 

Jeg kobler laderen direkte på forbruksbatteriet senere i dag, og så ser jeg hva som skjer til i morgen. :yesnod:

Link to post

Det ser ut til at spenningen faller mellom baugen og styrehuset, ja. Det er ingen forskjell om jeg plugger CTEKen direkte på batteriet framme med krokodilleklemmene eller bruker skjøteledningen jeg har mellom brygga og båten. Jeg må eksperimentere litt mer for å se om det holder å bytte til kraftigere kabel mellom baug og styrehus, eller om jeg bør satse på en DC/DC-lader. Her er spenningskurven den siste uka:

 

 

spenningskurve.png

Link to post
Mastiff skrev On 18.8.2024 at 6.21:

Det ser ut til at spenningen faller mellom baugen og styrehuset, ja. Det er ingen forskjell om jeg plugger CTEKen direkte på batteriet framme med krokodilleklemmene eller bruker skjøteledningen jeg har mellom brygga og båten. Jeg må eksperimentere litt mer for å se om det holder å bytte til kraftigere kabel mellom baug og styrehus, eller om jeg bør satse på en DC/DC-lader. Her er spenningskurven den siste uka:

 

 

spenningskurve.png


Er det en mulighet (rent praktisk) å kople til skjøteledningen framme heller enn bak for å eliminere spenningsfallet? Antar startbatteriet bare skal ‘kiles’ litt for å være toppladet og at det dermed vil gå lite strøm/bli lite spenningsfall, mens forbruket når du ligger ved brygga går fra batteriet fremme? 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...