omhI Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Fortsettelse følger... Da er IAC ventil rengjort etter alle kunstens regler og satt på plass igjen. Flammedemperen viste det seg at jeg måtte ta av. Skrue nr 3 ligger i en "blindsone" og det er vel et under at jeg klarte å demontere den skruen. (Større under blir det om jeg klarer å montere på igjen...den tid den sorg. ) Hva så med IAC ventilen. Ja jeg måtte prøve. Satte Flammedemper "midlertidig" på (festet ikke alle 3 skruene) og fyrte opp. RESULTAT: BEDRE - men ikke 100 prosent. Synes tomgang fremdeles er for lav. Når jeg kobler inn i gir går den ned til 400 o/min også på kald motor. Når jeg sier bedre er det ut fra de 10 gangene jeg prøvde å koble i gir (fortøyd i båsen) 8 ganger OK de to andre så slukker motor for tomgangen faller under 400 0/min Spørsmål som melder seg - Er det en og alene IAC ventilen som justerer tomgang eller kan denne justeres elektronisk med rett utstyr? Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Det hørtes ikke bra ut så langt. Er motoren en 115a 13 mod? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Hei suzuki 115 2013 modell ser.nr: 2013311628 JAN. Tro den blir omtalt som 115a også ja. Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Forstår det slik att motoren fungerer som normalt under kjøring samt normalt turtall? Er blæren/primer hard?Det er ikke justering for tomgang/idle på denne.Tomgang skal ligge på ca 700 rpm innkoblet eller i nøytral. Spørsmålet da er om ecm får signal fra cts. Hadde vært greit å måle motstand i iac samt lånt sds for å sjekke syklus på iac samt cts Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Hei Autohelm Takk for dine tilbakemeldinger :) Motor fungerte normalt etter service i vår. Filterskifte, olje osv... Går godt på alle turtall opp til 5500. Eneste nå at den dropper under 400 o/min ved innkobling i gir. Tror jeg kommer til å prøve å bruke båten litt å se hvordan den fungerer til vanlig. Regner med at når den blir varm at den klarer girskifte med 3-400 o/min. Gjenstår å se - om ikke må jeg kjøre den til servicefolk med proff måleverktøy. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 hei glemt å nevne jeg skal sjekke om blæren/primer er hard. Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 For å ikke skremme deg har det vært problemer med di første A seriene med iac og ecu. Når iac feiler kan den brenne ecu. Ecu og iac ligger på ca 20000 bare i deler. Det er sikkert noen i nærheten som kan ta en diagnose på motoren. Er masse flinke og hjelpsomme medlemmer på BP👍 Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Hei igjen Vi får se hvordan det går. Det koster å ha båt i alle fall. Takk for innspill og gode kommentarer Autohelm. Sitér dette innlegget Link to post
kirokiro Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Hei. Hadde problemer med IAC på en DF60A fra 2013. Den gikk med for høy tomgang. Ca 900 rpm. Koblet av kabel på IAC og tomgang forandret seg ikke. Kjøpte et diagnose sett på nette til ca 800 kr. Dette er et program inklusive kabel som passer til alle Suzuki/Jonsen motorer fra ca år 2000 og opp. Leste av at IAC hadde en fast vedi på ca 46%, og den varierte ikke med rpm.. Bestilte ny IAC fra Boatparts.no og den kom i postkassa ca en uke etter bestilling. Kostet ca 1300 kr. Med ny IAC kan jeg lese av i programet at den har en verdi på ca 6% ved tomgang og ca 780 rpm. Motoren går nå veldig fint på tomgang uten vibrasjoner eller forandring i rpm på tomgang. Brukte og programet til diagnose på en kompis sin Johnson DF 70 fra 2004. Kjekt program. Kabelen som fulgte med har 2 kontakter, gammel og ny type. Programmet inneholder og alle Suzuki manualer du trenger Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 16.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Takk for tipset kirokiro. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 19.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Søren heller - jeg kan ikke gi opp enda :) Statuser som tidligere nevn: RESULTAT etter rengjøring: BEDRE - men ikke 100 prosent. Synes tomgang fremdeles er for lav. Når jeg kobler inn i gir går den ned til 400 o/min også på kald motor. Når jeg sier bedre er det ut fra de 10 gangene jeg prøvde å koble i gir (fortøyd i båsen) 8 ganger OK de to andre så slukker motor for tomgangen faller under 400 0/min Kan jeg finne ut av om IAV fungerer eller ikke ?: Slik jeg forstår det er det mulig å måle motstand i ventilen. Jeg har ikke noe Diagnosesett. Etter mange søk på youtube ser jeg at motstanden kan måles i ohm med et enkelt multimeter. Dersom jeg har multimeter er det så lett som på videoen under å måle motstand ? og skal motstanden være som på videoen (tror det er på en Bil) 11 - 14 ohms ? Noen som vet. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 19.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 https://www.facebook.com/watch/?v=847197368751676 Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 19.