Jump to content

CTEK MXS 10, må jeg bytte vedlikeholdsladeren min?


Mastiff

Recommended Posts

@Fantino Det går ikke, ved austavind fra kuling og opp slipper jeg hekken noen meter ut fra brygga, så den bare drar på moringen istedenfor brygga, og da blir det mer kabel enn jeg vil ha der. Men kablene fra batteriet framme og til styrehuset er doble 12 mm2 kabler (tror jeg, det kan være 16), så det er veldig lite spenningsfall der (forbruksbatteriet tar seg også av strømmen til stereoanlegget, med to forsterkerer og to subwoofere, så det må kunne overføres en del, særlig på julaften når jeg klokka 17 ringer jula inn med "Hells Bells" :giggle:).

 

I tillegg går det doble 16 mm2 fra batteriet framme og til 1500-amperes hovedstrømbryteren, så jeg kan starte med forbruksbatteriet hvis startbatteriet blir tomt. Det driver én ESP32 og ei automatisk lensepumpe som går noen sekunder med et par minutters mellomrom, og dette er nok til å dra et 65 AH startbatteri fra 12,7V til 12,2 på en uke. Det er fremdeles nok igjen til å starte motoren, men jeg tror jeg vil satse på en DC/DC-lader, den kan jeg koble i styrehuset fra 12 mm2 til 12 mm2 som det også går fra styrehuset og bak til startbatteriet), og da blir det ikke mye spenningstap.

Link to post
Mastiff skrev for 1 time siden:

@Fantino Det går ikke, ved austavind fra kuling og opp slipper jeg hekken noen meter ut fra brygga, så den bare drar på moringen istedenfor brygga, og da blir det mer kabel enn jeg vil ha der. Men kablene fra batteriet framme og til styrehuset er doble 12 mm2 kabler (tror jeg, det kan være 16), så det er veldig lite spenningsfall der (forbruksbatteriet tar seg også av strømmen til stereoanlegget, med to forsterkerer og to subwoofere, så det må kunne overføres en del, særlig på julaften når jeg klokka 17 ringer jula inn med "Hells Bells" :giggle:).

 

I tillegg går det doble 16 mm2 fra batteriet framme og til 1500-amperes hovedstrømbryteren, så jeg kan starte med forbruksbatteriet hvis startbatteriet blir tomt. Det driver én ESP32 og ei automatisk lensepumpe som går noen sekunder med et par minutters mellomrom, og dette er nok til å dra et 65 AH startbatteri fra 12,7V til 12,2 på en uke. Det er fremdeles nok igjen til å starte motoren, men jeg tror jeg vil satse på en DC/DC-lader, den kan jeg koble i styrehuset fra 12 mm2 til 12 mm2 som det også går fra styrehuset og bak til startbatteriet), og da blir det ikke mye spenningstap.


Må innrømme at jeg går i ball med denne kablingen 😂 Men uansett, for lange kabler fra lader til batteri _kan_ skape problemer med å få rett spenning frem og det har du vel erfart, men jeg synes fremdeles det er rart at dette har fønket greit tidligere?

Link to post

@Fantino Hadde det vært en enkel beskrivelse av en enkel kobling, ville du spurt: "Er du syk, Mastiff?" :lol: Jeg får en nybrukt Whisper Power 40 ampere (de amperene er greie å ha når jeg vil kjøre anlegget ved brygga også), så får vi se hva som skjer når jeg kobler til den. Kanskje CTEK-en min er blitt lei av meg...

 

Edit: Hvis ikke det hjelper, får jeg koble framme og bestille en sånn DC/DC-lader.

Link to post
Mastiff skrev for 2 timer siden:

@Fantino Hadde det vært en enkel beskrivelse av en enkel kobling, ville du spurt: "Er du syk, Mastiff?" :lol: Jeg får en nybrukt Whisper Power 40 ampere (de amperene er greie å ha når jeg vil kjøre anlegget ved brygga også), så får vi se hva som skjer når jeg kobler til den. Kanskje CTEK-en min er blitt lei av meg...

 

Edit: Hvis ikke det hjelper, får jeg koble framme og bestille en sånn DC/DC-lader.


