omhI Svart 25.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Hei igjen Ja motor går klokkerent på tomgang + - 750 o/min. Båten står nå hos servicefirma og jeg har bedt om at de sjekker event. feilkoder med SDS. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Sjekket du termostat? Min motor var ganske lik. Gikk på tomgang. Da jeg satte i gir og ga gass droppet turtall litt. Den stoppet noen ganger. bytte av termostat gjorde den mye bedre. min gikk litt urent på tomgang også. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
omhI Svart 2.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2024 Hei Glalaks Takk for tips. Nei jeg har ikke fått sjekket termostaten. Forøverig er den byttet for 4 år siden, men den kan jo trøble. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 GJENNOMBRUDD :) Etter mye "forsking" på nett og forum ble mistanken flyttet fra AIC sensor over til Shift Position Sensor. Nå har jeg fått fagfolk til å se på dette og de tror også det er Shift Position Sensor. Sensoren ble koblet fra og da gikk det å gire fram og i revers uten at motor stoppet. Det er et godt tegn. Shift Position Sensor er bestilt (uten at jeg vet hva den koster) og kommer over helga. Håper inderlig at dette nå er slutt. Se bilde under. Sensor står festet under girstaget. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Jeg så først denne tråd nu. Men vi havde problemer med vores Suzuki Df60 og kunne slet ikke få den til at køre ordentligt. Så snart vi satte den i gear så gik den ud. Det viste sig at være et problem med store ensoren. Så jeg tror du er inde på det rigtige med den sensor! Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Litt merkelig. Når bryteren står i ON kan du starte motor. Står den i off slår ikke startmotor inn. Står den i On og ikke går i off når du setter den i gir får du kun 3000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Hei igjen Det gjenstår å se hvordan motor oppfører seg når ny sensor (ble usikker på hva sensor egentlig heter....) blir montert i neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Er det nøytralbryter eller trottle position sensor som dem mener? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 4.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Hei Autohelm. Som jeg nevnte ble jeg usikker på hvilken sensor de skal bytte. Jeg skal høre med de. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 4.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Hei igjen Det er nøytralbryteren som skal byttes. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 15.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2024 SISTE NYTT....(dessverre ikke "happy ending" enda..) Nøytralbryter og AIC ventil er skiftet, men ingen bedring. Motor oppfører seg som tidligere.... Nå er det vel på tide å gi stafettpinnen over til forhandler av Suzuki for videre feilsøk.... ??? (Jeg og han som skrur begynner å gå tom for gode forslag....) Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 28.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Siste nytt Da har suzukiforhandler gått igjennom motor. Listen over feil og mangler er lang som et vondt år: ødelagt ecu ødelagt iac ødelagte sensorer osv. ".....Jeg hadde ramlett av stolen jeg satt på da serviceteknikker ramsett opp total pris 60-70 tusen. Synes jeg å høre...Alle kostnader på materiell og arbeid veltes over på meg. Nå har jeg kommet meg og prøver å tenke veien videre. Motor er en 2013 modell gått 290 timer. På amerikanske forum er disse problemene på 2012-2014 modell nevnt (de kaller det "fried ecu") I Amerika er det sendt ut servicebulettiner osv. Så dette bør være kjent i Suzukiforhandler miljøet... Hva skal jeg velger å gjøre ? 1) jeg kan selge motor til skrot - kan kanskje få 10.000,- ? 2) Jobbe med å få Suzukiforhandler til å innrømme litt ansvar. Men hvordan ? 3) Svelge kamelen og betale det det koster å utbedre motor 4) Noe annet som jeg ikke tenker på ? Håper noen har noen tanker å dele :) Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Hei. Dette hørtes ikke bra ut. Å slakte alle komponenter på motor samt kaste ut en sånn pris for utbedring høres helt vilt ut. Det ville ikke jeg godtatt. Hvis iac har brent ecu er det kun disse som er defekt. Det finnes noen som faktisk reparerer disse men beklageligvis ikke i Norge. Tipper en ny ecu samt ny iac koster 20000. I ditt tilfelle vilt jeg ha lånt eller kjøpt en brukt ecu for å teste. Det er omtalt på nett om å montere sikkring på iac for å beskytte ecu. Har du utskrift av diagnose sds? Vet du om tps er utelukket som kilde via sds? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 29.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Hei Autohelm Takk for innspill. Da jeg ikke er mekanikker av fag har jeg overlevert båt/motor til suzuki forhandler i Ålesund. Nå har jeg ikke annen mulighet enn å forholde meg til det de sier... Jeg har bedt om en mere detaljert tilbakemelding fra dem. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 5.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 SISTE KAPITTEL: Jeg har valgt å selge 115 hesteren som delemotor til kr 25.000,-. Verkstedet sa at ECU var defekt og kunne ikke gi meg noe kostnadsoverslag på reparasjon / følgeskader. Da slo jeg til på en 150 Suzuki modell 2017 som har gått ca 800 timer med komplett servicehistorikk. Jeg benyttet også anledningen til å kjøpe meg hydraulisk styring. Det skal bli bra. Takk til alle som har gitt innspill og kommentarer på denne veien som har vært tornefull. Sitér dette innlegget Link to post
ibiza5 Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 på min av samme årgang fikk jeg byttet ecu og diverse deler på garanti . har de vært byttet ecu på Din da den var ny? min er en 140a 2013 mod Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 7.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Hei Ingen deler har blitt byttet på garanti så alt gikk nå og jeg måtte event. betale for alt. Alt for mye utgifter til å sette i stand. Derfor gikk motor til delemotor og jeg kjøpte "ny" Suzuki 150hk - 2017 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.