Jump to content

Suzuki 115df 2013 modell slukner nå jeg sette i gir forover og bakover.


omhI

Recommended Posts

Fortsettelse følger...

 

Da er IAC ventil rengjort etter alle kunstens regler og satt på plass igjen. Flammedemperen viste det seg at jeg måtte ta av. Skrue nr 3 ligger i en "blindsone" og det er vel et under at jeg klarte å demontere den skruen. (Større under blir det om jeg klarer å montere på igjen...den tid den sorg. )

Hva så med IAC ventilen. Ja jeg måtte prøve. Satte Flammedemper "midlertidig" på (festet ikke alle 3 skruene) og fyrte opp.

RESULTAT:

BEDRE - men ikke 100 prosent. Synes tomgang fremdeles er for lav. Når jeg kobler inn i gir går den ned til 400 o/min også på kald motor. Når jeg sier bedre er det ut fra de 10 gangene jeg prøvde å koble i gir (fortøyd i båsen) 8 ganger OK de to andre så slukker motor for tomgangen faller under 400 0/min

 

Spørsmål som melder seg - Er det en og alene IAC ventilen som justerer tomgang eller kan denne justeres elektronisk med rett utstyr?  Noen som vet ?

 

Link to post

Forstår det slik att motoren fungerer som normalt under kjøring samt normalt turtall? Er blæren/primer hard?Det er ikke justering for tomgang/idle på denne.Tomgang skal ligge på ca 700 rpm innkoblet eller i nøytral.  Spørsmålet da er om ecm får signal fra cts. Hadde vært greit å måle motstand i iac samt lånt sds for å sjekke syklus på iac samt cts

Link to post

Hei Autohelm

 

Takk for dine tilbakemeldinger :)

 

Motor fungerte normalt etter service i vår. Filterskifte, olje osv... Går godt på alle turtall opp til 5500. Eneste nå at den dropper under 400 o/min ved innkobling i gir. Tror jeg kommer til å prøve å bruke båten litt å se hvordan den fungerer til vanlig. Regner med at når den blir varm at den klarer girskifte med 3-400 o/min. Gjenstår å se  -  om ikke må jeg kjøre den til servicefolk med proff måleverktøy.

Link to post

Hei. Hadde problemer med IAC på en DF60A fra 2013. Den gikk med for høy tomgang. Ca 900 rpm. Koblet av kabel på IAC og tomgang forandret seg ikke. Kjøpte et diagnose sett på nette til ca 800 kr.

Dette er et program inklusive kabel som passer til alle Suzuki/Jonsen motorer fra ca år 2000 og opp.

Leste av at IAC hadde en fast vedi på ca 46%, og den varierte ikke med rpm.. Bestilte ny IAC fra Boatparts.no og den kom i postkassa ca en uke etter bestilling. Kostet ca 1300 kr. Med ny IAC kan jeg lese av i programet at den har en verdi på ca 6% ved tomgang og ca 780 rpm. Motoren går nå veldig fint på tomgang uten vibrasjoner eller forandring i rpm på tomgang. Brukte og programet til diagnose på en kompis sin Johnson DF 70 fra 2004. Kjekt program. Kabelen som fulgte med har 2 kontakter, gammel og ny type. Programmet inneholder og alle Suzuki manualer du trenger

Link to post

Søren heller - jeg kan ikke gi opp enda :)

 

Statuser som tidligere nevn:

RESULTAT etter rengjøring:

BEDRE - men ikke 100 prosent. Synes tomgang fremdeles er for lav. Når jeg kobler inn i gir går den ned til 400 o/min også på kald motor. Når jeg sier bedre er det ut fra de 10 gangene jeg prøvde å koble i gir (fortøyd i båsen) 8 ganger OK de to andre så slukker motor for tomgangen faller under 400 0/min

 

Kan jeg finne ut av om IAV fungerer eller ikke ?:

Slik jeg forstår det er det mulig å måle motstand i ventilen. Jeg har ikke noe Diagnosesett. Etter mange søk på youtube ser jeg at motstanden kan måles i ohm med et enkelt multimeter.

