Jump to content

Suzuki 115df 2013 modell slukner nå jeg sette i gir forover og bakover.


omhI

Recommended Posts

GJENNOMBRUDD :)

 

Etter mye "forsking" på nett og forum ble mistanken flyttet fra AIC sensor over til Shift Position Sensor. Nå har jeg fått fagfolk til å se på dette og de tror også det er Shift Position Sensor. Sensoren ble koblet fra og da gikk det å gire fram og i revers uten at motor stoppet. Det er et godt tegn. Shift Position Sensor er bestilt (uten at jeg vet hva den koster) og kommer over helga. Håper inderlig at dette nå er slutt.

Se bilde under. Sensor står festet under girstaget.

IMG_5515.jpg

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Siste nytt

 

Da har suzukiforhandler gått igjennom motor. Listen over feil og mangler er lang som et vondt år:

ødelagt ecu

ødelagt iac

ødelagte sensorer

osv.

".....Jeg hadde ramlett av stolen jeg satt på da serviceteknikker ramsett opp total pris 60-70 tusen. Synes jeg å høre...Alle kostnader på materiell og arbeid veltes over på meg.

 

Nå har jeg kommet meg og prøver å tenke veien videre.

Motor er en 2013 modell gått 290 timer.

På amerikanske forum er disse problemene på 2012-2014 modell nevnt (de kaller det "fried ecu") I Amerika er det sendt ut servicebulettiner osv.  Så dette bør være kjent i Suzukiforhandler miljøet...

 

Hva skal jeg velger å gjøre ?

1) jeg kan selge motor til skrot - kan kanskje få 10.000,- ?

2) Jobbe med å få Suzukiforhandler til å innrømme litt ansvar. Men hvordan ?

3) Svelge kamelen og betale det det koster å utbedre motor 

4) Noe annet som jeg ikke tenker på ?

 

Håper noen har noen tanker å dele :)

Link to post

Hei. Dette hørtes ikke bra ut. Å slakte alle komponenter på motor samt kaste ut en sånn pris for utbedring høres helt vilt ut. Det ville ikke jeg godtatt. Hvis iac har brent ecu er det kun disse som er defekt. Det finnes  noen som faktisk reparerer disse men beklageligvis ikke i Norge.   Tipper en ny ecu samt ny iac koster 20000.  I ditt tilfelle vilt jeg ha lånt eller kjøpt en brukt ecu for å teste.  Det er omtalt på nett om å montere sikkring på iac for å beskytte ecu.  Har du utskrift av diagnose sds?  Vet du om tps er utelukket som kilde via sds? 

Link to post

SISTE KAPITTEL:

 

Jeg har valgt å selge 115 hesteren som delemotor til kr 25.000,-. Verkstedet sa at ECU var defekt og kunne ikke gi meg noe kostnadsoverslag på reparasjon / følgeskader.

Da slo jeg til på en 150 Suzuki modell 2017 som har gått ca 800 timer med komplett servicehistorikk. Jeg benyttet også anledningen til å kjøpe meg hydraulisk styring. Det skal bli bra. 

Takk til alle som har gitt innspill og kommentarer på denne veien som har vært tornefull.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...