Kaken Startet 12.August Del på Facebook Startet 12.August Hei Har kjøpt en eldre ISY 370 med en enda eldre motor (1996 Johnson 25 hp J25TKLEDC). Båten trenger litt pleie før den er klar for bruk. 1. Er det mulig å flytte kontrollboksen fra venstreside til høyresiden? 2. Feste til styre er sprukket så styre er litt løst. Hvor får en tak i en *kraftig plastplate som kan monteres på innsiden ? 3. Styring og gass er litt treg, er det bare å smøre virene? (eller må/bør de byttes). 4. Hvilket bunstoff anbefales til denne type båt? 5. Noen gode forslag på *noe en kan montere i hullet over styret? Fersk båt eier. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August Del på Facebook Svart 12.August Kaken skrev for 4 timer siden: 1. Er det mulig å flytte kontrollboksen fra venstreside til høyresiden? Ja, det er bare å åpne boksen og flytte gir-wire fra oppe til nede, eller motsatt. Ser i alle fall helt lik ut kontrollboksen til en gammel Evinrude, og der er det slik. Gass-wire skal stå der den står. Kaken skrev for 4 timer siden: 2. Feste til styre er sprukket så styre er litt løst. Hvor får en tak i en *kraftig plastplate som kan monteres på innsiden ? Du kan faktisk reparere dette. Det er som regel brukt en plast som smeltes lett i slike rotasjonsstøpte båter, så du kan få tak i reparasjons-plast til Pinoér, Isy eller River, og sikkert smelte dette sammen på innsiden. Ellers kan du sikkert finne en tykk skjærefjøl et sted for å bruke som bakplate. Evt en aluminiumsplate. Kaken skrev for 4 timer siden: 3. Styring og gass er litt treg, er det bare å smøre virene? (eller må/bør de byttes). Prøv å smøre dem. Noen ganger er det rustet inni, og da forblir de trege. Vi smurte opp de på min sønns båt, men endte opp med å kjøpe nye i våres. Da var de rustet for mye inni. Var slipt hull på strømpen så det kom vann inn. Kaken skrev for 4 timer siden: 5. Noen gode forslag på *noe en kan montere i hullet over styret? Ee tynn rundt aluminiumsplate, rustfri stålplate, tilpasset skjærefjøl i plast eller noe slikt? Kaken skrev for 4 timer siden: 4. Hvilket bunstoff anbefales til denne type båt? Vi brukte bare et selvpolerende bunnstoff til Pioner (samme type plast). Fungerte ok. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Stormwatch Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Kan ikke skifte side på denne. Samme med originale sidemonterte fra Mercury. På uoriginale (Ultraflex, Teleflex) kan man både bytte side og om den trekker eller skyver kablene. Sitér dette innlegget Link to post
Kaken Svart 19.August Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August Takker for svar. Vurderte å montere på "ripa" på høyre siden, men da blir den litt langt ute til høyre. Alternativet er vel å forsøke finne noe egnet beslag for å få plassert den på høyresiden av konsollen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August @Kaken, åpne den først og sjekk om den er vendbar eller ikke ref kommentar over. Jeg har aldri eid en slik som ikke er vendbar, men det kan jo være solgt slike allikevel. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
J-Å Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August Grand Banks jr skrev On 12.8.2024 at 14.21: Ja, det er bare å åpne boksen og flytte gir-wire fra oppe til nede, eller motsatt. Ser i alle fall helt lik ut kontrollboksen til en gammel Evinrude, og der er det slik. Gass-wire skal stå der den står. Jeg forstår ikke logikkgen i å flytte gear-wire. Det er vel spaken som skal flyttes til motsatt side. Og det ser ut til å være mulig ihht dette bildet av samme boks. Hvis man finner en løsning for dødmannsknappen. https://www.ebay.com/itm/135185351827 Sitér dette innlegget Link to post
Kaken Svart 28.August Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August En liten oppdatering: 1. Er det mulig å flytte kontrollboksen fra venstreside til høyresiden? - Har ikke forsøkt dette enda. Det får bli et vinter/opplagsprosjekt. 2. Feste til styre er sprukket så styre er litt løst. Hvor får en tak i en *kraftig plastplate som kan monteres på innsiden ? - "Ofret" en skjærefjøl i plast. Fungerte utmerket til formålet. 3. Styring og gass er litt treg, er det bare å smøre virene? (eller må/bør de byttes). - Styrevire smurt, fungerte greit. den blir nok byttet. 4. Hvilket bunstoff anbefales til denne type båt? - Det får bli et vinter/opplagsprosjekt. 5. Noen gode forslag på *noe en kan montere i hullet over styret? - Regner med å kjøpe en rimelig GPS fartsmåler fra kina som passer i hullet. *Nye utfordringer: 6. Virker som det er mye daugang på gassen. Dvs om gassen/giret på kontrollboksen går i fra 9-3 (12 = fri/nøytral) så skjer det primære gasspådraget fra 2.30-3. Er det normalt? 7. Hendlen for å tilte opp motoren er knekt. (markert med 59 i vedlagt bilde). Dvs Pt så må en trekke i et tau for å få tiltet opp motoren. Er dette noe en grier å bytte selv? eller er det rett til verksted med den? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.August Del på Facebook Svart 28.August Så bra! Jeg tror du greier å bytte nr 59 selv. Ser ikke helt hvordan det er på din motor, men på 9,9ntil sønnen min mener jeg det er en låsesplint eller en C-ring eller noe slikt. Skal bytte den selv i løpet av høsten håper jeg. Vedr gasspådrag så se om wire beveger seg ned det samme når du beveger spaken, eller om det er slakk i den. Altså beveg gasshendel ved fjernstyring, og se på gasshendel på motoren. Jeg har sett at festet på motoren kan bli slitt og at man derfor ender opp med å vri hendelen der litt først, og siden at den beveger seg. Du kan også se på om stengene mellom gasshendel på motor og forgasser er tighte og fine. Dersom de har mye dødgang vil det påvirke mye. Dersom du demonterer gass og gir fjernstyringen, og tar av bakplata, så kan du ta et bilde og poste her. Da er drt lettere å se om man kan vende den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kaken Svart 28.August Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August kontrollboksen er den samme som J-Å har linket til over. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.August Del på Facebook Svart 29.August Dødmannsknappen ser jo ut til å ikke være i bruk (er stripset inn), så da kan han vel bare klippe de ledningene (eller kortslutte dem, alt avhengig av hva som er riktig på denne modellen)? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.