 

Dersom jeg har multimeter er det så lett som på videoen under å måle motstand ? og skal motstanden være som på videoen (tror det er på en Bil)  11 - 14 ohms ? Noen som vet.

Link to post

Da er Jeg i gang igjen...Fikk lånt meg et voltmeter (ohm-meter) for å sjekke IAC ventilen om verdien er mellom 8-11 ohm. Demontering går lettere nå når du vet hvordan du gjør det (bortsett fra den skruen du ikke ser og må sørge for at den ikke ramler ned i motoren/på havet). Jobbet mellom regnbyene, men Heldigvis det gikk bra :). 

Måling viser 9,1 ohm og da skal den være OK. -  men tomgangen er som før - for lav. Nå står motor delvis demontert og jeg lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre.

Kan også nevne at jeg prøvde å starte uten at kontakt var på IAC, men da var det ikke antydning til at den ville starte. Det synes jeg var rart fordi jeg har sett flere filmsnutter der motor allikevel starter...

 

Noe mer kan måle ? Kan jeg måle noe på kontakta som går inn på IAC ? Se bilde. 

Må jeg kjøpe ny hjerne ? Er det ECU det heter ?

 

Håper du Autohelm eller noe andre har noen tanker å formidle til meg.

IMG_5462.jpg

IMG_5463.jpg

Link to post
  • 1 måned senere...

Da er jeg i gang igjen.

Håper at noen fremdeles vil henge med gode råd og tips. :)

 

Nå har jeg skiftet gass og girwire. Måtte det fordi det var nesten umulig å justere farten. Helt umulig når jeg dorger å ikke kunne justere 200-300 omdreininger.

 

Da er gir- og gasswire skiftet. Mere arbeid enn man skulle tro på en Beneteau 680. NOK OM DET.

 

Fremdeles har jeg problemet med at motor stopper når jeg skal sette i gir. Det som er rart er at det nå (med nye gass- og girwire montert ) skjer 100 av 100 ganger. Altså umulig å sette i gir uten at motor stopper nå.

Hvorfor det ? Før skifte av gir- gasswire gikk det noen ganger å få i gir både forover og revers. Nå beveger jeg fjernkontrollen 0,5 cm begge veier og motor kutter alltid når fjernkontrollen er på samme sted.

 

Jeg undres;  kan dette virkelig skyldes defekt IAC ventil ??. Er den mere defekt nå etter at jeg skiftet gir- og gasswire ? Er det bevegelse på gir- og gasswire som styrer hvordan IAC ventilen skal virke ?

 

For meg synes det som om det er en føler eller sensor som gir signal om å "kutte motor" når jeg beveger gir- og gasswire,

Kan det være en føler i fjernkontrollen ? Eller der gir- og gasswire er montert fast på motor. Håper det er noen som har innspill på dette. 

 

 

 

Link to post

bad shift position sensor ;

 

jeg har brukt google translate på noe jeg fant på nettet; 

 

Vanlige symptomer på en dårlig skifte posisjons sensor:

 

Som med alle bevegelige deler av enhver motor, kan sensoren din være utsatt for skade eller bare slitasje over tid. Hvis girposisjonssensoren ikke fungerer som den skal, kan det føre til at motoren er i feil gir, noe som kan forårsake skade på motoren. 

 

Her er noen vanlige symptomer på en dårlig eller sviktende skifte posisjons sensor: bad shift position sensor 1. Vanskelig å koble inn gir

Hvis girposisjonssensoren ikke fungerer som den skal, kan det være vanskelig å koble inn girene. Dette er fordi båtens motor er avhengig av sensorene for å fortelle den om å koble til et bestemt gir.

2. Motoren stopper eller nøler ved girskift

Motoren er også avhengig av girposisjonssensoren for å fortelle den når den skal skifte gir. Hvis sensoren ikke fungerer som den skal, kan motoren stoppe eller nøle ved girskift.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...