Haha 😂 Ja, det ville nok vært et berettiget spørsmål 😜

Link to post

Da får jeg en Whisper Power 40 ampere om et par dager. Jeg har bestilt og skal bytte ut kabelen fra brygga til båten med 16 mm2, som da ikke har noe problem med konstant full gjennomgang. Spørsmålet er pluggen og 10 cm kabel på hver side av den. Jeg monterte en sånn ladeplugg i båten for bare et halvt år siden, før jeg tenkte at jeg ville ha kraftigere lader:

 

image.png.f117daf8d78818fb49655992d12cf0f6.png

 

På hver side av laderen er det så 10 cm med 2,5 mm2 kabel (loddet i pluggen), før det går over i kraftigere dimensjon. Siden jeg alltid legge båten på vedlikeholdslading med en gang jeg legger til brygga, vil det være uhyre sjelden det går så mye strøm om 40 ampere gjennom, men jeg vil jo unngå å brenne kabelen... Må jeg bytte ut dette med en CEE-kontakt som tåler mer belastning (jeg har en 32 amperes på teinehaleren, og den har fungert helt perfekt siden jeg monterte den), eller kan jeg anta at det vil fungere greit med tynn kabel og plugg på det mellomstykket når det er et så kort strekk?

Link to post

Antar Whisper Power da skal stå på brygga? I så fall ville jeg oppgradert kontakten slik at den ‘ser’ mest mulig nøyaktig batterispenning. Men du trenger jo ikke gå til CEE som vel er spekket for høy spenning x strøm. En Andersson med vanntett lokk eller lignende holder vel lenge, litt avhengig av hvor den er montert ift væte.

 

Søk feks på ‘anderson waterproof connector 50a’ på Ali og bla litt så finner du det du trenger. 

Link to post

@Fantino Ja, jeg tar ikke 220V om bord på en hovesakelig åpen alubåt. :giggle: Jeg ville garantert klart å grille meg selv. Jeg har brukt Anderon, men den holdt ikke mer enn et års tid, så jeg byttet til den jeg har nå. I tillegg skulle jeg gjerrne hatt noe med tre pinner, når jeg først skal bytte kontakten. For da kan jeg koble laderen til frontbatteriet og hekkbatteriet hver for seg og slippe å tenke på DC/DC. Whisper Poweren har tre utganger.

Link to post
Mastiff skrev 2 minutter siden:

@Fantino Ja, jeg tar ikke 220V om bord på en hovesakelig åpen alubåt. :giggle: Jeg ville garantert klart å grille meg selv. Jeg har brukt Anderon, men den holdt ikke mer enn et års tid, så jeg byttet til den jeg har nå. I tillegg skulle jeg gjerrne hatt noe med tre pinner, når jeg først skal bytte kontakten. For da kan jeg koble laderen til frontbatteriet og hekkbatteriet hver for seg og slippe å tenke på DC/DC. Whisper Poweren har tre utganger.


Hmmm, var den Anderson-kontakten åpen? Jeg oppfatter de som temmelig robuste..

 

Men det finnes mange alternativ, spørs vel hva som er enklest å bytte til - fjerner du Andersson fra søkestrengen dukker det opp mange - denne feks: 

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK134.47 | CNLINKO Waterproof Connector M28 IP68 50A High Power Cable Connector Plug Socket Male and Female 3 Pin Applicable to 10-16m㎡
https://a.aliexpress.com/_EJmzAoV

Link to post
  • 1 måned senere...

Og dermed er alt montert og har kjørt en ukes tid. Én 16 mm2 kabel direkte til batteriet framme, og en 16 mm2 kabel som er koblet sammen med den ene starthjelpkabelen til batteriet bak, også den på 16 mm2 (jeg har doblet kablene istedenfor å prøve å tvinge gjennom en kraftigere kabel mellom batteriet framme og bak når det trengs starthjelp).  Begge kablene til laderen har 40-amperes automatsikringer like ved der de går inn på kabelen og batteriet i båten. Pluggen som var til 10-16 mm2 kabel krevde at jeg trimmet lederne litt på kablene, men det kan umulig ha noe å si. Siden da har det vært veldig gode tall her. Her er batterispenningen de siste fire dagene. Hekkbatteriet er vanlig blysyre, og baugbatteriet er AGM, det er programmert inn i Whisper Power-laderen, og da skal det vel være riktig at hekken konstant ligger noen tidels volt lavere enn baugen:

 

image.png.617dc1011b1bdaf2b4cdb19fd37dfd70.png

 

En annen, stor fordel er at jeg oppnådde det jeg ville. Jeg kan kjøre anlegget på ganske godt volum ved brygga uten å tappe baugbatteriet (som altså er forbruksbatteri). :clap:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...