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Takker Autohelm :) Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Da er Jeg i gang igjen...Fikk lånt meg et voltmeter (ohm-meter) for å sjekke IAC ventilen om verdien er mellom 8-11 ohm. Demontering går lettere nå når du vet hvordan du gjør det (bortsett fra den skruen du ikke ser og må sørge for at den ikke ramler ned i motoren/på havet). Jobbet mellom regnbyene, men Heldigvis det gikk bra :). Måling viser 9,1 ohm og da skal den være OK. - men tomgangen er som før - for lav. Nå står motor delvis demontert og jeg lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre. Kan også nevne at jeg prøvde å starte uten at kontakt var på IAC, men da var det ikke antydning til at den ville starte. Det synes jeg var rart fordi jeg har sett flere filmsnutter der motor allikevel starter... Noe mer kan måle ? Kan jeg måle noe på kontakta som går inn på IAC ? Se bilde. Må jeg kjøpe ny hjerne ? Er det ECU det heter ? Håper du Autohelm eller noe andre har noen tanker å formidle til meg. Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Hei. Du kan måle med tenningen på å da skal det være tilnærmet 0v. Du burde få tak i sds. Legger ved blide for målinger på iat og map sensor. Disse kan du prøve rense. Ikke spray hva som helt inn i map og iat sensor. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Takk autohelm :) Slik jeg forstår det kan man ikke "justere opp tomgang". Bare måle å se resultater - virker/virker ikke. Uansett nå må jeg nok kontakte fagfolk nå tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 hei igjen Glemte å nevne at jeg skal rengjøre IAT: Intake Air Temperature sensor også. Synes å huske at man kan kontrollere denne med varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Da er jeg i gang igjen. Håper at noen fremdeles vil henge med gode råd og tips. :) Nå har jeg skiftet gass og girwire. Måtte det fordi det var nesten umulig å justere farten. Helt umulig når jeg dorger å ikke kunne justere 200-300 omdreininger. Da er gir- og gasswire skiftet. Mere arbeid enn man skulle tro på en Beneteau 680. NOK OM DET. Fremdeles har jeg problemet med at motor stopper når jeg skal sette i gir. Det som er rart er at det nå (med nye gass- og girwire montert ) skjer 100 av 100 ganger. Altså umulig å sette i gir uten at motor stopper nå. Hvorfor det ? Før skifte av gir- gasswire gikk det noen ganger å få i gir både forover og revers. Nå beveger jeg fjernkontrollen 0,5 cm begge veier og motor kutter alltid når fjernkontrollen er på samme sted. Jeg undres; kan dette virkelig skyldes defekt IAC ventil ??. Er den mere defekt nå etter at jeg skiftet gir- og gasswire ? Er det bevegelse på gir- og gasswire som styrer hvordan IAC ventilen skal virke ? For meg synes det som om det er en føler eller sensor som gir signal om å "kutte motor" når jeg beveger gir- og gasswire, Kan det være en føler i fjernkontrollen ? Eller der gir- og gasswire er montert fast på motor. Håper det er noen som har innspill på dette. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Hva skjer hvis du holder inne knappen som sørger for at den ikke går i gir når du gir gass? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Trykker jeg inn knappen stopper ikke motor hverken forover eller bakover. Tomgang er fin 700-800 og går gradvis oppover alt etter hvor mye jeg gir gass til turtallssperre trår inn på ca 3000 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Med utgangspunkt at det må være noe med fjernkontrollen stilling på hendel og vire søkte jeg på nettet og fant noe i et amerikansk forum: You’ll have a neutral safety switch and a shift position sensor on the throttle body that might be causing you issues. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 bad shift position sensor ; jeg har brukt google translate på noe jeg fant på nettet; Vanlige symptomer på en dårlig skifte posisjons sensor: Som med alle bevegelige deler av enhver motor, kan sensoren din være utsatt for skade eller bare slitasje over tid. Hvis girposisjonssensoren ikke fungerer som den skal, kan det føre til at motoren er i feil gir, noe som kan forårsake skade på motoren. Her er noen vanlige symptomer på en dårlig eller sviktende skifte posisjons sensor: bad shift position sensor 1. Vanskelig å koble inn gir Hvis girposisjonssensoren ikke fungerer som den skal, kan det være vanskelig å koble inn girene. Dette er fordi båtens motor er avhengig av sensorene for å fortelle den om å koble til et bestemt gir. 2. Motoren stopper eller nøler ved girskift Motoren er også avhengig av girposisjonssensoren for å fortelle den når den skal skifte gir. Hvis sensoren ikke fungerer som den skal, kan motoren stoppe eller nøle ved girskift. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 25.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Noen som har hatt erfaring med dårlig "shift position sensor " ? og i så fall hvordan oppførte motor seg ? Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Går motoren på 700 rpm på tomgang?Her er ett bilde. Som du ser er ctp-on og ns-on på tomgang. Her er det enklest å anskaffe sds. Disse sender info til ecm og ecm sender videre til iac for å øke eller senke syklus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.