Jump to content

Suzuki 115df 2013 modell slukner nå jeg sette i gir forover og bakover.

omhI

Recommended Posts

Hei

Trodde jeg skulle på båttur i dag.Ferie og alt :)  Alt fungerte, god tomgang, men når jeg skulle koble i gir ut båsen på brygga, sluknet motor. Motor går fint som vanlig på tomgang men etter mange forsøk på å sette i gir (forover og bakover) så slukner motoren på alle. Har også prøvd å være litt hard på gassen og en gang (av 5) så sluksett ikke motoren.

Noen som har erfaring med dette ? hva kan være galt. Jeg sitter nå hjemme å skriver for jeg vil hente litt 5-56 for å smøre opp stagene som regulerer dette - festet på motoren. Håper det hjelper.

Ellers kan jeg si at fjernkontrollen "alltid" har vært hard å betjene. Kan wire/fjernkontroll smøres på noe vis ? Nå reiser jeg i båten å spruter på 5-56 så får vi se.

Håper noen har noe gode innspill.

Hei

På min fjernkontroll finner jeg ikke noen skruer for justering.

Ser nå at tomgangen varierer en del og ned i 400 o/min og slukker.

Propell er ok.

Tomgang justeres vel "elektronisk" på Suzuki df115 - 2013 modell eller ? Noen som vet.

IMG_5433.jpg.2a9f070b17142b302b0d46de74e29916.jpg

Har Du hatt 95 oktan E10 på tanken over tid? Da kan dyser osv være tettet til og må renses.

Mulig derfor den går med mye gasspådrag, men ikke på tomgang?

98 oktan E5 som du skal bruke har ikke 5% etanol, men E5 henger på pga krav fra EU. 98 E5 er altså etanolfri.

Prøv først å rengjøre/smøre den samt eventuelt måle motstand . Er viktig å diagnosere før det kjøpes deler.  Har søkt og spurt litt på nett om iac fra foreksempel aliexspress,eBay som uorginal men er advart. Vet den er dyr men ville kjøpt orginal del.  

Hei igjen

Ja skal kjøpe forgasserrens og børste og rengjøre. Da ser jeg om det blir bedre. Om ikke bestiller jeg ny original. Tror jeg skal klare å skifte selv (selv om båten ligger på sjøen). Må den på land koster det 2tusen bare å få løftet båten på land.

Kan spray litt w40 etter rens. Dem blir trege ved lite bruk. Hvis du har 10mm med ledd på går det greit på sjøen.Nederste bolten på høyre side sett forfra er verst. Lurt å ha en magnet i bakhanda .Har gjort dette selv på sjøen.  Hvis du oppgir hvor du bor får du sikkert låne sds hos noen så ser du om den har rette verdier. Ca 33% på 700rpm

Da har jeg fått ut IAC. Gikk fint heldigvis (kontroll på alle skruer) , men måtte gi opp skrue i underkant. Imidlertid åpnet dekselet seg sånn at jeg kom til AIC. Nå vasker jeg med carb cleaner og W40. Tenkte jeg skulle ta noen omganger i løpet av dagen.

Den ser ikke så gale ut ? (men så er jeg ikke ekspert heller). Er det noen bevegelige deler som jeg event. kan sjekke om de beveger seg ?

Bilde4.jpg

Bilde3.jpg

Bilde2.jpg

Bilde1.jpg

Hei igjen (Takk for innspill :) )

Tror ikke jeg vil pirke for mye med skrujern - redd for å ødelegge. Har heller ikke måleutstyr. Vasker flere ganger og satser på vær i morgen til å montere på igjen. Håper det går greit !!!  Da får vi se om dette gjorde susen.

Fikk pris på ny original del - nesten kr 7000,-. (Blodpris spør du meg). Jeg har gjort noen søk på nettet og her er det mye rart. Priser fra 60 - 450 Euro.

Hadde en df140 2005 som stoppet en sjelden gang på tomgang. Den gikk også litt urent, og nøys litt på en måte.. funket fint ellers.

der var det termostaten som var gåen.. enkelt å ta ut å sjekke?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...